Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena: Passar ej riktigt?

  • Fena: Passar ej riktigt?

    Publicerad av eriksson på 21 september, 2007 vid 13:36

    Jag köpte en ny fena från G-Sport, men den passar inte riktigt i fenkasseten, den “sticker ut” 1-2mm, är det vanligt? och hur mkt påverkar det seglingen? Mina andra Powerbox fenor sitter perfekt. Nu drog jag inte åt den riktigt heller,kanske blir bättre då, men det verkade väldigt stumt.
    En annan grej, jag fick en ny fenskruv från SP idag, Och den verkar alldells för lång, är dessa skruvarna gjorda för att dom skall kapas till rätt längd?

    electric svarade 14 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    21 september, 2007 vid 13:46

    Slipa Slipa Slipa och åter Slipa, sen passar fenan…. 🙂

    Rätt vanligt att fenor inte passar direkt utan kräver lite bearbetning….

  • eriksson

    Medlem
    21 september, 2007 vid 14:18

    Ok! Då är det så jag för göra, och antaligen kapa skruvet en anning ochså…

  • stinger

    Medlem
    21 september, 2007 vid 14:20
  • thomme

    Medlem
    22 september, 2007 vid 11:25

    @Eriksson 417015 wrote:

    Ok! Då är det så jag för göra, och antaligen kapa skruvet en anning ochså…

    tips – Gå till närmsta båt/skruv affär och skaffa några lite längre o kortare i stället så du har i reserv när du tappar bort skruven eller köper ny fena. skaffa oxå lite brickor samtidigt.

    Alltid retligt att ha tappat bort den specialmeckade skruven när man står där och är klar att surfa med rigg o våtdräckt och allt.

  • maglu

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:32

    Om man har motsatt problem?
    Fenan sitter som gjutet i sidled, men drar man riktigt ordentligt går den aningen för djupt i bakkant(upp till 2mm) , och kilas dessutom fast ordentligt och blir svår att få lös.
    Inte samma problem med andra fenor på den brädan.

    Hur löser man det bäst? Alternativ jag funderar på:
    – Fylla på lite materal på sidorna av fenan, typ måla på epoxy edyl och sedan slipa igen?
    – Fylla materal i toppen av fenan (så den tar i botten av fenboxen)? Den sitter ju stabilt i sidled redan…

    Ideer?

  • electric

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 10:04
    Eriksson;417006 wrote:
    Jag köpte en ny fena från G-Sport, men den passar inte riktigt i fenkasseten, den “sticker ut” 1-2mm, är det vanligt? …

    Efter att ha råkat ut för dålig passform två gånger köper jag fenor på plats och provar i (helst) min egen bräda eller nån bräda som finns i affären (alt. hos säljaren) innan jag slår till. OK för att det går att slipa, men det är lite meckigt att få exakt passform på det sättet. Och varför köpa en produkt som inte är klar (om man inte får den för halvfabrikatspris förstås)?

    /Lars

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena: Passar ej riktigt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.