Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena för Falcon 145?

  • Fena för Falcon 145?

    Publicerad av swingout på 8 februari, 2009 vid 14:33

    Har kommit över en kartong-ny 07’a Falcon 145 för en väldigt billig peng 🙂
    Nu behöver jag “bara” 1-2 passande fenor till den. Tänker huvudsakligen köra en 10.4 GUN Cannonball på den, men kanske oxå en 7.5 NP Saber om det piper i lite mer.

    Då jag huvudsakligen bara kan köra på sommaren vill jag plana tidigt, men oxå kunna cruisa lungt. Behöver altså inga extrema racing svärd 😉

    swe-496 svarade 15 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • culing

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 18:21

    http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=219&Aid=5181
    En 49:a eller 51:a skulle nog passa 10,4 men för 7,5 som nog är lite i minsta laget på den brädan räcker det nog med betydligt mindre.

    Lycka till!

  • bicless

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 23:15
  • p-malmkvist

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 11:25

    Kika på denna i 49 cm för 10kvm..
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=504&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Och kika på denna i 35-39 cm för 7.5:an, 35 cm när det är bra drag i 7.5 och 39cm när det är lättare vind, 37 cm blir bra allround..

    En bräda som är 60-70 cm bred är optimalt för 7.5kvm segel..
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=477&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    När det gäller fenor i de storlekarna så är det helt klart värt att satsa på lite tunnare kolfenor som passar falcon brädan bättre, kommer ge bättre fart,höjdtagning och kontroll i jämförelse med en billigare/tjockare fena i sämre material..

  • faster

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 19:46

    Går det inte att kommentera ett inlägg utan du måste ha ett och samma butiksnamn med på fem ställen i inlägget? börjar bli tjatigt med din marknadsföring av butiken.

  • swingout

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 00:30

    Nämen hoppsan, trevlig överraskning!
    När jag öppnade kartongen för att ta ut brädan så föll det ut en Fanatic fena på 54 cm :laugh:

    Jag som trodde att Falconarna levererades utan fenor. Men det gällde visst inte 145’an. Men det kann nog inte skada med en fena till 😀

    När jag kollar på Selects hemsida och deras fin selector så rekommenderar den en 57 cm fena typ RS7 eller så för 85 cm bred bräda och 9.8 segel.
    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/speed-slalom-race/

    Choco rekommenderar Fireblade 54 cm för 10.0

    Jag lyssnar gärna till vad “vanliga” seglare tycker, och inte bara på försäljarna. I slutändan så sammlar jag info från alla håll och köper det jag tycker passar mig bäst.

    Ni rekommenderar alla lite kortare fenor? Är det för att jag skrev att jag inte behövde racing-svärd, eller kör ni generelt kortare fenor?
    Förlorar man inte i höjdtagning och tidig planing på det?

    Fördelen med kortare fena är väl att man kan åka in närmare stranden innan man kör på en sten :tongue:

    Tack för all info!

  • jester

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 07:40

    Jag tycker överlag att tillverkare rekommenderar lite för stora fenor, men å andra sidan så är jag mer intresserad av att åka fort än att höjda perfekt. Är ju alltid en kompromiss mellan dessa två.

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 13:56
    faster;529565 wrote:
    Går det inte att kommentera ett inlägg utan du måste ha ett och samma butiksnamn med på fem ställen i inlägget? börjar bli tjatigt med din marknadsföring av butiken.

    Jag har skrivit 2-3 inlägg gällande utrustning från butiken:- Och jag tycker inte jag försöker progla på något skit utan rekommenderar fenor eller annan utrustning från surfspot som jag vet är billigare och/eller bättre i jämförelse med andra..

