Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fenförslag Naish SP 110

  • Fenförslag Naish SP 110

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 5 juni, 2011 vid 11:28

    Har kört lite med en Naish SP 110 med 7,8 NP EVOII och kan konstatera att det inte lirar med original fenan på 38 cm från naish med 7,8.

    Fenans karakteristik känns inge vidare med North Warp 6,8 heller.
    Fenan ger ingen “stuns” ens när det är bra tryck.
    Så det skall köpas fenor framförallt en för 7,8 som jag lär köra med 70% av tiden.
    Önskar tips på:
    Slalomfena
    Weedfin

    Kör både “open sea” och torkelstorp.
    Tacksam för tips som inte knäcker familjebudget..:tongue:

    getwet svarade 12 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 11:34

    Jag körde Choco 36. 38 och 40 på den brädan och det funkade mycket bra.

    Originalfenan är inte så bra tycker jag, mycket spinout blev det.

  • seve1000

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 16:19

    Jag har Select till salu 37,39,41.
    Funkar bra när jag kört den storlek på bräda till 7.8 EvoII

  • faster

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 20:01

    Har haft en Naish SP 110 och orginalfenan som följer med är inte det bästa. Till 7.8 skulle jag rekommendera dig att köpa Select 39 som seve100 säljer. Använder själv Select S11 41 och 43 till 7.8 men då är det till SP 128.

  • seve1000

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 21:00

    Kolla på min annons om något kan passa tex SL9 39 cm & choco speedweed 30cm?

    mvh

    Markforce f.d. Markram;657974 wrote:
    Har kört lite med en Naish SP 110 med 7,8 NP EVOII och kan konstatera att det inte lirar med original fenan på 38 cm från naish med 7,8.

    Fenans karakteristik känns inge vidare med North Warp 6,8 heller.
    Fenan ger ingen “stuns” ens när det är bra tryck.
    Så det skall köpas fenor framförallt en för 7,8 som jag lär köra med 70% av tiden.
    Önskar tips på:
    Slalomfena
    Weedfin

    Kör både “open sea” och torkelstorp.
    Tacksam för tips som inte knäcker familjebudget..:tongue:

  • andersbq

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 20:04

    Black Projekt Type R har visat sig funka riktigt bra på Naish. SP 110 är en bräda som kräver riktigt bra fenor, annars blir brädan trög.

  • klang

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 22:50

    Alla brädor vill ha en bra fena 🙂

  • andersbq

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 07:39

    Nja, vad det gäller Naish så är SP80 och SP95 mindre känsliga, det är bra brädor helt enkelt. Men Sp110 och Sp135 suger fast. Sp128 är mer lik 95:an. Så ska man köra 110 så får man leta upp nåt bra. Och BP fungerar.
    (Har hört att viss SB Isonic också kräver “rätt” fenor)

  • getwet

    Medlem
    22 juni, 2011 vid 20:51

    Har kört SP110 (egentligen 104 liter tror jag) nu sedan 2008 och kan konstatera att den släpper riktigt fint med Select 37. 35an en aning för liten och 39an fungerar bra i lättvind. Bäst går dock denna bräda med 7.0 och 35-33 fena enligt min åsikt, då släpper den sjukt fint. Men med 7.8a och 37 select så har man absolut en njutningsfull dag!
    Den erfarenhet jag har, är att många surfare inte utnyttjar sina segelstorlekar utan använder racesegel i på tok för lätta vindar. En slalom tillsammans med ett fullrace kräver mycket vind, betydligt mer än freeride i motsvarande vind. Det är först när det piper i ordentligt som “släppet” kommer.
    Men jag rekommenderar att byta ut din original fena mot en bättre, Selects fungerar utmärkt till en rimlig peng.
    Mastfotens placering är också viktig för att få till “släppet”, vad jag lagt märke till på mina 110or (haft tre stycken) är att det är absolut längst bak som gäller…….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fenförslag Naish SP 110

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.