Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena till WaveCult 60 -00

  • Fena till WaveCult 60 -00

    Publicerad av johanc på 12 juli, 2006 vid 09:24

    Tja!!

    Behöver en, antar jag, lite större fena till min WaveCult -60. Använder den inte så mycket som vågis än så länge utan mest bump-n-jump i chop när det blåser 5.7 och nedåt. Har två problem när jag kör: Dels spinout och dels gräs. Lösningen alltså en lite större weedfena! Har inte originalfenan (powerline 24) utan en 22,5cm, således lite liten.

    Har någon en bra rekommendation på en bra weedvågfena??

    Undrar

    JohanC

    s svarade 17 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • s

    Medlem
    13 juli, 2006 vid 07:19
    JohanC wrote:
    Tja!!

    Behöver en, antar jag, lite större fena till min WaveCult -60. Använder den inte så mycket som vågis än så länge utan mest bump-n-jump i chop när det blåser 5.7 och nedåt. Har två problem när jag kör: Dels spinout och dels gräs. Lösningen alltså en lite större weedfena! Har inte originalfenan (powerline 24) utan en 22,5cm, således lite liten.

    Har någon en bra rekommendation på en bra weedvågfena??

    Undrar

    JohanC

    Tyvärr vet jag inte om weedfenor någonsin fått benämningen bra… De är lite konstiga att segla på men man vänjer sig tydligen – skåningarna använder dem alltid! Även då de kommer uppåt kusten där vi inte har sjögräs!
    En sak med weedfenorna är att de har ganska stor yta i förhållande till längden. Det gör att du inte behöver välja så lång som normalt.

    Men om du kör bump-och-jump med din bräda är det synd att du måste ha weed… Den kommer bli mycket mer bumpig med en rakare fena, snegla på de som levereras med freestylewavebrädorna. Lite rakare vågfena. Eller en freeridefena.

    Storleksmässigt skulle jag inte gå upp i storlek från dina 22,5cm då du bara kör 5.7 och nedåt. Jag använder aldrig större än 22cm för 5.7. Men jag är i och för sig förtjust i småfenor. Men om du går uppåt 25 lär det kännas stockigt och brädan svänger inte så bra längre. Men nu har du ju en 22,5 så ett komplement på 24-25 kanske inte är så dumt.

    Fin gammal klassisk bräda har du i alla fall. Det är många som haft vågpremiär på Wavecult 50/55/60!

    /Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fena till WaveCult 60 -00

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.