Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena till en isonic 105

  • Fena till en isonic 105

    Publicerad av swe176 på 4 juni, 2011 vid 18:55

    Jag har en isonic 105 från kanske 2007 och standard drake fena på 34 cm.
    Jag kör mest med ett severne code red 6.7 segel. Jag gissar att vindområdet är 8-12m/s.
    Jag har stora problem med fenan. Den släpper på kryssen, den släpper på halvvinden, om man är överriggad, underriggad. Om man slörar för maxfart, så känns det som om jag vill trycka mycket mer på bakfoten för att kunna gå fortare, men då släpper det. Om man kör över en liten våg så släpper den. Jag kan få upp brädan i typ 30 knop, men det som begränsar är att fenan tappar greppet.
    Har även en 30 och en 40 cm fena av samma modell. Den lilla fenan är lika opålitlig. Den stora är så stor så den får man segla på ett annat sätt – lite försiktigt i för lite vind – så jag vet inte om den funkar egentligen.

    Jag skulle vilja ha tips på en bra fena till den bräda – segelkombinationen. Jag vill prova något nytt men vet inte var jag ska börja.
    Hade en gång en svart kolfiberslalomfena av märket cobra som jag använde på en gammal freeride. Den fenan var jättebra. Är det någon som vet vad det är för märke?

    /Jan-Erik

    seve1000 svarade 12 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • seve1000

    Medlem
    4 juni, 2011 vid 22:06

    Prova med Selects slalom fenor och något större. Jag gillar för slalom s07 numer s11 eller s09 för mer Speed segling. Dessa fenor är lätt få tag i samt bra i pris. Men mitt första val hade blivit Tectonics Talon 36 till den kombon. Du får dom på ett par dagar, visst dom kostar mer men riktigt bra!

  • swe176

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 12:28

    Tack

    Ska testa en Tectonics Talon 36.
    Köper man dom direkt från sailworks?

    /JE

  • seve1000

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 13:33

    Från Tectonics direkt. Dennis Parton heter han. Grym service. http://www.tectonicsmaui.com

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena till en isonic 105

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.