Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FD Windsurfare med dotter som vill surfa DEL2

  • FD Windsurfare med dotter som vill surfa DEL2

    Publicerad av tjabba på 30 mars, 2010 vid 19:15

    Om vi nu bestämmer oss för att börja windsurfa,vilken bräda skall man då ha (jag tänkte att vi börjar med 1 bräda och 2-3 segel)tills vi ser om hon fastnar för det.

    Sista brädan jag körde på när jag slutade -97 var en slalombräda F2 sputnik 280 slalom (hade även CLS vågbräda) och denna F2 var jag då helnöjd med,men det har ju hänt så himla mycket som jag ser det.

    Det jag skulle vilja ha tag på är nåt som vi bägge kunde ha kul med där hon så snabbt som möjligt kunde lära sig att surfa (hon väger hela 46kg)och jag kunde komma igång igen med(uppehåll sedan-97) där jag till att börja med isåfall kunde uppleva tidig planing samt kanske lite hopp och lite manövrerbarhet.

    Vilken bräda skulle man kunna tänka sig till det här?
    och vilka segel storlekar (har säkert hänt en hel del där oxå)?
    Kanske till och med är nån som ligger och trycker på nåt begagnat som skulle passa ändanmålet.

    jesper-b svarade 14 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 06:54

    Låt henne gå en nybörjarkurs med riktiga nybörjargrejor först. Helst med andra tjejer och nybörjare. På ett bra ställe. Så att hon kommer igång fort, lär sig grunderna och vill testa mer.

    Hon kommer att ruttna annars.

    När hon gjort det, skulle en stor freestyle (110 liter, typ) kunna vara en bra kompromiss. Se till att köpa en lätt och fin rigg till henne, med en bom med tunna rör som hon lätt kan hålla i.

    Har du frågat henne om hon vill köra kite eller vindsurf… ? 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 08:27

    Eller så börjar ni med två brädor och 2-3 segel så ni kan segla samtidigt.

    Eller, mer precist, köp en bräda och ett segel åt dig själv och skicka dottern på nybörjarkurs. Vill hon sen börja surfa, köp henne en bräda. Om hon väger 46 kilo så är chansen rätt liten att en bräda som känns bra för dig känns bra för henne.

    En 110 liters bräda för dig är troligen nåt du plockar ut i rätt hård vind och därför behöver du en bräda som är lättmanövrerad och lättkontrollerad. För henne är det en lättvindsbräda som mest ska plana tidigt och gå fort i svaga vindar. Köper du en bräda för dig så kommer hon uppleva den som trög och köper du en bräda för henne så kommer du uppleva den som studsig och svårkontrollerad.

    På segelsidan ser det inte riktigt ut så. Hon är lättare och använder en storlek mindre segel än du och ni har båda lagom drag.

  • nachoman

    Medlem
    1 april, 2010 vid 12:31

    Kolla in UCPA:s vindsurfresor/kurser. Jag var där med min tjej och det var grymt bra att nån annan fick lära henne surfa. Kan nog annars bli lite jobbigt med tålamod osv, från båda håll.
    Vi var på UCPA-centret som ligger nära Lyon, vill minnas att stället hette Hyeres.

  • styret

    Medlem
    2 april, 2010 vid 08:03

    Eller åk till Haga och sätt henne på en kurs där.
    Emmi och Emma är grymma instruktörer och platsen är ju optimal för att komma igång.

    Kanske kan en av de större varianterna av JP Xcite ride vara något. Har testat 138an en del och det är en kul bräda att bränna runt, gippa, hoppa och bodydraga med som många är riktigt nöjda med och den funkar finfint att balansera runt på i början för en så lätt tjej.

  • impact

    Medlem
    2 april, 2010 vid 08:30

    Om hon så snabbt som mäjligt vill lära sig surfa så är det surfskola som gäller punkt. Sedan någon stor bräda (stor för henne) att lära sig vidare på. Om hon sedan verkligen är intresserad och vill köra mer så kan ni skaffa en mindre bräda till henne.

    Ta det lungt och låt henne köra på rätt grejjor så att hon inte ger upp!

