Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenbox typer?

  • Fenbox typer?

    Publicerad av dala på 31 januari, 2000 vid 12:04

    Skulle behöva lite hjälp med att reda ut lite vad som är vad, gällande fenor och fenboxar. Hur många olika modeller finns det och hur ser de vanligaste ut.
    Finns det en guide med bilder på någon hemsida?

    anonym-anvandare svarade 24 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 januari, 2000 vid 12:42

    Classic/US-box är den gamla hederliga typen med en kassett, där fäster du med en skruv genom fenans framkant i en fyrkansmutter som ligger i en skåra i kasetten.

    Sedan finns det fyra stycken så kallade koniska boxar, de är:
    Trimbox
    Powerbox
    Tigabox
    Tuttlebox

    Tuttleboxen är originalet med två genomgående bultar en fram och en bak, används på de flesta prototypbrädor, men förvånansvärt få standardbrädor om det inte har ändrat sig de senaste åren.

    Tigaboxen är en kopia på Tuttleboxen och är egentligen mycket lik tuttleboxen, den har också två genomgående bultar men själva infästningsdelen /den koniska delen av fenan är annorlunda i måtten. Mig veterligen sitter den uteslutande på Tiga-brädor.

    Powerbox är också en sk. konisk box men med endast en genomgående skruv, skruven sitter i mitten, powerboxfenornas koniska del brukar se ut som en tvåpucklig kamelrygg med själva skruvinfästningen mellan “pucklarna”. Powerboxen är nog vanligaste boxtypen på standardbrädor? AHD?/Drops?/Mistral?/osv.

    Trimbox också konisk, också 1 skruv, men skruven sitter i bakkant och framtill på fenan sitter en “fläns” som man stoppar in i boxen och sedan bänder ner fenan. Sitter oftast på Fanatic/Bic brädor, rätt vanlig.
    Känns lättast igen på att det finns små klossar med i boxen som man kan flytta för att ändra fenans placering i boxen. därav namnet TRIMBOX. personligen tycker jag trimboxar suger lite.

    Vad det gäller fenor så brukar det ju nu förtiden vara väldigt vanligt med så kallad multiinfästning. Det innebär att man köper en fena utan själva boxinfästningen, det är bara en typ av adapteravfasning som är i botten på fenan så tvingas kunden själv montera på adaptern. då väljer man självklart den adapter som passar boxen som sitter i brädan. Rätt värdelöst egentligen eftersom detta bara medför mer krångel och svagare fenor. bästa vore om det bara fanns en konbox så man slapp byta fenor bara för att man byter bräda. Men sen måste man ju självklart behålla den gamla hederliga clasicboxen.

    blev du klokare?

  • dala

    Medlem
    31 januari, 2000 vid 12:51

    Tack, det var precis det jag var ute efter.

    För övrigt tycker jag att det suger fett med så många olika typer av boxar. Men alla tillverkare har väl sin egen favorit.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 januari, 2000 vid 16:50

    Alla brädor som använder STORA fenor har Tuttlebox, det är bara den som håller!!!! Är enligt min mening bästa boxen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 januari, 2000 vid 21:00

    Bara så att ni vet… Multibox suger riktigt kraftigt. Börjar ricka som fasen efter ett ta och jag knäckte en i sommras. 700:- åt helvete. Man måste ju få landa lite snett tycker jag…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenbox typer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.