Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Femte lina; hur trimma?
-
Femte lina; hur trimma?
Publicerad av axelne på 22 augusti, 2005 vid 11:37Har just köpt en North Rhino -05 12 kvm. Ser underbar ut men jag tycker inte riktigt den flyger som den ska. Hur ska spänningen vara i linorna?
Annorlunda jämfört med gamla Rhino?
Ska baklinorna slacka?
Spänning i femte linan?
Som det ser ut nu hänger den femte linan snodd kring mittlinan upp till delningen för att sedan löpa till LE utan nämndvärd spänning.
Tacksam för tips, bilder, länkar mmian svarade 19 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
jag hatar den kiten, 5linan suger nått brutalt… passa dig så du inte slårut o in på skiten…
-
Sluta gnäll Rambo… Du vet också att Rhinon är en superkite.
5e linan är kanon utom när du skall rigga -
Bry dig inte så mycket om Rambo han dissar allt som det inte står EH på!
Här har du en bra beskrivning av hur det skall se ut.
Klicka på download.Lycka till!
http://www.surfineurope.net/phpBB2/view_magazine.php?id=4&cat=kite&lang=swe
-
Fast där skriver jag bara hur man gör om sin egen oldschool-kite till 5e lina.
Rihnon är byggd för 5e lina (med Y-front) och det är inte säkert att den behöver ha så sträckt lina för att hålla formen i normalläge. Men linan ska inte vara speciellt slack hur som helst.
Fabrikstrimningen borde vara exakt. Fråga din återförsäljare eller distributören.nic
-
Jag har 5e lina på mina SS. När kiten är uppe så är linan precis något spänd.
-
ärligt talat eddie och patrikol.. 5e linnan e skit och klyddigt som fan e det.. kanske e bra när man vant sig vi d det men vafaen det e dom utan 5e lina också. plus att det går fortare att rigga o det klyddar itne o man kan ha samma bom till alla drakar o man kan byta linlöngd och man kan meka mer helt enkelt..
-
Tack för hjälpen (…och de onödiga kommentarerna..)
Skönt att det finns någon som ger relevanta svar. -
så du menar att man kan releasa o komma upp lika snabbt med fyra som fem linor?
-
nä men det har jag inte sagt heller.. men hur många gånger releasar man sin kite för att sedan vilja åka direkit igen?..
-
Tja Chrille gör väl det 5 ggr i timmen ungefär! Men så vågar han ju prova lite andra trick än dig Luuddee!
-
det e fan inte samma sak o tappa kiten o ha den i en leash antinegn 5e lina eller suicide leash som att releasa kiten! givetvis är det en fördel att all kraften dör men ja tror det går jämt ut med tiden för om man har 5e lina så trillar kiten ned vilket den inte gör alla gånger med suicide.. vad ja menade med release är en relaes när man drar säkerthetsandordningen, annars e det fan itne en release och om du drar i säkerthets mecket så gör du ju det av någon anledning o vanligtvis vill man inte köra direkt igen.
-
jäjä, jag drar den i alla fall rätt ofta, gött att inte släpas upp på land o så, men har man megaytor är väl det inget problem.
Logga in för att svara.