• Publicerad av tobhed på 22 september, 2008 vid 19:15

    Nya brädor, nya utmaningar…
    Carbon Art kör tydligen exakta mått när det gäller Tuttle och alla mina fenor har blivit slipade för att passa Starboards egna kasetter, så nu glappar alla fenor friskt i kasetten…
    Går det bra att typ klarlacka fenhuvudet eller måste man ta fram stora brädlagar-kittet och “bygga” upp fenan? Vi pratar om typ 2-3 mm på varje fena.

    faster svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • faster

    Medlem
    22 september, 2008 vid 19:31

    Du får göra som vi gjorde förr i tiden med classic box, använd plåten från en konservburk och tryck ner fenan i boxen med plåten och klipp av överskottet.

  • tobhed

    Medlem
    22 september, 2008 vid 19:39

    Har kört detta redan på min starboard prototyp. I detta fallet är jag dock lite osäker på om burkbiten kommer att vandra uppåt i boxen då de verkar köra deeptuttle (även om vanliga tuttlefenorna passar), det finns mao ett tomrum mellan fenhvudet och botten på boxen.

  • marden

    Medlem
    22 september, 2008 vid 19:44

    jag brukar stryka på ett lager plasticpadding(biltema) som torkar på 10 min o är lättslipat

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2008 vid 20:09

    Köp Polyester på Biltema…Maskera de ytor du inte vill ha klägg på…Stryk på ett tuntlager polly o smacka sedan dit 1 eller kanske 2 lager glasfiberväv (finns på…ja du vet var 😀 ) Upprepa på andra sidan…Efter 1-2 timmar är det tillräckligt härdat för att man skall kunna slipa ner till perfekt passform, om det nu inte behövs ännu mer glasfiber…

  • jester

    Medlem
    22 september, 2008 vid 21:19

    Hmm… Mental note to self: testa mina fenor i nya brädorna…

  • pugge

    Medlem
    23 september, 2008 vid 04:43

    En lite fundering jag haft innan om det glappar ordentligt i boxen! Skulle man inte kunna dra på ett lite tjockare lager med typ spackel på fenan ,därefter ett lager gladpack och försiktigt pressa ner fenan i boxen som då får en perfekt form. Upp med den igen och låt härda? Kanske skulle funka om inte gladpacken skulle smälta eller nåt?

  • kinetic

    Medlem
    23 september, 2008 vid 08:07

    Pugge: Kan funka…Men för den modige finns ju ett annat alternativ: Fetta in boxen redigt (riktigt redigt). Skruva fast fenan, häll upp “glappet” med tex polly+microballonger. Sen när det är torrt så lyfter man ur fenan som bör släppa “lätt” tack vare fettet…eller inte:grin: . Har inte testat detta men däremot har jag “hällt upp” en tuttlebox med polly där jag lät fenskruvarna sitta i dels för o täta fenskruvshålen men även för att slippa borra. Hade klätt fenskruvarna med alutejp o sedan fettat in de, naturligtvis fäste inte pollyn på den feta ytan, det var bara att trycka lätt så var de loss…Kan ju iofs bli värre om man gör samma sak med en fena eftersom jag har för mig att polly expanderar något när det härdar, fenan kan liksom “kilas” fast, inte bra 😀

  • swe-496

    Medlem
    23 september, 2008 vid 15:22

    PlasticPaddings glasfiberspackel sitter sällan kvar någon längre tid vid uppbyggnad av fenhuvudet tyvärr. Bästa är att stryka på med epoxi och lägga en bit väv på framkant och bakkant av fenhuvudet.

    Se till att jacka fram och bakkant lite för att få bättre vidhäftning.
    Det är det enda som har funkat riktigt bra på mina formulafenor.
    När allt har härdat är det bara att slipa till passformen.

    Man kan lägga lite WC Watertightspackel för att få en finare passform och övergång mellan fena och bräda.

  • tobhed

    Medlem
    24 september, 2008 vid 09:07

    Många bra förslag, men vad tror ni om att helt enkelt måla fenhuvudet med polyretan (stavning) lack?

  • kapten-k

    Medlem
    24 september, 2008 vid 10:47

    Kör samma material som fenorna är gjorda av, är det G10 så använd glasväv + epoxi, annars kommer det bara att släppa. Är de många fenor det handlar om så hade jag gjutigt av brädan box med vax och gjort en form som jag hade gjutigt om fenorna i, så slipper man slipa en massa.
    Gjut inte i brädan, det är tradigt när fenan fastnar. Särskilt om man gjuter en 28cm fena i en coursebräda!
    Annars kan du sälja lite fenor till mig och köpa nya själv!

  • tsurf

    Medlem
    24 september, 2008 vid 15:50

    Det enklaste alternativet byt fenor, risken är att fenan hamnar snett i boxen plus allt djävla extra jobb!

  • swe-31

    Medlem
    24 september, 2008 vid 19:46

    Klipp av topp/botten på vanlig ölburk, fin plåt att lägga mellan på sidorna, med lite epoxi sitter den fint.

  • faster

    Medlem
    24 september, 2008 vid 20:53

    Dala du måste läsa hela tråden innan du öpnnar bladet…..detta har jag redan föreslagit.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.