Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenboxar… Skillnaden??

  • Fenboxar… Skillnaden??

    Publicerad av mr-creamcheese på 10 juli, 2009 vid 11:57

    Jag har bara bara surfat 1 1/2 säsong (Jag e helt fast och surfing e det bästa worldwide!!) och håller på att köpa grejor nu. Har köpt en bräda med US-box och var inte helt med på vad det innebar.
    Så nu undrar jag om US-box fenor är svårare att få tag på och vad som egentligen är skillnaden mellan olika boxar?? Finns det ens nån skillnad i prestanda etc.?
    Jag har kollat runt en del på nätet och har bara lyckats snoka reda på att det finns några olika boxar, men inte sett ett ord om dom… bara att dom fin(n)s :crazy:

    Och om det händelsevis är nån som har en weedfena med US-box för 5.0-6.0 segel (har inte koll på hur stora dom ska va…) som ska säljas så är jag mycket intresserad!

    bicless svarade 14 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • aronh

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 15:44

    Nej, det är inte svårt att få tag på fenor till US-box. Den går inte så djupt in i brädan och väger inte så mycket så därför används den typ av fenbox på nästan alla vågbrädor. Den kan dock inte ta jättestora fenor, vilket man ändå inte vill ha på dessa brädor.

  • svenne

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 18:30

    Som Aronh skriver så är det inget problem att få tag i US-fenor, det finns i varenda butik. Det är också så att de tar mindre djup i brädan. Det är nästan så att de tittar ut på ovansidan på tunna vågisar, så det är inte läge för en Power box där inte. 🙂

  • poppo

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 18:37

    hade även vart kul med en update om vilka olika typer av mindre boxar det nu används för trifins/thrusters/quads? twinfins är uteslutande standard us-boxar?

    (iofs sannolikt överkurs för den ursprunglige frågeställaren!)

  • mr-creamcheese

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 19:29

    Tack för svaren! Visseeligen lite över kurs för mig, den ursprunglige frågeställaren, men jag är ändå intresserad, bra att veta mycket! 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 22:19

    En fördel till är att fenan kan flyttas framåt/bakåt i US-box, hur stor fördel det nu är. Oftast ska fenan ändå sitta på ett visst ställe för att brädan ska gå riktigt bra, men det skadar ju inte att experimentera.

  • bicless

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 13:31

    @Mr. Creamcheese 558408 wrote:

    Finns det ens nån skillnad i prestanda etc.?

    Det finns det nog.

    Deep tuttle box, mycket stor och kraftig infästning i brädan med dubbla skruvar, behövs om du kör mycket långa fenor och stora segel, typ formula eller race.

    Tuttle box, ungeför som den ovan, också dubbla skruvar men inte lika djup infästning, används främs på slalom eller brädor som klarar stora segel. En tuttlefena passar även i en deep tuttle box men ej tvärt om.

    Powerbox, vanligaste boxen, funkar till det mesta men ej på mycket tunna eller små brädor och kan upplevas som lite klen för de racigaste grejerna. 1 skruv. Gissar att minst 70% av de fenor vi säljer har denna box.

    Trimbox, ungeför som powerbox men man kan flytta fenan till olika positioner. Används i stort sätt bara av bic mig veterligt.

    Tiga box, som tuttlebox men tigas egen variant med annan tjocklek, extremt ovanlig. Jag har en sprillans ny sådan fenan i G-10 som jag troligen aldrig kommer lyckat sälja så behöver ni en tigaboxfena så hör av er… 🙂

    Us-box, liten grund box som inte är genomgående, dvs skruven sitter under brädan istället för ovanför. Funkar perfekt för mindre brädor typ vågbrädor. Fenan går att flytta till olika positioner steglöst för antingen livligare eller stabiliare egenskaper. En orsak till att us-box används är att vissa tunna vågbrädor tror jag inte skulle få plats med en powerbox, sådan ju bygger ca 5 cm + det behövs gods ovanför boxen att hålla emot skruven. US-box användes förr om åren även på stora brädor, då körde man sälla med extremt breda brädor och långa fenor så då dög denna box. Boxen är lite grund och klen för större fenor och lite meckigare att montera fenan. Twin och Tri fin använder denna box.

