Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fenor Formula: Curtis FR17

  • Fenor Formula: Curtis FR17

    Publicerad av maglu på 11 juli, 2011 vid 10:15

    Har ingen erfarenhet av olika fenor till formula. Har en Curtis FR17 som följde med begagnatpaketet jag köpte ifjol.

    Vad är det för karakteristik på den? Googlat runt lite å hittar spridda kommentarer typ:
    “As far as flex, this is a Med+ and it is rather stiff. As stiff as a Curtis FR-17 stiff to which I compared it.” (från 2003 eller så på något forum)
    Men ingen direkt kunskapsbank =)

    Kör formula för skoj skull i lättvind, så det är framför allt tidig planing jag vill åt.
    Vad vill man ha för karakterisktik på en formulafena för lätta vindar?

    maglu svarade 12 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 11:38

    Så som jag fattat det när jag läst “guide till formula” så för lätta vindar bör en fena vara mjuk, och tvista rätt lätt, dessutom står det att en mjukare fena ger mer lyft. Hoppas någon kan rätta eventuella fel eller kanske komplettera…

    http://www.vindsurfingforbundet.com/ gå in där o läs under fliken “Guide till formula”, där står det nog det du behöver veta, kapitel 9 står det om fenan.

    -Kristofer

  • maglu

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 13:01

    Tack.
    Då är ju frågan bara vad fenan jag äger har för hårdhet…
    Om det är en superstyv hårdvindsfena kanske det skulle vara läge att leta efter ett alternativ.

  • swe-31

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 16:12

    Hej

    Har inte själv kört på fenan men vet vilken det är, den är rätt så styv (M+) med lite lyft, en hård alt. mellanvinds fena. Funkar bra till lite äldre brädor som inte är så breda i häcken.

    Är du ute efter en lättvindsfena så finns det andra bättre, typ Sarboards standardfena Drake R19, eller Hurricane FRB 5.

    Men det finns även många andra modeller som är mjuka och har bra lyft.

  • maglu

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 17:54

    Då, om någon har en fena av lättvindskaraktär liggande till salu, så är jag intresserad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fenor Formula: Curtis FR17

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.