Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fen kunskap – Vass fena

  • Fen kunskap – Vass fena

    Publicerad av nissew på 22 maj, 2012 vid 07:11

    Har inte hittat någon bra sida att läsa på om fenor. Några tips?

    Köpte nämligen en Select Weed G10 fena som vid förra sessionen visade sig vara super vass på baksidan. Med lite otur resulterade detta i ett skapligt cut under knät samt en splitter ny våtdräkt som förstördes.

    När jag köpte brädan (RRD Freewave 85) så ingick även 3 andra fenor varav den gula och svarta inte är lika vassa baktill. För mig som nybörjare vet jag inte ifall jag känner skillnader speciellt mycket mellan olika fenor. Men hade varit intressant att veta skillnader mellan fenor och vad en vass egg gör för en fena. Är weed fenor generellt vassare? Tror nämligen jag kommer hålla mig till fenor som är inte är så pass vassa ett tag.

    kesoone svarade 11 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 07:50

    Det finns många fenfanatiker på forumet här och många trådar du kan läsa på…men som nybörjare märker du ingen skillnad…jag kör med skitdåliga dingade, lagade fenor och det är inga som helst problem så länge fenan matchar rek. segelstorlek..

    är den för vass så ta två tag med 240 slippapper så kommer du inte skära dig mer

    eller kör med de övriga fenorna

  • rasmus_w

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 08:41

    Henrik Sköldengen påstod för sådär tusen år sedan i surfsport att fenans bakkant ska vara rak. Så skär du dig på fenan, ta en fil eller sandpapper + klots och slipa bort det raka.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • pete

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 08:45

    Vill minnas att det var han som en gång hade så bråttom ut på tävling att han körde med fenfodralet på… det gick visst inget vidare.

  • svenne

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 08:51

    Fenan är tunn, den ska ha en vass kant för att vara optimal. Det kan man googla fram utan några som helst aero/hydrodynamiska kunskaper.
    Rundar du av den tappar fenan ett effektivit släpp i bakkant. Sen är det givetvis som Sailor-trasan säger att det spelar ingen större roll om du inte jagar den sista knopen.

  • nissew

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 09:05

    Detta forum anser jag är ganska rörigt att leta gamla trådar i så var kanske mer ute efter en specifik fensida/tillverkare som förklarade skillnader på olika fenor och design.

    Men tack för svaren. När stygnen är borta och benet helt igen så blir till att köra safe ett tag med den slöaste fenan och kanske ta fram sandpapperet. Denna gången höll det att segla in till stranden igen men nästa gång kanske man ligger där och guppar så fick sig en liten tankeställare. Saknar jag knop så får jag väll väga det mot risken att skära mig igen 🙂

  • claes6

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 09:14

    Det fanns en länk som var ganska bra, har jag för mig. Men nu när jag testade den igen funkar den inte längre.

    http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

    Du kanske kan se om du hittar infon på den nya sidan. Hade inte tid att leta.

  • erolwi

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 10:37

    Här finns lite info om bakkanter, iofs om kölar med det är samarbete sak. Skriven av n av Sveriges bästa Formula surfare, Jimmy. http://www.hamnen.se/batfeber/slipa-profilen-pa-kol-och-roder-och-segla-fortare

    Ska du slipa av den, gör set med 45 grader enligt artikeln så minimeras risken för vibrationer och tjut.

    Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

  • sailortrash

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 18:45

    vibrationer och tjut e häftigt…

  • carlito74

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 19:38

    Jobbigt med skadeproblemen du beskriver…men du köpte en weed-fena för att undvika problem med sjögräs antar jag? Om du kör på spots med just mycket sjögräs är det tyvärr inte bara att byta fena till någon av de andra, som verkar vara mer av vågfens-karaktär. Fenans vinkel bakåt spelar större roll än man tror, så weed-fenor fyller sin funktion. För börjar sjögräset fastna är det mer än bara några knop vi snackar, du kommer få spinouts hela tiden vilket är rätt jobbigt…

  • jseeberg

    Medlem
    22 maj, 2012 vid 20:12

    Tråkigt att höra. Själv skar jag upp min handflata och fick det sytt med 7 stygn för ett antal år sedan…på en betydligt trubbigare fena. Många fenor är ganska vassa och det är förmodligen mest otur om du råkar skada dig.

    Weedfenor är nog inte generellt vassare. Kikar jag på min Lessacher Chameleon så är den också riktigt vass, men mina MUF är något trubbigare…

    Hoppas du repar dig snart. Själv kunde jag vara på vattnet igen efter 2-3 veckor. Våtdräkten kan du laga med lite neoprenlagning, det borde inte vara något problem. Det håller bra och är stryktåligt.

    Mvh /Jörg

  • nissew

    Medlem
    23 maj, 2012 vid 07:47

    Får testa mig fram och hoppas på en säsong med lite sjögräs. Hoppas på att vara i vattnet igen så fort stygnen är borta. Klippte sönder benet på våtdräkten för att kunna ta av den smidigt så den går nog inte att rädda trots neoprenlagning. Pratade dock med försäkringsbolaget och pengar till en ny är redan på väg in!

  • snaffe

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 18:52
    nissew;689351 wrote:
    Får testa mig fram och hoppas på en säsong med lite sjögräs. Hoppas på att vara i vattnet igen så fort stygnen är borta. Klippte sönder benet på våtdräkten för att kunna ta av den smidigt så den går nog inte att rädda trots neoprenlagning. Pratade dock med försäkringsbolaget och pengar till en ny är redan på väg in!

    Jag tror inte att sjögräsfenor generellt är vassare än vanliga fenor. Kör tyvärr oftast med weedfenor och många av dem är ganska tjocka. Tror att om du är rädd för vassa fenor så köp inte slalomfenor, utan freeride eller freewave fenor istället.

    http://www.windsurflund.se

  • mick

    Medlem
    24 maj, 2012 vid 20:52

    Här kan du läsa om allt du behöver veta om fenor:

    http://www.blackdiamondfins.at/en/fin-theory–all-about-fins

  • nissew

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 11:04

    Tack för bra länk!

  • svenne

    Medlem
    25 maj, 2012 vid 14:05
    Mick;689510 wrote:
    Här kan du läsa om allt du behöver veta om fenor:

    http://www.blackdiamondfins.at/en/fin-theory–all-about-fins

    Det är extremt grov teori, som egentligen inte säger mycket om en fenas egenskaper. En vinge (dvs fena) kan exempelvis inte ses som tvådimensionell även om den om det är helt rak, dvs har samma profil i båda ändar. En fena är dessutom tredimensionell till formen.
    Läs inte kapitel tre och ta kapitel fyra med en grov näve salt, så får du trots allt en översikt.

    Härligt att “Flow” förklaras med en mening. I teorikompendiet jag hemma i hyllan förklaras “Flow” på 150 sidor. Som en översikt alltså.
    😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fen kunskap – Vass fena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.