Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenor som går av!?

  • Fenor som går av!?

    Publicerad av argulander på 15 augusti, 2006 vid 21:10

    Körde av en fena idag maui fins 48 cm på min Triple X 139, gick bara av utan att jag körde på något. (Som tur var kunde äldsta sonen segla ut en annan fena, annars hade det blivit en längre simtur, hände sig på Fituna.) Är det månne ett vanligt problem? Kanske mindre problem med carbonfenor? Den här var av glasfiber. Var tidvis långt iväg tur att det inte pajade då hade blivit extremt långt att simma. Nån som har liknande erfarenhet? Mvh Klas

    ian svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • svenne

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 05:56

    Det måste ha funnits nån brottanvisning, kanske en grov repa eller en utmattning sedan någon tidigare bottenkänning. Gick den av ända upp vid brädan?

  • irieman

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 07:34
    argulander wrote:
    Körde av en fena idag maui fins 48 cm på min Triple X 139, gick bara av utan att jag körde på något. (Som tur var kunde äldsta sonen segla ut en annan fena, annars hade det blivit en längre simtur, hände sig på Fituna.) Är det månne ett vanligt problem? Kanske mindre problem med carbonfenor? Den här var av glasfiber. Var tidvis långt iväg tur att det inte pajade då hade blivit extremt långt att simma. Nån som har liknande erfarenhet? Mvh Klas

    Fast det går faktiskt att segla lite grand utan fena, jag gjorde det med min Fanatic Bee 144 jag hade förut, doppade ner railen och körde, blir ju lite avdrift och det går ju inte speciellt fort. Min fena var inte av, provade för skojs skull 100-200 meter eller nå’t.

    Irie Man

  • krale

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 07:53

    Jag har erfarenheter från liknande.
    Har också kört av en fena genom att segla överriggad. Hävarmen blir helt enkelt för stor och fenan knäcks vid boxen. Tycker en del fenor är dåligt laminerade. Har även sett en hel del luftbubblor i fenor vid brott, speciellt hos billigare märken.

    Det värsta som hänt var när min kompis bröt upp hela sin F2 sputnik 290 när han körde på djupt vatten. Boxen slets ur brädan och drog med sig riktigt mycket material.
    Det värsta är att olyckorna för oss ofta inträffat när vi kört långseglingar. Har bl.a. fått paddla ett par km när min joint small eller räddat kompisen med motorbåt.
    Brukar efter det försöka ta med mig en extra fena i camelbacken då jag skall segla långt.

    Tycker att man ser många produkter med bristfällig kvalitet inom windsurfing. Känner mig nästan aldrig riktigt trygg med utrustningen långt från land. Det västa är nog bommarna som kan smälla när som helst.

  • krale

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 07:57

    Såg en artikel i en gammal surftidning där Peter Hart spände fast hängselen mellan stropparna så kroken satt under brädan och pekade nedåt. På så sätt skulle man hjälpligt kunna segla hem igen. Provade faktiskt det vid ett fenbrott för några år sedan. Svårt att kryssa men betydligt bättre än utan selen.

  • argulander

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 07:59
    Svenne wrote:
    Det måste ha funnits nån brottanvisning, kanske en grov repa eller en utmattning sedan någon tidigare bottenkänning. Gick den av ända upp vid brädan?

    Fenan var helt oskadadad, har aldrig gått på grund med den, gick av precis jämt med botten på brädan. Seglade iofs 9,7 med mycket bra tryck men det borde väl hålla ändå? Röd fena inköpt på Skidsport förra eller möjligen förrförra säsongen. Klas

  • lars_k

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 08:14
    argulander wrote:
    Fenan var helt oskadadad, har aldrig gått på grund med den, gick av precis jämt med botten på brädan. Seglade iofs 9,7 med mycket bra tryck men det borde väl hålla ändå? Röd fena inköpt på Skidsport förra eller möjligen förrförra säsongen. Klas

    Borde du kunna reklamera! Snacka med skidsport. Bör vara nåt materialfel…

  • argulander

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 09:03
    Lars_K wrote:
    argulander wrote:
    Fenan var helt oskadadad, har aldrig gått på grund med den, gick av precis jämt med botten på brädan. Seglade iofs 9,7 med mycket bra tryck men det borde väl hålla ändå? Röd fena inköpt på Skidsport förra eller möjligen förrförra säsongen. Klas

    Borde du kunna reklamera! Snacka med skidsport. Bör vara nåt materialfel…

    Tyvärr ligger fenan i två delar på botten långt ut utanför Fituna, (när jag knackade ut biten som var kvar tappade jag den i vattnet också, jag låg ju och simmade när jag böt fenan.) Kanske svårt att reklamera när hela fenan är försvunnen? Men jag känner ju Skidsportgänget sedan länge och är stamkund så det kanske går. Klas

  • lars_k

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 09:27

    Hehe. Att inte ha nåt att visa upp komplicerar ju saken. 😉
    Hoppas det löser sej ändå!

