Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fartbegränsning

  • Fartbegränsning

    Publicerad av billie på 19 november, 2011 vid 10:50

    Det har dykt upp ett dilemma för mig som jag inte vet hur jag skall tolka.
    De har gjort om ett stort område där jag brukar vindsurfa på lite udda vindriktningar till naturreservat och infört hastighetsbegränsningar. Hur skall man tolka det som vindsurfare .Är det slut med det roliga där nu ? Det är inte litet område vi talar om

    “”Föreskrifter för allmänheten
    Känn er välkomna att besöka Havstensfjordens naturreservat men tänk på att det inte är tillåtet att

    inom det område som framgår av beslutskartan (bil. 1a),framföra någon form av vattenfarkost i en hastighet över 5 knop (stora viken) resp. 3 knop (öster om Mollön), inom de vattenområden som är markerade i beslutskartan (bil. 1a). Fartbegränsningen gäller inte i rännan in till Lanesund/Svälte kile,
    “”

    Någon som dykt på dyligt problem

    mr-jibe svarade 12 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • styret

    Medlem
    19 november, 2011 vid 16:07

    det rätt kända speedområdet ankdammen på Haga Park är såkallat hänsynsområde med fartbegränsning på 5 knop. Men folk kör “lite” snabbare än så där. Det blir lite klagomål från Ornitologer och länsstyrelse med jämna mellanrum men då är det också ett av sveriges bästa speedspots som jag har förstått det med mycket folk i omgångar. Men inget mer än klagomål och då oftast att folk har gått i land eller “varit nära att gå iland…”.

    Är det ingen jätteanstormning av folk på vattnet så är min erfarenhet att det brukar vara rätt lugnt om man håller sig på vattnet.

  • surfslusken

    Medlem
    20 november, 2011 vid 11:41

    Oroar du dej för detta? Du skojar väl nu hoppas ja???

    OM de nu skulle va så att kustbevakningen skulle få för sej att börja skjuta laser o
    bötfälla vindsurfare för fortkörning där så ska jag genast bege mej dit o me glädje köpa en sån böteslapp!
    Den ska ramas in o hängas över öppnaspisen (när ja skaffat en).
    Fortkörning på vindsurfingbräda e verkligen inget ja skulle skämmas för att ha i belastningsregistret.
    Sen kan man ju toppa av de hela med att gör de på fyllan! För eftersom brädan kan framföras i mer än
    15 knop borde den väl omfattas av 0,2 promillegränsen, eller???

  • seve1000

    Medlem
    20 november, 2011 vid 12:25

    Det har inte blåst på länge så Billie måste ha nått att göra;-)

  • billie

    Medlem
    20 november, 2011 vid 20:32

    Ha ha ni är lustiga . Jag var ju i havstensfjorden samma vecka som kustbevakningen och marinen hade övning där Men de såg mig inte

    Se bild . Kanonfint där med långa repor och inga stenar.

    Dessutom var jag på vattnet i fredags 18/11 . Men jag håller med lite att det börjar bli lite långt mellan gångerna nu.

  • steflo112

    Medlem
    20 november, 2011 vid 22:26

    Ha ha. Måste hålla med våran herr Surfslusk. En fortkörningsbot på vindsurfingsbräda är verkligen inget att skämmas för. Skulle va hur snyggt som helst, inramad tillsammans med ett gruppfoto på fortkörare och kustbevakare. Över fem knop skall man väl kunna pressa brädan. //Stefan

  • woodleaflay

    Medlem
    21 november, 2011 vid 09:05

    Det är fem knops gräns i Läjet också. Vad jag vet är det bara Surflusken som håller den och ingen har fått böter vad jag vet.

  • jester

    Medlem
    21 november, 2011 vid 09:33

    Tror även det är fartbegräsning i TT, om jag itne minns helt galet…

  • andersbq

    Medlem
    21 november, 2011 vid 13:37

    nej det är det inte, det blev nedröstat, men det var på gång för 3-4 år sen

  • jester

    Medlem
    21 november, 2011 vid 13:47

    Ah.. så var det… Men håller med, hade varit nästan kul o få fartbot med bräda… 🙂

  • mr-jibe

    Medlem
    21 november, 2011 vid 20:28

    Skön syn alla verkar ha! Måste dock instämma att det skulle vara fett med en bot på väggen, i en guldram förslagsvis 😀 Men tvivlar på att kustbevakning, som man för övrigt aldrig (!!!) ser skulle lägga krut på att ge surfarna böter om det inte är någon gammal indoktrinerad ornitolog till kustbevakare…

  • davven

    Medlem
    22 november, 2011 vid 07:45

    En sådan böteslapp hade nästan förtjänat en guldram 🙂

  • mr-jibe

    Medlem
    22 november, 2011 vid 16:57
    davven;675765 wrote:
    En sådan böteslapp hade nästan förtjänat en guldram 🙂

    Absolut! Snåla inte på ramen för detta är något extraordinärt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fartbegränsning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.