    Du kommer nog märka att mina råd är högst nyanserade när det gäller utrustningsval.. Rekommenderar det som är bäst för kunden och samtidigt passar plånboken och kommer aldrig sjunka till den nivån att tillfällig vinning går före, som flera andra gör här på konfen..:cool2: Att många som kommer till surfspot valt det just därför att andra försökt lura på dem svindyra grejor som inte är ett dugg bättre säger väl det mesta.. Ta en öl och slappna av för f…n:wink:

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 14:09
    Swingout;529617 wrote:
    Nämen hoppsan, trevlig överraskning!
    När jag öppnade kartongen för att ta ut brädan så föll det ut en Fanatic fena på 54 cm :laugh:

    Jag som trodde att Falconarna levererades utan fenor. Men det gällde visst inte 145’an. Men det kann nog inte skada med en fena till 😀

    När jag kollar på Selects hemsida och deras fin selector så rekommenderar den en 57 cm fena typ RS7 eller så för 85 cm bred bräda och 9.8 segel.
    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/speed-slalom-race/

    Choco rekommenderar Fireblade 54 cm för 10.0

    Jag lyssnar gärna till vad “vanliga” seglare tycker, och inte bara på försäljarna. I slutändan så sammlar jag info från alla håll och köper det jag tycker passar mig bäst.

    Ni rekommenderar alla lite kortare fenor? Är det för att jag skrev att jag inte behövde racing-svärd, eller kör ni generelt kortare fenor?
    Förlorar man inte i höjdtagning och tidig planing på det?

    Fördelen med kortare fena är väl att man kan åka in närmare stranden innan man kör på en sten :tongue:

    Tack för all info!

    Detta är min högst personliga åsikt, here it goes..

    Jag kommer under säsongen använda g10 fenor i storlekar under 30 cm därför att de då brukar fungera bättre än carbon särskilt i byiga och choppiga förhållanden.. De fenor jag syftar på är tectonics samt choco som jag rekommenderar upp till 30 cm, dessa fenor böjer sig vid belastning och skapar lyft samtidigt som den blir mindre spinoutbenägen, det ger mer fart och mer kontroll..

    Men fenor över 30 cm så gäller delade meningar gällande g10 vs carbon men min åsikt är att g10 fenor över 30 cm och i synnerhet över 40 cm är inte att tänka på, g10 fenor i de storlekarna måste göras tjocka för att behålla styvheten och blir därmed mindre snabba än en skickligt gjord carbonfena, många upplever att g10 fenor i större storlekar ormar sig under brädan när det börjar gå fort och vattnet börjar bli choppigt..

    När det gäller rekommendationen med lite mindre fenor så är det pga att du inte verkar söka efter brant höjdtagning utan mer halvvind och lite kryss/slör, vill du få branta vinklar på kryssen så är större fena att rekommedera..

  • glader

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 14:16

    En högst personlig åsikt till: Jag älskar min Choco Fireblade 36 och min Tectonics Tomcat 42. För mig fungerar dessa oerhört mycket bättre än t.ex. Select i motsvarande storlek.

    Edit: I storlekar kring 50cm (som ju var ämnet från början) har jag dock ingen åsikt. Har inga så stora fenor.

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 14:32

    Sedan kan det läggas till att om du är tung eller lätt spelar in på val av fena samt om du prioriterar fart eller tidig planing..

    Tidig planing ger en tjock och/eller en fena som har stor area.. Däremot får du sämre fart samt kontrollproblem när det brallar i..

    Fart ger en fena som är hyffsat tunn och flexar rätt, men du får istället pumpa en extra gång för att få upp den på planing..

  • swingout

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 20:20

    @P Malmkvist 529697 wrote:

    Sedan kan det läggas till att om du är tung eller lätt spelar in på val av fena samt om du prioriterar fart eller tidig planing..

    Tidig planing ger en tjock och/eller en fena som har stor area.. Däremot får du sämre fart samt kontrollproblem när det brallar i..

    Fart ger en fena som är hyffsat tunn och flexar rätt, men du får istället pumpa en extra gång för att få upp den på planing..

    Kul med alla svar!

