• Publicerad av mawione på 19 december, 2006 vid 09:03

    Funderar över fenor och materialen i fenor. Tidigare var de flesta fenor gjorda i G10. Vissa håller fortfarande kvar vid det, t.ex Drake, medans andra gått över till nån form av epoxy. Vad är för och nackdel? Är det mest en kostnadsfråga, där man valt att gå över till ett billigare epoxy material för att inte fenorna ska bli för dyra? Jag skickade en fråga till Select vad deras fenor var gjorda av och fick detta svar:

    “All select fins are made of prep preg epoxy EXCLUSIVE FINS TECHNOLOGY
    SELECT we have taken the turn to this technology 10 years ago !
    Before all our fins were made of g10″

    Någon som har insikt om detta?

    /Magnus

    thomme svarade 17 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola_p

    Medlem
    19 december, 2006 vid 11:55

    g10 innebär att väl att laminatet är ihoppressat under x tons tryck medans det härdar (epoxi och glasfiber alltså).
    Pre-preg innebär att fibrerna är “impregnerade” med epoxin redan innan, det är alltså inte en våt laminering, utan härdas i en autoklav. Om jag inte missminner mig, inte 100% säker på min sak.

    Huruvida prepreg blir ett steg framåt eller bakåt är svårt att säga, om laminatet fortfarande pressas ihop eller om det är en lite enklare variant… Jag tycker inte selectfenorna verkar vara sådär stenhårda i materialet…

    Sedan finns ju polyester(?) varanterna, som är riktigt mjuka i flexet och lite tjockare, typ mfc (åtminstånde några av dem, nu har dom ju bland annat fpt i kolfiber), pro-limit och säkert några andra. Tål inte mycket men fenorna är sköna…

    Sedan finns ju kolfibervarianten, ex. vis. mfc fpt, som är byggd i kolfiber och med en väldigt tunn profil…

  • thomme

    Medlem
    20 december, 2006 vid 18:56

    Select fenorna är (tror jag ) gjutna i formar med tryck, medans grundmaterialet i G10 är laminerat och sedan härdat under press och sedan slipat/fräst till sin form /( enligt sägen samma material som plattan i kretskort).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.