Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena Quatro LS Thruster 82l

  • svensson61

    Medlem
    2 augusti, 2016 vid 19:25

    Hej

    Vet inte varför du vill gå upp i storlek. Tycker det du har idag är ok. För din bräda och segel skulle jag rekommenderat 18 och och 9:or

    Makanifins (och även andra ) har en bra fenguide för att se ungefär vilka storlekar som passar olika fenuppsättningar, brädstorlek och segelstorlek

    /Lennart

  • dr-masse

    Medlem
    3 augusti, 2016 vid 10:01

    Har du assy thrusters/framfenor (platt insida, gärna lite toe-in)? Om inte, testa. Ger bra med driv. Jag håller med om att du har en vettig size på mittfenan, skulle själv inte köra större än typ 17 på 82 liters. Inte med 4.7 i alla fall. Dock kan ett alternativ vara att gå mot 18, men då skulle jag också reka mindre framfenor, precis som Lennart. Bra trifin-kombos kan dock vara lite knepigt att få till, jag har laborerat en del och egentligen aldrig fått till det ordentligt förrän igår då ja var ute på min nya 95 liters med 17 + 110 assy (trifin) och det funkade kalas.

    K4 och Flikka har assy framfenor, bland annat. K4s nya (styvare) material känns rätt tycker jag. Har testat K4 i olika uppsättningar, och även om det funkar bra (quad bäst) tycker jag de varit lite sega. Men det nya materialet ser jag som en klar förbättring. Flikkas fenor är fina de oxå.

    Makani är också bra fenor, har sådana själv. Bra driv, tunna och fina.

  • pedersen

    Medlem
    3 augusti, 2016 vid 10:28

    Jag skrev lite fel i mitt inlägg. Jag kör 4,7 som största segel, men hade kunnat tänka mig 5,3 också.
    Med till 5,3 känns fenan för liten, lite out of range på den brädan kanske. (Spheren på 80 liter har range 3,7-5,3, så det borde ju funka på LS 82:an)

  • dr-masse

    Medlem
    3 augusti, 2016 vid 11:34

    5.3 borde gå bra på brädan. Och det är fenorna (inte fenan) som känns små, därav mitt förslag att kanske snarare byta framfenor till några med lite mer driv i (assy). Men det är ju aldrig fel att testa, det kan mycket väl vara så att RTM fenan har bättre driv och du kan välja den i 17. Jag har en RTM fena och de är bra.

    Jag körde som sagt 5.7 med 17b + 11f varför 16.5b + 11f borde gå bra med 5.3 (har inte LS Thruster 82 17 som mittfena, förresten?).

  • pedersen

    Medlem
    4 augusti, 2016 vid 07:03


    Fenan är inte original, brädan är begagnad.

  • pedersen

    Medlem
    4 augusti, 2016 vid 07:23

    Vad kallas fenboxen till småfenorna? Skruven är genomgående, ungefär som till powerbox.

  • _frippe_

    Medlem
    4 augusti, 2016 vid 08:48

    Mini tuttle.

  • klas-tss

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 19:30

    Har samma bräda och även om den borde funka bra med 5.3 tycker jag att det är en dålig kombo. 4.2 och 4.7 är perfekt men med 5.3 blir den ganska trög upp i planing och svårare att köra med. Kanske så att större mittfena skulle hjälpa, jag kör orginalstorlekar.

  • pedersen

    Medlem
    8 augusti, 2016 vid 08:05

    Håller med. Körde 5,3 på brädan i lördags. Bytte upp till FSW 110 efter en liten stund, blir inget bra flyt med 5,3:an på LSen.
    Känner mig för övrigt lite för kass som surfare för att LSen kan kännas riktigt bekväm om det blåser mindre än typ 13-14 m/s.
    Funderar ibland på om jag inte skulle ha något liiiite större typ 90 liter.
    Samtidigt vill jag kunna köra 3,7 emellanåt och de flesta specar är 3,7 för litet segel på denna volymen.
    Nya super mini ligger specen på 94liter mellan 4,0-5,7. Hade varit nice 🙂

  • alexasu

    Medlem
    8 augusti, 2016 vid 11:38

    Ta tillverkarnas rekommenderade segelstorlek med en rejäl nypa salt! Jag har kört flera olika 90+ liters vågisar med minsta rek segel 4.5 med 3.6 utan problem. Vilken bräda som helst kommer gå lugnare med lagom drag i 3.7 än med övrriggad 4.7 liksom…
    Disclaimer: väger 90 kg.

  • klas-tss

    Medlem
    8 augusti, 2016 vid 16:47

    Håller med Pedersen!! Jag skaffade en 94l Goya Quad och vips kände man sig säker igen under 14 m/s.. Funkar att guppa in på och ändå lättsvängd

  • pedersen

    Medlem
    9 augusti, 2016 vid 11:21

    Klas, behöll du 82 litern också?

  • pedersen

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 06:15

    Någon som har koll på skillnaden mellan LS Thruster och Sphere? Är det samma bräda bara med ny färg? (Förutom att LS ligger på 82 liter och Spheren är 85.) Skulle man känna någon skillnad?

  • klas-tss

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 14:35

    Pedersen, ja jag behöll den, plockar ibland fram den bra dagar med 4.2/4.7 men den ligger också ute till försäljning..surfar inte tillräckligt många gånger för att behöva båda..

  • pedersen

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 08:14

    Ingen?
    @Pedersen 740669 wrote:

    Någon som har koll på skillnaden mellan LS Thruster och Sphere? Är det samma bräda bara med ny färg? (Förutom att LS ligger på 82 liter och Spheren är 85.) Skulle man känna någon skillnad?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena Quatro LS Thruster 82l

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.