    Jag är 186 cm och 80 kg (låter som en kontakt annons 😉 ).

    Om jag summerar så har jag orginal fenan på 54 cm i G10 som (troligen) är lite tjockare, vilket ger tidigare planing och bättre höjdtagning.

    Sen skaffar jag en kol fena på ca. 47 cm för hårdare vind och har bra drag i seglet. Då vill man ju ha fart och kontroll. Det borde ju bli ett bra komplement till orginal fenan.

  • kapten-k

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 20:33

    @Swingout 529787 wrote:

    Kul med alla svar!

    Jag är 186 cm och 80 kg (låter som en kontakt annons 😉 ).

    Om jag summerar så har jag orginal fenan på 54 cm i G10 som (troligen) är lite tjockare, vilket ger tidigare planing och bättre höjdtagning.

    Sen skaffar jag en kol fena på ca. 47 cm för hårdare vind och har bra drag i seglet. Då vill man ju ha fart och kontroll. Det borde ju bli ett bra komplement till orginal fenan.

    Låter ganska vettigt, får man fråga vart du köpte brädan?

  • swingout

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 22:19

    Jag köpte brädan på båtmässan i Friedrichshafen i tyskland förra September. Har inte fått hem den till Schweiz förän nu. Vill försöka få in lite surf på helgerna här istället för bara dom få veckorna jag är i Sverige på sommaren.


    Egentligen tycker jag inte om å köpa på mässa eller beställa från utomlands om samma grejor finns i shoppen hemma.
    I alla år har jag köpt mina prylar i Varberg, och gör det fortfarande. Å ena sidan för att det är den närmaste shoppen till sommar stugan. Å andra sidan så har Marcus alltid haft goda råd och gett hjälp och goda deals när det har behövts. Det är helt enkelt trevligt att komma på besök.
    Jag gillar surfshoppar, och älskar att gå och klämma på brädor och segel. Man bygger upp ett förhållande med “sin” shop, och efter ett tag vet dom oxå vad jag har för prylar (har ju köpt dom där). Dom kan komma med bra förslag när man behöver nått nytt, som passar till resten av prylarna.
    Jag stödjer gärna shoppen som är nära mig och kann ge mig service när jag behöver det.

    Jag måste å andra sidan erkänna att jag köper så lite surf prylar per år att det är ok om jag evt. får betala lite mer i min shop än till exempel hos Keppler. Det finns ju andra som handlar mycket mer (om jag bodde vid havet skulle jag oxå satsa mer!), och då kan pris skillnaden bli mer svidande.

    I detta fallet var Friedrichshafen närmare än Varberg, och priset snuskigt bra (oxå för GUN riggen).

    Ajajaj, jag vet att det har funnits en annan tråd med detta tema. Nu får jag sluta här.

  • p-malmkvist

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 13:27
    Swingout;529787 wrote:
    Kul med alla svar!

    Jag är 186 cm och 80 kg (låter som en kontakt annons 😉 ).

    Om jag summerar så har jag orginal fenan på 54 cm i G10 som (troligen) är lite tjockare, vilket ger tidigare planing och bättre höjdtagning.

    Sen skaffar jag en kol fena på ca. 47 cm för hårdare vind och har bra drag i seglet. Då vill man ju ha fart och kontroll. Det borde ju bli ett bra komplement till orginal fenan.

    Det blir nog kanon för dig.. Det bästa är att få testa prylar och därmed få en bild av vad som passar bäst innan ev köp, under våren kommer det vara lite demodagar som du kan vara med på..

  • swe-496

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 21:48

    @faster 529565 wrote:

    Går det inte att kommentera ett inlägg utan du måste ha ett och samma butiksnamn med på fem ställen i inlägget? börjar bli tjatigt med din marknadsföring av butiken.

    Börjar han inte likna en viss pastor här på forumet?;)*LOL*

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena för Falcon 145?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.