Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena längd, tips!

  • Fena längd, tips!

    Publicerad av mrquality på 9 september, 2019 vid 10:33

    Hej!
    Just nu kör jag för det mesta min Tabou Speedster 128 lt som jag är väldigt nöjd med. Är en freerace bräda 79 cm brädd som kom med en 48 cm freerace fena. Jag är 192 cm lång och väger 93 kg , tänker köpa en freerace fena 44 cm för att använda i hårdare vind för att åka snabbare. Vad tror ni? Vill ha ett set som passar på den här bräda egentligen. Jag kör 9.2-8.5-7.7 idag och har i te haft problem med spinout, jag kan tänka mig använda 44 cm med 7.7 i så fall.

    rickard_nr1 svarade 4 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • mexi_

    Medlem
    9 september, 2019 vid 12:04

    Select har en fenguide som jag tycker funkar grymt bra.
    Har köpt ett mängd olika fenor utifrån den och de har alltid passat perfekt 🙂

    Kolla:
    https://www.select-hydrofoils.com/en/fin-selectors/

    På slalom och din vikt ser det ut som att en 45 cm skulle funka i hård vind 🙂
    //Fredrik

  • mrquality

    Medlem
    9 september, 2019 vid 16:14

    Select har en fenguide som jag tycker funkar grymt bra.

    Har köpt ett mängd olika fenor utifrån den och de har alltid passat perfekt 🙂

    Kolla:

    https://www.select-hydrofoils.com/en/fin-selectors/

    På slalom och din vikt ser det ut som att en 45 cm skulle funka i hård vind 🙂

    //Fredrik

    Tack så mycket! Fenguide är superbra, men vet ej fortfarande om ska köpa en kolfibers fena eller G10. Jag kollade på Nico Prien video där han visar och säger lite om allt om fenor och tycker att kanske en bra G-10 fena borde räcka för mig, och mitt nivå. Tycker att kol fenor är ganska dyra och om man har vindsurfat i många år kanske kommer att nyttja bättre samt i Stockholm vi har inte så många sand stränder och då och då fena hamnar på ett sten eller annat. Om någon är intresserad tycker att den här video är superbra också!
    https://youtu.be/PEZrY4FpNmk

    Svara på: Fena längd, tips!

  • rickard_nr1

    Medlem
    9 september, 2019 vid 19:57

    Jag har en tabou thunder 130 som lättvindsbräda med 8.4 och7.1 som segel. originalfenan är 46 cm samt jag har en 42cm select progression (tror jag den heter) och jag tyckte de gav väl mycket lyft när de blåste på lite mer än lättvind. För att jag skulle slippa byta bräda köpte jag en 39cm select s1 slam vilket kanske är de absolut kortaste laget för den brädan men de funkade riktigt bra, inga spinouts och behagligt lyft. Jag Vet inte om du blir så mycket klokare men de är en liten referens i alla fall

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena längd, tips!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.