Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fel på mig eller brädan?

  • Fel på mig eller brädan?

    Publicerad av anonym-anvandare på 26 april, 2004 vid 08:19

    För ett antal år sen tänkte jag lära mig surfa och köpte en bräda. Minns inte riktigt vad den hette men det var nåt med slalom i namnet. Det jag minns är att den var på 105 liter vilket kanske ger nån vägledning till vad det var för typ av bräda!

    Tyvärr så lärde jag mig aldrig att behärska brädan vilket ledde till att jag tröttnade och sålde hel utrustningen.

    Trots detta är jag på nytt sugen att testa vindsurfning men är lite orolig för att det ska bli samma visa igen. Det jag undrar är alltså om det var mig eller brädan det var fel på när jag inte lärde mig att behärska den förra brädan? Känns inte så lönt att testa igen om det är jag som totalt saknar talang…

    anonym-anvandare svarade 20 år sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mickew

    Medlem
    26 april, 2004 vid 08:24

    Tjena

    Slalombrädor är kassa att lära sig vindsurfa på, dom är relativt svårkörda. Köp en freestyle eller freeride bräda och våg eller freestyle segel.

    Micke

  • karnan

    Medlem
    26 april, 2004 vid 08:56

    Låter som en sorglig historia, speciellt med tanke på att du tvivlar på din egen förmåga. Givetvis kostar det en del slit att lära sig segla men jag har svårt att tänka mig att eventuell talang skulle sätta definitiva gränser. Köp helt enkelt en större bräda. Själv seglar jag en några år gammal freeride-bräda på 120 liter (väger 65). Volymen räcker gott och väl för att dra rigg men kanske är den något yster för en riktig nybörjare. Gå i så fall upp ett par snäpp till. Och vad gäller segel så är jag ingen expert men jag tror att 7-7.5 är ett bra alternativ eftersom det ger mycket tid på vattnet samtidigt som det innebär lite att hålla i även vid lätta vindar. Botanisera lite under “Säljes” här på konfen. Jag köpte min utrustning komplett och i bra skick för sex tusen.

    /Johan

  • stinger

    Medlem
    26 april, 2004 vid 10:35

    Tror inte du behöver vara rädd för att vara utan talang för att du inte lärde dig surfa på en 105-liters bräda. Vet inte heller om du hade någon bra instruktör. Skulle tro att vindsurfing ör helt hopplöst att lära sig själv. Det måste vara någon som kan se vad du gör fel.

    Gå en kurs i sommar så märker du snart om du har talang. Instruktörerna där borde dessutom kunna tipsa om ett brädköp efter kursen.

    Lycka till!

  • kamaaina

    Medlem
    26 april, 2004 vid 14:11

    Håller helt med tidigare inlägg, en kurs kan bli en riktig nystart på din nya surfkarriär, eller att ngn som kan surfa spanar in dig på vattnet. Skuller oxå rekomendera dig runt 120Liter (beroende på vad du väger) men skulle inte kopa storre segel än 7.0.
    Lycka till och var envis…

  • danneman

    Medlem
    26 april, 2004 vid 16:11

    Har faktiskt precis samma erfarenhet som dig.Börja på farsans pråm i sommras och fick reda på att brorsans polare hade en Mistral slalom typ 100liter,så upp till Marstrand å prova, Jag plaska i två timmar fick väl upp seglet ett par gånger men jag tänkte precis som du jag ger upp..

    Två veckor senare åkte jag till Askim en blåsig eftermiddag
    det var säkert 10 surfare + 5-6 kitare i viken så jag snacka med några av dem Och förstod att säsången snart var slut.
    Åkte givetvis å kolla ny bräda å segel.Hitta en bic t2 148
    ett simmer6.4 våtdräkt hela kittet så ut redan samma helg
    å snacka om att jag hade adrenalin när jag på andra försöket plana iväg längs med stranden jiiiha.

    Men Jag skulle nog också rekomendera att gå en nybörjar kurs en dag eller två då får man grunderna och känner samtidigt vad man är inreserad av för typ av windsurf.
    130 till 170 liter är nog vad jag rekomenderar.
    min vikt 65kg.

    wink.gif“PLANA E DRÖMMEN”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2004 vid 19:48

    Chris var bor du?
    Jag har ev. en Stor pråm över (inte så kul, men lätt att lära sig på) + lite annat som jag hade i sommras när jag tog mina första trevande steg. Bor du mot söder kan du få det gratis om du hämtar stuffet.
    Hör av dig.
    oliver.v@bolina.hsb.se
    //TheLEE

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 april, 2004 vid 21:56

    Nej det var fel på brädan gentemot en nybörjares förmåga!
    Kör på något större 120-170l precis som de andra har sagt.
    Det brukar finnas en del äldre freeride brädor att köpa på konfen relativt billigt. köp något från -97 och framåt. de “äldre” brädorna från typ 97/98 är något längre och smalare än dagens samt tyngre. Kan bli något svårare att lära sig på men det kommer fungera bättre än din 105l slalom. som sagt volymen är det viktiga under 120L = svårt att lära sig på ( om man inte väger 50Kg)
    Sätt igång bara! och lycka till
    mvh edvard z

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fel på mig eller brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.