Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenor och rigg till Firemove100 liters

  • Fenor och rigg till Firemove100 liters

    Publicerad av kimengqvist på 31 juli, 2017 vid 22:29

    Tja!
    Kör en Firemove100 liters med originalfena.
    Har ett Simmer Veron 5.5 och en Simmer V Max 6.6 som funkar fin fint.

    Om man ska ha större rigg än 6.6, vad skulle rekommenderas? Vad för olika typer av fenor kan jag ha på min Firemove100?
    Om man ska köra en 7.2-7.9 på brädan måste jag då upp i strl på fena?
    Likadant undrar jag om jag kan gå ner på korta fenor när man kör 5.5?

    //Kim

    kimengqvist svarade 6 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • rmz

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 19:53

    Har kört mycket med den FM 100 Ltd , 6.5-6.7 är optimalt på den brädan, jag körde med rak slalom 36 mfc kp, och weedfena 28 cm i nödfall, personligen tycker jag inte det passar med varken större eller mindre segel till 100 an,då den är för bred för 5.0, men den är riktigt go 6.5 till 7.0,
    Jag bytte sen till en Tabou med nästan identiska mått, men med lite bredare och större volymen i häcken, och lite bättre fler segel upp till 7.8!
    /Per

  • rmz

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 20:26

    …och till din fråga, 7.5-7.8 ca 40-42 cm rak fena, till 5.0-5.5 ca 27-30 cm freewave/freemove om du vill leka lite i vågor!😉

  • rmz

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 20:36

    …och vill du ha bättre höjtagning än med originalfenan till 6.5 så kan jag sälja min mfc kp 36 powerbox, (har inga brädor med powerbox kvar) 😉

  • irieman

    Medlem
    1 augusti, 2017 vid 22:25

    Håller med rmz om fenorna. Jag har använt min Firemove 110 med allt från 5.3 till 8.2 genom att använda lite olika fenor. 6.0 och 7.0 funkar dock klart bäst.

  • vigla

    Medlem
    3 augusti, 2017 vid 19:21

    Kolla på Jem Halls hemsida om fenor till FireMove 100, det är han som varit med och utvecklat modellerna. Jag har kört de flesta storlekar av brädan i flera år och tycker större än 6.6 till 100an inte ger någon mersmak utan då bör du gå upp till 110an. Möjligen kan du gå upp till 42 cm fena men det blir väldigt mycket lyft i brädan att kontrollera. Till 5.5 bör du välja en mindre fena än 36-originalet till 32, fyra cm gör stor skillnad i hårdare vind och allt blir möjligt med brädan. Jag kör gärna en 28 freewave fena till 100modellen i hårdare vind och singel bakstropp och får ut något helt annat av brädan än med 6.6 och 36 fena, väl värt att prova……..

    Syftet med brädmodellen är just att variera fen- och segelstorlekar samt val av placeringen av stroppar för att få helt olika utfall i olika förhållanden. Tycker just att 5.4 med 32 fena är den mest optimala uppsättningen för 100 modellens mått.

    Hör av dig om du har ytterligare frågor, lycka till

  • kimengqvist

    Medlem
    5 augusti, 2017 vid 23:16

    Tack för bra svar! Nu blir det till att inhandla lite fenor 😊

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenor och rigg till Firemove100 liters

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.