Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fel längd på linor…?

  • Fel längd på linor…?

    Publicerad av johnlarson på 4 juli, 2013 vid 09:00

    Hej, jag har problem med mitt lin-setup som jag undrar om nån kan ge lite tips om!

    Har ett North Rebel quiver (7/9/12 m) av blandade årgångar, 2009/10/11 tror jag, som jag delar med tjejen. Till detta har vi en bom med 20 m linor och en med 25m. På nåt sätt ger 20m linorna draken ett jävla tryck, och gör den även väldigtinstabil; den “stallar” så fort vinden dalar lite, och rycker bisarrt mycket i byar. Det blir liksom betydligt mer tryck i vår 7m rebel med 20m linor än 9:an med 25m… vilket är tvärtom vad jag hade väntat mig, kortare linor ska ju ge mindre kraft…

    Vi har köpt allt beg. och kört med i ett år eller två, men jag börjar tro det är fel på längden på linorna på 20m bommen. Nån som har nåt förslag på vad jag kan ändra/vart jag kan hitta bra info om det?

    MVH
    John

    kamikazekiteren svarade 10 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • gnutten

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 10:51

    Låter märkligt beteende

    Skilljer det något mellan de olika bommarna på längden mellan fram och styrlinor? Oftas är ju fram och styrlinorna lika långa. Är de så på båda bommarna?

    Har du kollat hur lång skillnad det verkligen är på linorna. Kan ju vara att någon tidigare ägare bytt längden på någon av bommarna.

    Sen kan det ju vara viss skillnad på kitsen mellan olika årsmodeller. Ibland gör tillverkar ju större uppdateringar mellan olika år. Kan de skett mellan årsmodellerna på 7an och 9an??

  • ante_lkpg

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 16:33

    Om draken stallar lätt och har konstant högt tryck låter det ju som styrlinorna är för korta? Då är draken alltid lite inskotad och blir ju också lätt överskotad. Lägg ut linorna på en gräsmatta när det inte blåser och kolla så att ändarna verkligen är parallela när allt ligger ner. Ofta kan man justera styrlinorna vid bommen. Om det är gamla grejer så har linorna också en tendens att bli oliklånga. Frontlinorna är ju under konstant drag.

  • kamikazekiteren

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 19:24

    Er linorna for lange eller for korte , er det fel leng på linorna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fel längd på linor…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.