• Publicerad av tubert på 12 april, 2006 vid 15:03

    Efter ett (ofrivilligt förståss) uppehåll på typ 1,5 år är det dags att ta upp vindsurfingen på lite mer allvar igen. För att underlätta för mig själv tänkte jag skaffa mig en lite större fena, för jag är lite för tung på bakfoten misstänker jag. Jag kör en F2 air 265, 115 l och har en 28 cm MFC Goya fena men får inte riktigt till planingen utom när det flåsar på ganska bra. Jag tänkte att en 32 cm fena kanske skulle ge mig det lyft jag behöver, är det så? Den som läser mellan raderna ser ju att jag saknar en fena….

    mvh Micke

    tubert svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • manno

    Medlem
    12 april, 2006 vid 20:12

    Beror ju på lite vad du har för segel, men visst ger det mer power och mindre spinouts om man slänger på en större fena, men 28a “borde” vara tillräckligt när du blivit lite varm i kläderna.

  • tubert

    Medlem
    12 april, 2006 vid 20:28

    Tänkte ha fenan till 6.3, f.ö. väger jag drygt 80 i strumplästen. Man vill ju helst kunna ta lite vind också, det blir så jobbigt att ta sig hem annars 😉

  • the_novice

    Medlem
    14 april, 2006 vid 16:38

    Jag kör själv med 32 cm fena till 6.4 segel på 87liters bräda och tycker det funkar bra, särskilt i lätta vindar, det ger tidigare planing, bättre toppfart och lättare att ta höjd. Tycker det funkar bra både i freeride mode och vågor i den mån man hittar några när det blåser 6.4…

    Den brädan klara säkert ännu större fena så det är nog inga problem.
    Original fenan är väl på 29cm? Vilket borde vara någonstans i mittenrangen i fenstorlek.

  • tubert

    Medlem
    15 april, 2006 vid 16:49

    Jag funderar lite på dessa fenor, någon som har erfarenheter? Eller kanske en annan Powerboxfena till salu (eposta)?

    Pro Limit Freemove 33: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=21&pid=208
    Lorch Freeride 32: http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=36_59&products_id=747

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.