• Fathead ??

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 februari, 2000 vid 13:53

    Varför är det så mkt. snack om de nya topparna på seglen när det fortfarande ges ut kanonsegel som NORTH el. gaastra osv. utan dom extrema topparna på sina wavemod. som tex. Nisse Pryd & Simmer har ???

    anonym-anvandare svarade 24 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 15:12

    Vad är det för skillnad mellan ett kanonsegel och ett jätte mycket
    bättre kanonsegel?????????????

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 15:21

    Bättre vilket enda märke ger sina kunder hela 5 års garanti vad ger simmer & nisse pryd 6 mån? säger väl allt när tom nisse säger att dom inte förstärker sina segel tillräckligt för att spara vikt och simmer är väl bara kopior på neil pryde eller??

  • voodoo

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 16:44

    NORTH SAILS top på waveseglen kallas “power control head” och dom har gjort den så för att slippa tyngden i toppen på seglet och för att få en stabil tryckpunkt och med snarlik twist i toppen !! Måste bara säga att nya Gaastras segel har väl lika topp som Simmer och Neil Pryde el.har jag fel ? Instämmer annars helt med föregående talare!! NORTH RULES !!

  • linsurfer

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 18:04

    Om man tar och tänker efter en gång extra så kommer man nog fram till att det inte spelar ngn roll vad man har för segel. Allt hänger på seglaren. Själv kör jag på Simmer, Naish och North, RRD och AHD. Alla grejor funkar lika bra för mig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 18:13

    Nu är det ju så här: en fathead ger en kortare mast, och en kortare mast
    betyder att toppen blir lättare. Dessto längre ifrån dig du har vikten
    dessto tyngre blir den, på North verkar utvecklingen i toppar stå still,,,
    det är bara på deras race och freerace segel som de kör med fathead.
    Masten på ett north wavesegel är längre än andra och därför känns toppen
    tyngre än tex på ett Nissepryde.
    När nästan ALLA andra segeltillverkare kör med fathead (och kortare master)
    så kan det knappast vara fel… North ligger helt enkelt på fel sida
    om vägen i detta fallet.
    Sing Yohn!

  • voodoo

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 18:52

    TOTALY WRONG !! Om man jämför Neil Pryde tex.(NR 5.0)luff 427 &
    NORTH tex.(Style 5.0)luff 430 det enda som gör skillnaden på toppen är att Neil Pryde mfl. har kortare bom som dom istället lagt i toppen vilket medför att seglet blir tung i toppen och inte blir lika lätthanterligt i hård vind!
    North har tom. gått så långt att dom från 4.2 neråt gett seglen längre bom!!
    Skulle Nik Baker,Vidar Jenssen,Robert Territeu och senaste tilskottet Levi Siver segla på gammalmodiga segel KNAPPAST !! Vi får väl bara vänta till nästa säsong för att se vart utvecklingen bär…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 19:04

    Så du menar att Robby seeger o grabbarna är kassa då eller?
    Simmer slog alla i förra årets tester i kvalitet.
    Har aldrig haft segel som tålde så mycket stryk. Medans nortseglen gick av på mitten så hade inte jag en skråma i mina i Sydafrika. Och då inget fegsegling heller. Sen prestandan kan ju diskuteras, vissa gillar vissa typer av segel och vissa andra, men jag gillar segel med kortare mast och längre bom. Det blir mer kompakt och lättare att rotera i loopar. I vågridningen spelar det mindre roll, men sen kan man ju tänka på priset också.
    Simmer RULES!!

  • voodoo

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 19:13

    Har inte sagt att simmer mfl gör dåliga segel håller bara inte med om att North är gammalmodiga!!!!NORTH har längre bom & kort mast! VEM? seglade AV seglen på mitten i SA ?? Skulle inte tro det!!Har däremot sett Micke Lygner göra detsamma med Simmer i Apelviken!!!!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2000 vid 19:39

    Precis allt hänger på den som seglar.
    Eller skulle Björn D vara totalt chanslös med ett VX LTD i “Sverige-cupen”
    Fast nya prylar är också kul för ibland blir det verkliga genombrott.
    Wing forever

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.