Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenfråga – spin out

  • fenfråga – spin out

    Publicerad av gustavl på 18 juni, 2009 vid 18:42

    Körde en sväng idag med 5.4 och 145liters freeride, i bump n’ jump förhållanden, måttligt överriggad. Brädan fick en tendens att “spinna ut” efter lite småhopp, inga märkvärdiga. Körde med en 32cm freeride fena. (Bytte senare ner mig i storlek till en 82liters freewave med 24cm fena, samma segel och hade inga som helst problem med spin outs).
    Så till frågan; Är fenan för liten/stor för förhållanden, brädstorlek samt segelstorlek eller är det bara jag som gör fel, vilket känns rätt otroligt… eller nåt?!:smirk:

    gustavl svarade 14 år, 11 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Knatte

    Gäst
    18 juni, 2009 vid 19:35
    GustavL;554143 wrote:
    Körde en sväng idag med 5.4 och 145liters freeride, i bump n’ jump förhållanden, måttligt överriggad. Brädan fick en tendens att “spinna ut” efter lite småhopp, inga märkvärdiga. Körde med en 32cm freeride fena. (Bytte senare ner mig i storlek till en 82liters freewave med 24cm fena, samma segel och hade inga som helst problem med spin outs).
    Så till frågan; Är fenan för liten/stor för förhållanden, brädstorlek samt segelstorlek eller är det bara jag som gör fel, vilket känns rätt otroligt… eller nåt?!:smirk:

    Misstänker att 32 cm fena kan vara för lite till en 145 liters freeride.. Fenan kanske inte orkar hålla emot brädans bredd och lite överriggade förhållanden??
    Sedan låter kombinationen överriggad med 5,4 kvm och en bräda på 145 liter inte som en helt ok kombination.
    Just efter ha landat ett hopp så är risken stor att få spinout. Men jag tror att kombinationen lite för stor bräda för vindstyrkan och kanske lite liten fena kan vara boven..

    Testa fenkalkulatorn här: http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

  • gustavl

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 21:17
    Knatte;554162 wrote:
    Misstänker att 32 cm fena kan vara för lite till en 145 liters freeride.. Fenan kanske inte orkar hålla emot brädans bredd och lite överriggade förhållanden??
    Sedan låter kombinationen överriggad med 5,4 kvm och en bräda på 145 liter inte som en helt ok kombination.
    Just efter ha landat ett hopp så är risken stor att få spinout. Men jag tror att kombinationen lite för stor bräda för vindstyrkan och kanske lite liten fena kan vara boven..

    Testa fenkalkulatorn här: http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

    Tack Knatte för svaret. 145l+5.4+överrigad Är väl ingen kalaskombo, men man tager vad man haver :smirk:
    Fenkalkulatorn var en kalaspryl, den tackar vi för!

    / GL

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenfråga – spin out

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.