Taggad: 

  • Publicerad av johan-g på 5 april, 2009 vid 11:23

    Kan inte någon gudia lite i fenljungeln för formula? Har själv enbart kört med standardfenan Drake R13 till min SB 160. Vilka är fenor är ett måste och hur förhåller sig de i förhållande till tex R13. Mitt mål är att endast skaffa en till fena förutom R13.

    alexander svarade 15 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • lasseswall

    Medlem
    5 april, 2009 vid 11:43

    Hej Johan,

    kolla in denna sida http://www.carbonsugar.com/design/everything-you-should-know-about-fw-fins/
    Gå även in på Starboards forum o titta vad team seglarna valde för fenor i olika förhållanden till just SB160.

    Mvh Lasse

  • p-malmkvist

    Medlem
    7 april, 2009 vid 16:54

    Ska du bara ha en fena så är deb R13 soft förmodligen den bästa allroundfenan, obs drake r13 är inget annat än en billig kopia, helt annan prestanda..

    Har en deb r13 soft +8 till salu för 1200kr tokbilligt!!! nypris +3000kr och 6mån leveranstid i bästa fall..

  • swe-496

    Medlem
    7 april, 2009 vid 17:11

    Leveranstid just nu 3v…;)
    Petter har rätt i att Drake R13 har en lite annan prestanda än en Deboichet R13. Men den är inte så mycket sämre än originalet.

    Ska du ha en extra fena så skulle jag nog säga en Deb R19 Medium för lite lättare vindar.
    Den du har funkar bra i hårdare vindar.

    Detta är sagt utan att veta vad du har för bräda, segel och vad du väger och vad du vill ha för egenskaper i din extrafena.

  • swe-31

    Medlem
    7 april, 2009 vid 17:40

    Hurricane gör riktigt bra fenor, FRB4 a och b samt FRB5 a och b är riktigt bra allround fenor.
    De har även några nya modeller som kom ut sent förra säsongen, men vet inte så mycket om dem.

    Kolla in formula guiden på vindsurfingförbundets sida, där står en hel del om fenor.

  • p-malmkvist

    Medlem
    7 april, 2009 vid 17:44
    SWE 496;539305 wrote:
    Leveranstid just nu 3v…;)
    Petter har rätt i att Drake R13 har en lite annan prestanda än en Deboichet R13. Men den är inte så mycket sämre än originalet.

    Ska du ha en extra fena så skulle jag nog säga en Deb R19 Medium för lite lättare vindar.
    Den du har funkar bra i hårdare vindar.

    Detta är sagt utan att veta vad du har för bräda, segel och vad du väger och vad du vill ha för egenskaper i din extrafena.

    Åfan har de slutat röka gräs och börjat jobba igen:wink:, för bara ngn månad sen var det ju heldött..

  • joachim_larsson

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:08

    Här har du en grym selector för val av fena.
    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/

  • johan-g

    Medlem
    8 april, 2009 vid 15:58
    Joachim_Larsson;539429 wrote:
    Här har du en grym selector för val av fena.
    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/

    Fast som det står i mitt inlägg är jag ute efter en fena till formula och de finns inte med i den tabellen vad jag kan se. Känns också som att det är lite mer variabler som spelar in än bredden på brädan och segelstorlek när man ska välja fena.

  • alexander

    Medlem
    8 april, 2009 vid 18:16

    Tjena Johan !

    Jag har en FRB5 som du kan testa. Innan du bestämmer dig för vilken fena du ska köpa.

  • alexander

    Medlem
    8 april, 2009 vid 18:25

    Tjena Johan !

    Jag har en FRB5 som du kan testa, innan du bestämmer dig för vilken fena du ska köpa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.