Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenan går inte i boxen

  • Fenan går inte i boxen

    Publicerad av sajmon på 25 augusti, 2006 vid 07:49

    Vad ska jag göra åt detta. Är de så att fenan inte rockar på min bräda (Compstyle -03), eller ska man slipa ner kanterna på fenhuvudet. Jag kan ju tänka mig att det inte blir så snyggt. Har en annan fena som passar fint. Möjligen är huvudet lite större på denna fenan :confused:
    Det kanske inte spelar någon roll om det ser ut som de gör, men de känns inte riktigt rätt.
    Har inte riktigt vant mig vid brädan heller, men sist tyckte jag det kändes aningen segt. kanske bara är en känsla man får bara för att det ser ut som de gör :smirk:

    electric svarade 17 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 07:52

    Fila lite på fenhuvudet, det brukar inte krävas mycket alls för att den skall smyga i tajt och fint. Försök att ta reda på var det tar emot (med tuschpenna, eller nåt som visar var det blir skrap när du sätter i fenan) och slipa lite eftersom.

    Du kan även kolla så att det inte är färgrester eller nåt i boxen, det kan hända ibland.

    Men att fila lite på fenorna för perfekt passform i boxen är inte så ovanligt.

  • oscar

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 07:52

    Kör med lite sandpapper på fenan, tror inte du behöver slipa speciellt mkt för att den ska glida i. Om du seglar så där så får du massa turbulens runt fenan med spinout som följd.

  • johan

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 08:33

    Jag har en MFC freestyle fena som inte lirade till min Skate, med det var bara att fila lite så blev det klockrent. Kan det va så att det är MFC som är lite slarviga med måtten kanske.

    Johan

  • joth

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 11:23

    Har också fått slipa på mina fenor. Inget konstigt med det. Har även fått bygga på med glasfiberplasticpadding på en fena för att den skulle sitta fint.

  • big_jeppe

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 11:48

    Jag hade en MFC-fena tidigare som jag fick slipa till. Där var det kilformade fästen lite för högt (powerbox). Det gjorde att man inte kunde få in fästet riktigt rätt (ända ner), med följd att fenan glappade lite lite. Det var jättesvårt att se med blotta ögat. Våga slipa lite försiktigt. Använd en slipkloss, då är det lättare att få allt rakt och snyggt.

  • mr. freeride

    Gäst
    25 augusti, 2006 vid 12:09

    jopp, alla (två) fenorna jag köpt till min stora bräda har jag fått slipa ner, precis samma passformsproblem som du.

  • sajmon

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 14:23

    Fick slipa en hel del på sidorna för att den skulle komma längre ner.
    Men nu sitter den iallafall som en smäck! :cool2:

  • john1

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 15:15

    Varje gång du slipar lite på fenan och stoppar ner den i boxen för att prova: titta på fenan efter att ha dragit ur den om fen boxen har givit ett lite färg avtryck på fenan. Slipa på dessa punkter tills den passar: OBS: tålamod; slipa med mkt. fint papper så det inte blir för mycket. Jag brukar prova minst 10-15 ggr. inna det blir bra.
    JJ

  • jps

    Medlem
    16 september, 2006 vid 15:57

    Väcker liv i denna gamla tråd.

    Har samma problem men inte i lika illa som på bilden ovan. Min fundering är om ett utstick på 0.5-1mm är OK eller måste det vara helt plant utan skarv för att det inte ska skapa turbulens?

  • electric

    Medlem
    16 september, 2006 vid 20:15
    JPS wrote:
    Väcker liv i denna gamla tråd.

    Har samma problem men inte i lika illa som på bilden ovan. Min fundering är om ett utstick på 0.5-1mm är OK eller måste det vara helt plant utan skarv för att det inte ska skapa turbulens?

    Det är självklart det måste vara helt plant. Minsta utstick skapar turbulens.

    Vill med detta inlägg bara berätta att jag haft precis samma problem (dvs för “tjock” fena) med just en MFC-fena. Visst gick det att slipa ner, men det var inte så kul att behöva göra så innan den gick att använda. Risken är ju också att det inte blir perfekt. Mitt råd: pröva alltid den fena du tänker köpa innan du slår till, i synnerhet om det är en MFC! (Det är bara att pröva i vilken bräda som helst i affären).

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenan går inte i boxen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.