Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenor egenskaper funderingar

  • Fenor egenskaper funderingar

    Publicerad av jps på 12 september, 2009 vid 15:26

    Nu har jag kört med min Fanatic freewave 78 ett par gånger. Kul sak 🙂

    Jag använder detta kit som hårdvindsfreeride på relativt platt vatten. Jag har hela tiden använt den fenan som är original till brädan. En 23 cm historia tillverkad av MFC tror jag. Segelstorlekar har varit 4.7-5.3

    Jag har inte haft några problem att ta höjd. Fenan har känts rätt så lagom till de segel jag använt och de förhållanden jag varit ute i. Enda problemet har varit ett antal riktigt rejäla spinouts som jag tror beror på taskig teknik vid frivilliga och ofrivilliga flygturer samt ev för mycket backfotstryck.

    När jag köpte brädan kom det också med en Newwave 20.5 cm fena. Även den en MFC. Se bild bifogat på bägge.

    Nu till frågorna:

    – På vilket sätt kommer brädans karaktär ändras vid byte till Newwavefenan? (fortfarande mest ur ett plattvattenperspektiv)

    – Vilken fena passar bäst till vilken segelstorlek och förhållanden?

    – Ytan på den korta fenan verkar totalt sett större än på den längre. Vad blir effekten av det. dvs längs kontra yta. Svept kontra rakare.

    Jag ska givetvis testa asap men det är kul att få lite teori också.

    ola-h svarade 14 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jps

    Medlem
    13 september, 2009 vid 16:44

    100 läsningar och inga svar måste betyda för lång eller för korkad fråga eller både och 😉

    Jag testar på detta sätt istället.

    Är det någon som har erfarenhet av fenorna ovan som kan säga något om deras egenskaper? Gärna också vilka segelstorlekar ni använt dem till.

  • ola-h

    Medlem
    13 september, 2009 vid 17:48

    Utan att ha kört dem: Liknande yta så jag tror du planar ungefär lika tidigt. Men den vita är en effektivare fena väl i fart, så förvänta dig bättre höjdtagning, bättre fart etc. Men den mer kompakta röda fenan kommer vara lite lättare att få in i sväng och också göra att brädan känns lugnare och mindre studsig väl i svängen.

    På plattvatten tror jag i praktiken den vita helt enkelt är bättre, men om du är överriggad kasnke den röda kan mjuka upp det hela lite, speciellt om den också skulle vara lite mjukare än den vita (vilket bilden tyvärr inte visar).

  • jps

    Medlem
    14 september, 2009 vid 21:01

    Tack för tipsen.

    Styvheten är ungefär densamma på dessa fenor så jag går på infon i ditt första stycke.

    En fråga till när jag ändå håller på…

    Spelar det någon roll för fart och spinouttendenser att det blir en hålighet framför och/eller bakom en usboxfena när den är monterad? Blir det i så fall bättre om man tejpar över håligheterna?

  • ola-h

    Medlem
    14 september, 2009 vid 21:43

    Jag tror knappast detta har någon praktisk betydelse om du inte kör speed.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenor egenskaper funderingar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.