• Favoritrigg

    Publicerad av torinbox på 8 april, 2012 vid 07:40

    Är i behov av att uppgradera hela min utrustning. Skulle vara tacksam för tips om bra riggar. Då jag mest freeridear vill jag köpa 5.5, 7.0 och 8.5.
    Är det någon som har tips om lättriggade segel med bra drag, årsmodell 2009-2012.
    Har läst att följande segel ska vara bra och ganska prisvärda.
    – Gun Sails CANNONBALL FREERACE
    – Simmer V-Max
    – Sailloft Traction

    men skulle gärna få in lite tips från någon som har en favoritrigg efter att ha kört en säsong eller så. Gärna med rekommenderad mast och bom.

    Jag tävlar inte utan vill bara njuta av bra drag och har mer fokus på bra prestanda rakt fram än manöverbart.

    tacksam för svar och tips

    torinbox svarade 12 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mortadelo

    Medlem
    8 april, 2012 vid 08:59

    Traction + Mauisails 75% mast e en kanon kombo. Kör den masten till traction 7,5 8,5 samt 9,5.

  • torinbox

    Medlem
    8 april, 2012 vid 13:22
    mortadelo;685480 wrote:
    Traction + Mauisails 75% mast e en kanon kombo. Kör den masten till traction 7,5 8,5 samt 9,5.

    tack för svar!
    Är detta en bra mix av segel? Hur är 9.5an, är det hanterbart? Väger ca 75 kg.
    Hur är de att rigga och trimma?

  • jocke87

    Medlem
    8 april, 2012 vid 13:53

    Jag har precis köpt en Gunsail Cannoball med expert masten. Helt underbart segel med riktigt bra drag i. Lite jobbigt och rigga i början bara om man inte är van med cambersegel

    torinbox;685505 wrote:
    tack för svar!
    Är detta en bra mix av segel? Hur är 9.5an, är det hanterbart? Väger ca 75 kg.
    Hur är de att rigga och trimma?
  • mortadelo

    Medlem
    8 april, 2012 vid 20:24
    torinbox;685505 wrote:
    tack för svar!
    Är detta en bra mix av segel? Hur är 9.5an, är det hanterbart? Väger ca 75 kg.
    Hur är de att rigga och trimma?

    Jag tycker att den är väldigt lätt att hantera trots sin storlek. Tycker den funkar bättre än min TR6 9,2 till formulan å ultrasonic’en . Seglet är märkbart lättare, inge strul med kamberrotation samt smal mastficka = lättare att dra upp ur vattnent. Men mindre stabilt så lite bukvandring i byarna blir det. Det är trots allt 246 bom längd + ca 10 cm i överhäng.

    Rigga är inga problem. Jag spreja på torrsmörjs spray på cambrarna innan jag rigga första gången, å nu ere bara å trä masten i cabrarna från början å dra nedhal.

    Trimma: Kör nedhal till buken ser bra ut (inte för platt ) å då har jag ofta ca 3-5 cm kavar på rek nedhal. sen trimmar jag med uthal.

    Beträffande mastval till traction har jag kör med tre olika master. Mauisails som e lite toppstyvare är helt klart den som funkat bäst.
    /M

  • torinbox

    Medlem
    8 april, 2012 vid 20:33
    Jocke87;685509 wrote:
    Lite jobbigt och rigga i början bara om man inte är van med cambersegel

    Hur jobbigt? Komplicerat eller fysiskt tungt?

    Vilken storlek?

  • jocke87

    Medlem
    8 april, 2012 vid 20:39
    torinbox;685552 wrote:
    Hur jobbigt? Komplicerat eller fysiskt tungt?

    Vilken storlek?

    Har skaffat en 9.6, Var bara lite jobbigt dom första gångerna innan man lär sig hur man ska rigga så att inte cambersen hoppar ur. sen har gunsails sina nerhals rullar åt ett annat håll och det funkade inte så bra med min förlängare.

  • kinetic

    Medlem
    8 april, 2012 vid 20:47

    Join the darkside: http://www.point-7.com/store/product.php?productid=81&cat=17&page=1
    9.4 + 7.8 + 6.5 + 490cm C80 + 430cm C80 för ca 1700 Euro, sprojans nytt 2011 års grejer…
    Eller för ungefär samma pengar men lite andra storlekar: http://www.gunsails.de/de/pro.php?p=2919

  • gustav1980

    Medlem
    9 april, 2012 vid 18:30
    torinbox;685473 wrote:
    Jag tävlar inte utan vill bara njuta av bra drag och har mer fokus på bra prestanda rakt fram än manöverbart.

    tacksam för svar och tips

    det känns som att du och jag är ganska lika när det gäller både storlek och övriga önskemål.
    För ett par år sedan köpte jag simmer v-type 8.2 ( rätt lik v-Max men enligt reklamen aningens mer fartorienterad) och simmer 2xc 6.5 .

    Jag är riktigt nöjd med båda seglen men är kluven kring om det blir cam eller no cam vid nästa uppdatering. 2xc får ju en snyggare buk både vid lite och mycket vind men är å andra sedan lite (med betoning på lite) omständigare att rigga och vattenstarta.
    Kluven som sagt, och därför får nog andra saker styra Tex vilka master jag har och hur dem går att matcha mot nya segel.

    För övrigt tycker jag att en viktigare parameter än vem som tillverkat seglet är möjligheten att kunna ha två segel riggade samtidigt. Lycka till!

  • booman

    Medlem
    9 april, 2012 vid 22:14

    Skulle vilja slå ett slag för Mauisails Titan också… Två minicambers och smal mastficka, lättriggat och lätthanterat. Och grymt vindregister… Kör ett sådant 7,5 med en Fiberspar 4000 50% och det verkar funka kalas… Supernöjd med det seglet och som freeride/freerace-segel är det grymt. Även lätt att vattenstarta med det…
    Så ska jag välja favoritrigg som ämnet säger så är det till 100% Maui Titan…:cool2:
    Använde inget annat segel förra sommaren(insjö), trots att jag har både 5,5 och 6,5 i andra märken… Utan Cambers…!

    Har testat flera andra märken också, med och utan cambers 5,5-9m2 , men inget som jag gillat så mycket som Titan…

  • torinbox

    Medlem
    10 april, 2012 vid 10:31
    Gustav1980;685639 wrote:
    Jag är riktigt nöjd med båda seglen men är kluven kring om det blir cam eller no cam vid nästa uppdatering. 2xc får ju en snyggare buk både vid lite och mycket vind men är å andra sedan lite (med betoning på lite) omständigare att rigga och vattenstarta.

    Vattenstart är viktigt för mig. Gillar inte att stå och dra rigg på en vinglig bräda när det börjar blåsa lite. Är detta mycket jobbigare med cams? Tycker att det funkar bra med mitt största segel på 8.5 utan cambers. Fylls den större mastfickan med massa vatten som är svårt att få ut?

    Gustav1980;685639 wrote:
    Kluven som sagt, och därför får nog andra saker styra Tex vilka master jag har och hur dem går att matcha mot nya segel.
    För övrigt tycker jag att en viktigare parameter än vem som tillverkat seglet är möjligheten att kunna ha två segel riggade samtidigt. Lycka till!

    Håller helt med!

    2xc verkar vara ett bra segel, dock ganska mycket dyrare än tex Cannonball. Men är det lättare att rigga/trimma kan det kanske vara värt pengarna. Är i vilket fall sugen att prova ett cam segel, då jag har hört att det har blivit lättare att hantera generellt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.