  • surfen

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 13:02
    argulander wrote:
    Svenne wrote:
    Det måste ha funnits nån brottanvisning, kanske en grov repa eller en utmattning sedan någon tidigare bottenkänning. Gick den av ända upp vid brädan?

    Fenan var helt oskadadad, har aldrig gått på grund med den, gick av precis jämt med botten på brädan. Seglade iofs 9,7 med mycket bra tryck men det borde väl hålla ändå? Röd fena inköpt på Skidsport förra eller möjligen förrförra säsongen. Klas

    Låter som om det är en MFC Liquido fena, har själv kört av 3st sådana fenor. Rätt av vid boxen. Verkar som dom är gjorda på två helt olika sätt, det ena sättet är helgjuten fena/powerbox biten i en enhet. Någon sådan har jag aldrig lyckats köra sönder. Så finns det den som dom verkar ha gjutit in fenan i en powerbox, och dom har jag kört sönder…. Rätt av ute på vattnet i full spätta på halvvind/kryss.
    Men annars så är det en bra fena som jag fortsätter att använda. Pajar det så pajar det. Det är bara att spänna fast hängselen i aktern så tar man sig hemmåt, sakta men säkert.

  • argulander

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 19:28
    surfen wrote:
    argulander wrote:
    Svenne wrote:
    Det måste ha funnits nån brottanvisning, kanske en grov repa eller en utmattning sedan någon tidigare bottenkänning. Gick den av ända upp vid brädan?

    Fenan var helt oskadadad, har aldrig gått på grund med den, gick av precis jämt med botten på brädan. Seglade iofs 9,7 med mycket bra tryck men det borde väl hålla ändå? Röd fena inköpt på Skidsport förra eller möjligen förrförra säsongen. Klas

    Låter som om det är en MFC Liquido fena, har själv kört av 3st sådana fenor. Rätt av vid boxen. Verkar som dom är gjorda på två helt olika sätt, det ena sättet är helgjuten fena/powerbox biten i en enhet. Någon sådan har jag aldrig lyckats köra sönder. Så finns det den som dom verkar ha gjutit in fenan i en powerbox, och dom har jag kört sönder…. Rätt av ute på vattnet i full spätta på halvvind/kryss.
    Men annars så är det en bra fena som jag fortsätter att använda. Pajar det så pajar det. Det är bara att spänna fast hängselen i aktern så tar man sig hemmåt, sakta men säkert.

    Undrar lite om det beror på fenans storlek, de som Du körde av var det också djupa fenor? Försökte Du förresten reklamera? Klas

  • surfen

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 20:51

    Nej det var 32cm fenor, ja jag försökte reklamera men det gick inte, dom menade att jag faktiskt kunde ha kört på något, ja det får man förstå, men det hade jag inte gjort, man såg att det var bubblor där dom gjutit ihop fena/Pbox. Däremot så har jag fått ett bra pris på dom nya jag köpt. Men det var på SP.
    Skit samma det är sköna fenor att köra med…

  • argulander

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 21:22
    surfen wrote:
    Nej det var 32cm fenor, ja jag försökte reklamera men det gick inte, dom menade att jag faktiskt kunde ha kört på något, ja det får man förstå, men det hade jag inte gjort, man såg att det var bubblor där dom gjutit ihop fena/Pbox. Däremot så har jag fått ett bra pris på dom nya jag köpt. Men det var på SP.
    Skit samma det är sköna fenor att köra med…

    Kunde inte heller reklamera (troligen mest pga att det ju inte fanns något trasigt att visa upp som Skidsport ev kunde skickat vidare till fentillverkaren, jag tappade ju tyvärr den kvarvarande biten när jag böt fena ute på vattnet). Fick dock rabatt på en ny fena, vågade inte satsa på en likadan utan tog en lite dyrare i G 10. MVH Klas

  • ian

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 22:21
    argulander wrote:
    vågade inte satsa på en likadan utan tog en lite dyrare i G 10. MVH Klas

    hehehehe, de vet allt hur man gör, sälja billigt skräp som går sönder och sen tvingas man köpa det dyra också. mvg i företagsekonomi A indeed hohoo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenor som går av!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.