    Finns säkert ännu fler boxar men de ovan är de jag stött på sen jag började surfa för en halv evighet sen.

  • Knatte

    Gäst
    13 juli, 2009 vid 10:10
    Quote:
    Tiga box, som tuttlebox men tigas egen variant med annan tjocklek, extremt ovanlig. Jag har en sprillans ny sådan fenan i G-10 som jag troligen aldrig kommer lyckat sälja så behöver ni en tigaboxfena så hör av er…

    Det borde ju inte vara omöjligt att hitta köpare till en sådan. Finns väl skapligt många Tiga-brädor kvar:laugh:
    Själv fick jag gjuta om tuttleboxar på den tiden jag seglade Tiga och de hade Tigaboxar. Det fanns inte en Tigafena att köpa i hela europa vid det tillfället. Det var flera affärer som sökte av hos sina kollegor runt om i Europa:blush:

  • bicless

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 10:37

    Aha, visste inte det var så svårt. Jag fick en ofrivilligt, beställde tuttle men fick tiga, de ser skrämmande lika ut. Sen ville leverantören inte byta den för jag upptäckte det långt senare.

    Jag har i alla fall en sådan, Tekkno freerace G-10 i storlek 38cm sprillans ny så har någon en tida bräda som den passar till så hör av er så skickar jag mot fraktkostnaden.

  • mikaels

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 19:28
    Quote:
    Trimbox, ungeför som powerbox men man kan flytta fenan till olika positioner. Används i stort sätt bara av bic mig veterligt.

    Min Fanatic, som har några (OK, många…) år på nacken, har en sån box. Efter en del flyttande när den var ny och jag provade runt har jag nu slutat flytta fenan (men funderar på att komplettera min raka med en som är mer lämpad för sjögräs och grunda vatten, undrar om de fortfarande säljs..?).

  • andersbq

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 21:31
    mikaels;560225 wrote:
    Min Fanatic, som har några (OK, många…) år på nacken, har en sån box. Efter en del flyttande när den var ny och jag provade runt har jag nu slutat flytta fenan (men funderar på att komplettera min raka med en som är mer lämpad för sjögräs och grunda vatten, undrar om de fortfarande säljs..?).

    http://www.ttproject.com/ttp/ kolla under tekknosport/windsurfing/fins/weed
    DE har alla varianter, har för mig att PT är trimbox, råkade beställa fel förra året och fick en trimboxfena.

  • bicless

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 12:06

    Viu har även tekknos fenor på lager.
    Har billiga sjögräsfenor med trimbox. Maila info@surfspot.se om du är intresserad.

  • mikaels

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 17:17

    Hehe, skulle egentligen behövt den här på semestern i Varberg, men jag kan knata förbi butiken när jag kommer hem och kolla in läget. Känns dock lite surt att köpa en ny fena till en bräda som ändå snart ska pensioneras, och nästa bräda lär ju inte ha trimbox 😉

  • bicless

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 21:51

    Vi drar av 40% på priset på en Lessacher Chamäleaon om den har trimbox. Med tanke på att ingen brädtillverkare mig veterligt numera har trimbox så är det läge minska lagren på dem. Kan postas i kuvert. Bic körde trimbox fram till 2007 men inte 2008 tror jag?

  • roding

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 09:21

    Min Bic Core från 2008 hade Deep Tuttlebox..

  • mikaels

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 11:39
    Bicless;560900 wrote:
    Vi drar av 40% på priset på en Lessacher Chamäleaon om den har trimbox. Med tanke på att ingen brädtillverkare mig veterligt numera har trimbox så är det läge minska lagren på dem. Kan postas i kuvert. Bic körde trimbox fram till 2007 men inte 2008 tror jag?

    Låter som ett bra deal, hade jag tänkt på det innan jag stack hade jag gjort affär, men nu sitter jag redan i Varberg och åker hem om två dagar, så då blir det lite knappt. Dessutom hittade jag en billig beggad weedfena med trimbox här på konfen, den får räcka tills vidare, men jag kommer upp till Valhallavägen när det är dags för ny bräda 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenboxar… Skillnaden??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.