    Mattias

    tjabba;603898 wrote:
    Om vi nu bestämmer oss för att börja windsurfa,vilken bräda skall man då ha (jag tänkte att vi börjar med 1 bräda och 2-3 segel)tills vi ser om hon fastnar för det.

    Sista brädan jag körde på när jag slutade -97 var en slalombräda F2 sputnik 280 slalom (hade även CLS vågbräda) och denna F2 var jag då helnöjd med,men det har ju hänt så himla mycket som jag ser det.

    Det jag skulle vilja ha tag på är nåt som vi bägge kunde ha kul med där hon så snabbt som möjligt kunde lära sig att surfa (hon väger hela 46kg)och jag kunde komma igång igen med(uppehåll sedan-97) där jag till att börja med isåfall kunde uppleva tidig planing samt kanske lite hopp och lite manövrerbarhet.

    Vilken bräda skulle man kunna tänka sig till det här?
    och vilka segel storlekar (har säkert hänt en hel del där oxå)?
    Kanske till och med är nån som ligger och trycker på nåt begagnat som skulle passa ändanmålet.

  • tjabba

    Medlem
    2 april, 2010 vid 17:21

    Vi sticker till Varberg nästa helg och snackar lite med gänget på surfers och uppdaterar oss lite,verkar ju finnas några varianter av jp som skulle kunna funka som slalom till mig och nybörjarbräda för henne,med tanke på hennes ca 45 kilo så behövs det nog inte så mycket volym för att kännas tryggt.

  • johanoeberg

    Medlem
    3 april, 2010 vid 15:20

    Äsch, ställ henne på en SB Go 180 litrare eller motsvarande, med ett litet segel så får hon lära sig hantera det.

    Sen öka segelstorleken och vipps så planar hon…

    Edit: För att var lite mer seriös; Finns det en förening i närheten av där ni bor? De har väl oftast nybörjarutrustning som man kan hyra/låna/nyttja för en betydligt billigare peng än att köpa segel och bräda… Om det ändå är så osäkert om hon vill forsätta.

    “money is always an issue” 😉

  • martin71

    Medlem
    4 april, 2010 vid 04:40
    styret;604384 wrote:
    Eller åk till Haga och sätt henne på en kurs där.
    Emmi och Emma är grymma instruktörer och platsen är ju optimal för att komma igång.

    hakar på denna tråd. Min dotter har antytt att det verkar vara kul att segla. Har du tips på kontaktinfo till ovan nämnda instruktörer?

    /Martin

  • joachim_larsson

    Medlem
    4 april, 2010 vid 06:48
    JohanOeberg;604579 wrote:
    Äsch, ställ henne på en SB Go 180 litrare eller motsvarande, med ett litet segel så får hon lära sig hantera det.

    Sen öka segelstorleken och vipps så planar hon…

    Edit: För att var lite mer seriös; Finns det en förening i närheten av där ni bor? De har väl oftast nybörjarutrustning som man kan hyra/låna/nyttja för en betydligt billigare peng än att köpa segel och bräda… Om det ändå är så osäkert om hon vill forsätta.

    “money is always an issue” 😉

    Ni ska ni få veta något som jag upptäkte, jag har idag 3 st döttrar som seglar bräda, min äldsta hänger med mig och rippar i Pozo om några dagar 16 år. Hon började första gången 2005 på en Starboard GO 160-180 liter med en centrumfena. Gick jättelätt, men sedan tyckte hom det inte var roligt då det mesta dels blåser lite i Sverige. sedan gick det till 2006 när vi hade vår första träff i Kona ONE i Sverige 21 september 2006 i Varamobaden så gick det upp ett ljus. Hon stog på en långboard i lätt vind ihop med oss alla andra så uttryckte hon sig Pappa va kul det var och segla på den här brädan för den går snabbare och var lättare att kryssa med, innan hade hon inte kunnat segla dit hon vill(lite som att ta körkort, hon var glad) det andra hon sa va kul det är att segla tillsammans. Idag seglar hon med massor av ungdomar runt om i Sverige med hennes nyvunna kompisar runt om i Sverige killar som tjejer. Idag seglar hon mist 3 ggr i veckan ihop med andra, på träningarna på Kona ONE och när det blåser mer eller friseglar i mer vind på en freestyleWave ca 95 liter och ett powerwave segel.

