Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena till RS4 6.2?

  • Fena till RS4 6.2?

    Publicerad av jester på 2 augusti, 2005 vid 18:25

    Hejs!

    När jag kör slalom/speed använder jag min JP Super X på 106 liter, en hyggligt snabb sak, men när det tutar och man kör med RS4 6.2 kvm känns orginalfenan på 33 cm aningens stor (och inte 100% effektiv).

    Hur stor fena bör jag skaffa? 30cm, eller? Och vilken fena? Gärna med inte allt för lång leveranstid. Ett problem kan ju vara att jag måste ha en Powerbox-fena…

    Finns det några alternativ till Select här i Sverige?

    jester svarade 18 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • speedjanne

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 18:28
  • jester

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:33

    Ser ju fina ut. Vad tror ni om storlek, då? Känns ju onödigt med 34 cm, då min 33cm standard inte är helt kass, och 28 cm känns kanske lite liten??

  • getwet

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 20:07

    till att börja med är 6.2 RS4 ganska litet…… Jag gör här en jämförelse. Den RS4 7.2 som jag själv seglar med tillsammans med en RTX på ca 100 liter använder jag 32 och 30 fena……..med en 6.2 skulle jag troligen använda 28 eller maximalt 30. Med min gamla RX2 6.6 körde jag oftast med 30 eller 28 på 90liter. Min rek. blir att använda sig av en 27-28 fena (tänk på att en 6.2 RS4 ska användas i mucho vind, från 14-15 ms o uppåt)Fabrikat….? Kolla in Curtis. Men det finns mycket mer att kika på i utlandet. Tyvärr är det numera sällsynt med bra speedfenor och powerbox…den boxen hör inte hemma på fartåkabrädor.

  • jester

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 20:29

    Hmmm… Och om man väger några kilo? Spelar inte det roll? Väger nu runt 105 kg…

    Mjo, vet att PB inte är helt optimalt, men jag fegade ur och köpte JPn i våras. Ville ju att man skulle kunna hoppa lite med brädan oxå. Sedan köpte jag RS4:an, och är fast i speed-träsket… wink.gif

  • Knatte

    Gäst
    2 augusti, 2005 vid 21:18

    Kan detta vara någonting kul??
    http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=786
    http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=677 Men dessa fenor var ju lite för stora i storleken. Kanske finns mindre att få?

    Se selects finguide : Selects fenguide

  • surfan

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 21:21

    Köp nu en riktig slalom speed bräda med rätt kassätt i stället för den där broms brädan wink.gif

  • surfan

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 21:24

    Du ja fick min speed 28 fena i dag så snabb.. grin.gif

  • jester

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 21:33

    Hmmm. vad hade du för toppfart??

    Var det 33.2?

    Vad hade jag nu igen???

    Just det!!

    33.3 knop var det ja…

    grin.gif

  • jester

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 21:37

    Svar till:


    Kan detta vara någonting kul??
    http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=786
    http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=677 Men dessa fenor var ju lite för stora i storleken. Kanske finns mindre att få?

    Se selects finguide : Selects fenguide

    [/ QUOTE ]

    Jodå Select är grymt bra. Har en Lightning L på 43 cm till Hypersonicen. Och som Surfan berättat så har han nu hämtat en Lightning Speed på 28 cm (som jag upptäckte att Udéns hade hemma). Dock bara Tuttle…

    Kan ju kolla med dom om det går att få med PB…

  • getwet

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 20:00

    105kg och 6.2 RS4, krävs mycket vind och det kan bli riktigt snabbt i styv kuling! Tror inte att din vikt är negativ, snarare tvärtom när det gäller speed. Vad det handlar om är att köra så stor rigg som det går (läs hantera och i relation till vinden) och så liten fena som möjligt utan att kombinationen falerar. Felet de flesta gör som inte får fart på bitarna (nu pratar vi 30+) är just valet av segelstorlek: Oj nu börjar det bli läskigt och jobbigt att hålla i! Det är först då dessa segel börjar att leverera, det får man inte glömma bort! Så din RS4, en riktig slalom och 27-30 fena kommer att fungera hur bra som helst i de övre vindregistren.

  • jester

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 05:02

    Svar till:


    105kg och 6.2 RS4, krävs mycket vind och det kan bli riktigt snabbt i styv kuling! Tror inte att din vikt är negativ, snarare tvärtom när det gäller speed. Vad det handlar om är att köra så stor rigg som det går (läs hantera och i relation till vinden) och så liten fena som möjligt utan att kombinationen falerar. Felet de flesta gör som inte får fart på bitarna (nu pratar vi 30+) är just valet av segelstorlek: Oj nu börjar det bli läskigt och jobbigt att hålla i! Det är först då dessa segel börjar att leverera, det får man inte glömma bort! Så din RS4, en riktig slalom och 27-30 fena kommer att fungera hur bra som helst i de övre vindregistren.

    [/ QUOTE ]

    OK. Får nog bli en 28 cm då. Håller med om segelstorleken. Var ju LÅNGT ifrån överriggad när jag toppade 33.3 knop med 6.2 senast, dock kändes ju fenan aningens stor.

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2005 vid 21:38

    Hejs!

    Fick min fena idag. Om det nu bara kommer en massa vind, så jag kan tesköra den!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena till RS4 6.2?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.