Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fasta bindningar, ngt för nybörjare?

  • Fasta bindningar, ngt för nybörjare?

    Publicerad av isis på 6 oktober, 2011 vid 21:09

    Jag har lärt mig kitea på en prodigy twintip med stroppar och det har inte vart några konstigheter med det. Jag kör framförallt i Habo, och jag brukar känna mig väldigt begränsad av hur mkt folk som är ute och kör. Därför skulle jag gärna dra ut på lite djupare vatten utanför revet när det är pålandsvind för att få lite plats att öva på. Det som hindrar mig är att jag är rädd att tappa brädan mmed tryck i kiten och på så sätt segla ifrån den.

    En enkel lösning på det problemet är naturligtvis att använda en bräda med fast bindningar, men jag känner mig inte tilräckligt säker med draken för att under en längre tid sitta på stranden och knäppa bindnigarna, och framförallt inte knäppa upp dem efter en snabb vindökning som tvingar mig att klanda.

    Har ni ngn bra lösning för mig?

    Mvh Joakim.

    pepa svarade 12 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • viktor77

    Gäst
    6 oktober, 2011 vid 21:31

    Känns lite som du försöker gå runt det riktiga problemet, att du är rädd för att surfa på djupt vatten. Och den kommer du bara över genom att surfa på djupt vatten. Nån gång måste du ju lära dig surfa på djupt vatten och nån gång lär du tappa brädan där ute. Ta en sväng ut på djupare vatten, ta av dig brädan, kör lite starter, bodydragga runt. Utsätter du dig inte för något mer eller mindre oväntat kommer du aldrig vidare. Skulle du nu tappa brädan och inte hittar/nå den är det ju inte hela världens ifall du är i Habo.

  • pepa

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 22:33

    Jag vet ingen som kör bindningar på grund av att de inte vill tappa bort brädan, det är en smaksak om vad man tycker är mest komfortabelt och vad som passar ens åkstil bäst helt enkelt. Alternativet finns alltid att slänga på en hjälm och köra med leash när du är långt ut, men det är inte heller helt hundra. Gillar du straps bättre och är mer komfortabel med det så kör på det, det är inte svårt att body dragga.

  • davids

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 23:15

    Lär dig bodydragga.. Det är pisslätt, speciellt med ordentligt tryck då brädan ju också kommer flyta mot dig samtidigt som du draggar upwind mot den… punkt, slut…

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 05:22

    som sagts innan..

    lär dig bodydragga! Du testade väl på att bodydragga på kursen? om inte sök på forumet och på youtube så får du mängder med tips.

    Sen gör du som så att du kör ut på djupt vatten i habo och tar av dig brädan. Så är det bara att träna för fullt. brädan kommer ganska snabbt driva in på grunt vatten och när du tycker den är lite väl långt ifrån dig bodydraggar du in till den, åker ut och testar igen tills det sitter.

    Själv kör jag alltid med cykelslang bakom hälarna men av en helt annan anledning. Då sitter man betydligt bättre fast samtidigt som det är lätt att ta av/på. Men kan du inte bodydragga är det det du ska träna på på först. Sen får du köra med vad du vill på fötterna. 🙂

  • hydrolift

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 06:36

    Dagens tips: Köp en cykelslang för 30 spänn som du knyter till en hälstropp med. Har använt detta i drygt ett år och jag tappar brädan max någon gång per session numera och då bara vid ordentliga krascher.

    Bodydragga är dock en grundförutsättning oavsett tycker jag. Bara att lära sig så är det inte så jobbigt sedan men ovanstående tips ger dig betydligt mer tid på brädan.

  • solomin

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:17

    Att tappa brädan är något man gör mer och mer sällan när man blir duktigare, nu för tiden tappar jag bara brädan när jag testar något nytt inte när jag bara kör och hoppar lite.
    Att skaffa fasta bindningar verkar dumt.

  • isis

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:20

    Tack för många och snabba svar. Och väldigt enhetliga i budskapet också, galenskap.. Cykelslang låter som ett bra hjälpmedel, men förutom det är det väl bara att öva bodydrag. Kommer inte ihåg det om ngt särskilt svårt moment, så borde vara lugnt.

    Tack för hjälpen!

  • pepa

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 09:33

    Jag tror det är ett vettigt beslut. Däremot tycker jag definitivt du bör testa boots när du känner dig lite säkrare, det e naaaaaajs! 🙂

  • gnutten

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 11:32

    I Habo finns det ju mer plats än bara rakt framför launchstället. Tex söder om bryggan, mot Lomma till, brukar det vara betydligt mindre folk. Ja hela vägen ner till Lomma hamn fungerar ju. Finns några stenar inne vid land ca 150 m söder om bryggan, men dom ser du lätt.

  • wiken

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 11:52

    Det bästa är ju att du bara skiter i det och kör på djupt vatten. Den dagen du tappar din bräda få du ju en utmärkt chans att öva på att boddydragga.

  • wiken

    Medlem
    7 oktober, 2011 vid 14:56
  • jaca

    Medlem
    8 oktober, 2011 vid 06:40

    Här har du en hybrid från Slingshot:
    http://ride.slingshotsports.com/The-Joint

  • kneepad

    Medlem
    8 oktober, 2011 vid 07:17

    Hmmmm….nu börjar man fundera. Jag kör gamla flow-bindningar på snowboarden. Går mycket snabbt att få i foten och sedan bara snäppa upp hälplattan. Föregångare till dagens:
    http://www.flow.com/Products/mens-binding/nxtat/FI11M1NXATBLK

    Kanske inte så mysiga utan våtskor? Någon som testat? Genidrag eller idiotgrej? /snillen spekulerar.

  • pepa

    Medlem
    8 oktober, 2011 vid 08:55
    kneepad;672314 wrote:
    Hmmmm….nu börjar man fundera. Jag kör gamla flow-bindningar på snowboarden. Går mycket snabbt att få i foten och sedan bara snäppa upp hälplattan. Föregångare till dagens:
    http://www.flow.com/Products/mens-binding/nxtat/FI11M1NXATBLK

    Kanske inte så mysiga utan våtskor? Någon som testat? Genidrag eller idiotgrej? /snillen spekulerar.

    Kanske bara är jag men varför inte då köra wakebindningar som har snowboard-setup? De är ju liksom ändå gjorda för vatten och inte för snö. http://hyperlite.com/PRODUCT/WAKEBOARD-BINDINGS/wakeboard-bindings-all

    Dock kan jag känna att det finns lite väl många kanter och hörn där linor kan fastna i sådana varianter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fasta bindningar, ngt för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.