    Tror faktiskt att man blir duktigare om man själv utan Pappa segla kontinuerligt seglar, blir stark på grund av vattentid få nya gämnåriga kompisar som planerar sin vindsurfing tillsammans flera gånger i veckan. En långboard(Kona ONE är kort om man är lätt) är fortfarande det bästa på de flesta ställena i Sverige. Varför inte segla långboard du också, kul sätt att få igång hela familjen, ha gemensamma mål, med rigg efter vikt och du verkligen kan möte din dotter på lika villkor och på samma gång ett sätt att ta bort grejen med att hela tiden byta utrustning.

    Jag känner att min dotter och jag har fått det bästa av två världar….

    Detta var faktum födelsen av Kona ONE i Sverige, när jag upptäckte att hela marknaden har halkat av spåret där alla kan vara med och utvecklas överallt inte bara på Öland och i Varberg, men det är givetvis exptionellt bra plaser för vind och vågor, men det finns definitivt många flera bra ställen runt om i Sverige.

    Skit i att jag snackar om Kona ONE detta är faktum något som jag tar från hjärtat det fungerar. Jag rippar i vågorna i Pozo med min dotter, något som hon älskar likväl segla Kona ONE med sina kompisar nu runt hela Jorden… 25 Svenskar på väg till VM i Miami i november 2010…. Detta är inte bara ord detta är ett resultat av något som verkligen fungerade för oss.

    Läs denna blogg från början, skriven av en kille från LERUM 19 år som hade en Pappa som hade varit duktig faktum blev det ganska bra: http://surfarna.blogg.se/

    OBS! Nu vill jag inte ha någon pajkastning typ: KonaPastor bara predikar, nej jag utvecklar vindsurfing för Svenska förhållanden där alla kan delta inget annat.

    När det gäller lära sig vindsurfa har vi idag 30 st duktiga instruktörer på flera platser, men det är givetvis upp till Er var ni vill lära Er, men det viktiga är att hitta något som passar Er och som fungerar i de flesta förhållanden.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 april, 2010 vid 22:06

    JOcke: Tjabba med dotter bor på västkusten, så chasen är hyfsad att det blåser planingsvind såpass ofta att övriga dagar mest är efterlängtade vilodagar. Visst funkar Kona där också men det är inte givet att de behöver nån longboard.

  • johanoeberg

    Medlem
    5 april, 2010 vid 10:47

    @Joachim_Larsson 604656 wrote:

    Hon började första gången 2005 på en Starboard GO 160-180 liter med en centrumfena. Gick jättelätt, men sedan tyckte hom det inte var roligt då det mesta dels blåser lite i Sverige.

    Påstår du att en Kona med centerboard är mer lättvindsbräda än en motsvarande SB GO?

  • tjabba

    Medlem
    5 april, 2010 vid 11:23

    Nu har vi iallafall köpt våtdräkter och skor till oss bägge nere på Surfers(trevliga killar där) kikade också lite på en JP Funster som skulle kunna funka till att börja med för oss bägge,men jag gissar att jag kommer att känna mig färdig på den ganska snart(men det är bara vad jag tror)tanken är ju att köpa mer mer pryttlar efter att suget förmodligen kommer att förstärkas.
    Lite sugen på kitesurfing blir man allt när man snackar runt med folk,men rent spontant så tror jag Windsurfing är modellen för oss med tanken på att lillgumman skadat sig såpass mycket innan och jag vill inte riskera för mycket.

    En liten fundering kring bräda,själv började jag med centerbord (det fanns ju knappt nåt annat på hedenhöstiden)men hur gör folk idag lär alla sig att segla med centerbord eller räcker det med en bred bräda med tillräckligt med volym och en herrejössesfena som jag aldrig hade när jag seglade tidigare?

  • dberg

    Medlem
    5 april, 2010 vid 14:45

    Jag skulle undvika en allt för stor bräda. Själv är jag nu inne på tredje säsongen med en 149l Hifly Matrix och den brädan har funkat bra för mig att lära sig på. (Jag väger ca 70 kg)
    Nu har jag börjat få kläm på hur man gör och letar efter något mindre, men den är fortfarande kul att segla på så länge det inte blåser 4.7 eller bättre…

    De första gångerna jag provade använde jag en 210 liters pråm med centerbord och det var en stadig upplevelse. Den flöt som en kork och det kändes nästan som om den hade en blyköl. Helt okej för att vara första gången, men det hade blivit tråkigt innan första säsongen var slut.
    149-litarn var lite lagom av allt, stabil nog att dra rigg på men fortfarande kul att plana runt med. Dock saknade jag centerbordet under första säsongen. För att träna in balansen i ryggmärgen så är det öva,öva och öva som gäller. Allt för ofta när jag tränade blåste vinden från “fel” håll och utan centerbord var det ibland lite halvjobbigt att ta sig tillbaka. För din dotters tålamod hade det nog varit att föredra en bräda med centerbord.

    Kona behöver inte vara fel det heller trots att brädan är enorm, det kommer ju garanterat att vara enkelt att lära sig på den och finns det andra Kona-seglare på er favoritstrand så är det förmodligen det roligaste alternativet ända tills det börjar blåsa rejält.

    Kona känns lite som det är med laser-jollen; det finns häftigare och modernare jollar, men gemenskapen i att många seglar samma kan bli det viktigaste.

  • joachim_larsson

    Medlem
    5 april, 2010 vid 21:13
    JohanOeberg;604781 wrote:
    @Joachim_Larsson 604656 wrote:

    Hon började första gången 2005 på en Starboard GO 160-180 liter med en centrumfena. Gick jättelätt, men sedan tyckte hom det inte var roligt då det mesta dels blåser lite i Sverige.

    Påstår du att en Kona med centerboard är mer lättvindsbräda än en motsvarande SB GO?

    Yes. kul även om den inte planar, snabbare upp till 6 meter/sek, smalare och snabbare när den planar. Lättare att kryssa med. De fysologiska går inte att lura. Faktum är att ytan spelar stärre roll vid planing än volym. Har du själv testat????

  • joachim_larsson

    Medlem
    5 april, 2010 vid 21:17
    dberg;604811 wrote:
    Jag skulle undvika en allt för stor bräda. Själv är jag nu inne på tredje säsongen med en 149l Hifly Matrix och den brädan har funkat bra för mig att lära sig på. (Jag väger ca 70 kg)
    Nu har jag börjat få kläm på hur man gör och letar efter något mindre, men den är fortfarande kul att segla på så länge det inte blåser 4.7 eller bättre…

    De första gångerna jag provade använde jag en 210 liters pråm med centerbord och det var en stadig upplevelse. Den flöt som en kork och det kändes nästan som om den hade en blyköl. Helt okej för att vara första gången, men det hade blivit tråkigt innan första säsongen var slut.
    149-litarn var lite lagom av allt, stabil nog att dra rigg på men fortfarande kul att plana runt med. Dock saknade jag centerbordet under första säsongen. För att träna in balansen i ryggmärgen så är det öva,öva och öva som gäller. Allt för ofta när jag tränade blåste vinden från “fel” håll och utan centerbord var det ibland lite halvjobbigt att ta sig tillbaka. För din dotters tålamod hade det nog varit att föredra en bräda med centerbord.

    Kona behöver inte vara fel det heller trots att brädan är enorm, det kommer ju garanterat att vara enkelt att lära sig på den och finns det andra Kona-seglare på er favoritstrand så är det förmodligen det roligaste alternativet ända tills det börjar blåsa rejält.

    Kona känns lite som det är med laser-jollen; det finns häftigare och modernare jollar, men gemenskapen i att många seglar samma kan bli det viktigaste.

    Har du själv testat en Kona ONE? lovar dig att du kommer bli överaskad! återkom när du testat, själv testat många 145-165 liter brädor och inga slår Kona ONE i ett segment från 0-10 m/s just därför fastnar så många. Själv ska jag börja byta in begagnat för det är extrem stor efterfrågan på beg Kona ONE. kolla in hur många ni hittar begagnade!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FD Windsurfare med dotter som vill surfa DEL2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.