Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenstorlek: 8.x m segel?

  • Fenstorlek: 8.x m segel?

    Publicerad av robin-andreasson på 12 november, 2020 vid 10:30

    Just bytt bräda och behöver nya fenor då de gamla inte passar. (från freeride till slalom)

    Jag har 33 och en 38 cm till min Isonic 111 liter (2008). 7.0 med 33cm innebar nytt pb på första försöket. Jag tror inte att det bara är brädbytet i praktiken (2016 Tabou Rocket 125 till 2008 Staroard Isonic 111) utan jag tror även att de faktum att jag bara har mindre fenor till denna slalombräda spelar roll.

    Hur som, jag har inte nördat fenor innan, men nog är jag väldigt glad i min lilla 33a när det trycker på. Känns som man kan hålla en kvm till i samma vind jämfört med vad jag kunde med 42 som minst på min förra bräda. Vilket i sig betyder mer fart/kontroll.

    Men för att komma till punkt. Det känns som att 38 cm är lite litet de dagar då det inte blåser ordentligt eller är väldigt av och på.

    Finn range är enligt starboard 32-48 och sail range är 6-9 kvm.

    Med mina 70 kg tror jag i att 9.0 fort kan kännas stort.. och jag år nog svårt att hålla nere en stor 48 cm fena på en så smal bräda. Men jag har ett slitet 8.2 som jag vill få ut mer av, är 42-44 ett alternativ på denna bräda givet min kroppsvikt eller vad tror ni på som ev har lite erfarenhet av denna bräda? Jag tycker min 38 cm känns lite liten med så stort segel i alla fall. Men kanske bara behöver testa denna mer.. Men är såklart nyfiken på hur en 44 skulle bete sig på denna bräda i lätt vind.

    Apropå det, har du någon 42-44 cm till övers kan jag vara intresserad 🙂

    Erfarenheter, någon???

    robin-andreasson svarade 3 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • matssww

    Medlem
    12 november, 2020 vid 18:32

    Hej Robin
    Är 190 cm och väger 80 kg.
    Har en JP slalom 68/112 dvs samma storlek som din och har kört väldigt många timmar 7.8m2 (NP EVO 3-5-7) på den.
    Jag började med en Select 41 S1 fena på brädan och för mig var det ingen höjdare. Jag fick spinout en hel del och brädan blev trögstyrd. Med min körstil fungerade Select VMax 39 extremt mycket bättre; snabbare, lättjippad och i det närmaste spinout-fri. Tror formen på fenan är lika viktig som längden. Jag vill aldrig köra 41 cm fena på den brädan igen.

    Generellt fungerar en 68 bred bräda inte super i lättvind (upp till 8 m/s) för mig så jag har en JP82 för dessa tillfällen och det är extremt mycket roligare.

    På JP 82 kör jag 44 MFC (glas) med 7.8 och 9.0 (Simmer SCR).
    I lättvind kör jag Select VMax 49 med 9.0.
    VMax 49 är också trögjippad men man kan trycka hur hårt som helst hela tiden (skota hem seglet till vilket läge som helst). Det ger lägre planingströskel och mer fart på halvvind och kryss. Men när man kör över 25 knop vill brädan gärna gå upp på fenan så man behöver ha stort tryck på hälarna. Samma sak i slör, man måste verkligen vinkla brädan med stor kraft för djup slör, den vill inte dit annars.

    Jag skulle aldrig köra 9.0 på en 68 cm bräda i lättvind.
    Tror ett 9.0 segel bara passar en 68 cm bräda om det är bra tryck, tex >8 m/s. Annars blir seglet alldeles för klumpigt. Och i den vinden går ett 7.8 segel lika fort för oss som inte är bodybuilders. För en person på 90-100 kg är det säkert en helt annan situation.

    MVH Mats

  • robin-andreasson

    Medlem
    12 november, 2020 vid 23:59

    Tack för svar 🙂

    Kanske ska definiera vad som är lättvind innan man banar iväg för missförstånd. Men jag tänker att ca 6-8 ms i medelvind är lätt. Mindre än så är inte relevant på denna brädan. 10-13 ms är gött på riktigt!

    Jag har bara haft denna bräda ett kort tag så jag har inte helt hunnit lära känna den. Så därför är jag nyfiken på olika upplevelser vad gäller fenor.

    Första gången jag testade brädan var det absolut för lite vind. Trodde inte det skulle gå men var bara tvungen att pröva den. Det var ca 6-7 ms kanske. Lånade en 48 cm Drake race till mitt 8,2. Drake Race har mycket mer lyft än en Drake slalom (om de nu ens finns i 48 cm) i och med att de har en annan profil och väldigt rak “rake”. Planade innan man han kroka i men gick knappt att hantera. Halvvinden var läskig, jag foilade mer än jag surfade… Men höjdtagningen var sjuk, att ta sig hem på slören (dvs komma tillbaka till land) var klurigare, men det gick med våld. Men fenplaning i ca 20-22 knop är trist. Man ska inte behöva hålla igen för att inte flyga på fenan, slören ska ju gå fort!

    Select S1 vill jag tro påminner om Drake Race. De har snarlik profil och rake. En så rak rake tror jag oavsett storlek lätt bidrar till en jobbig lyftig och boxig känsla på en smal bräda. Jag haft en S1 tidigare till en annan bräda så jag känner igen känslan. Lite mer vinklade fenor, är mer följsamma och nyanserade tror jag, kanske mindre benägna till spin out med. Weedfenor får man ju aldrig spinout med tänker jag… V-max är en fin fena, lite pricy för en amatör bara 🙂

    Jag snackar troligen mer än jag har koll.. jag har bara freeridereferenser typ :). Men kan relatera till dina tankar kring att S1 är suboptimal för denna bräda, och det att formen/flexen är viktig med, inte bara längden.

    Min select S09 33 cm är fantastisk till 7,0. Grym kontroll så man vågar gasa även i grovt chopp.

    Drake slalom 38 till 7.0-7.8.. jo det funkar men jag inbillar mig att den känns för liten till 8,2 i kass vind. Det vore kul med mer lyft i railen inbillar jag mig. 8,2 funkar hyffsat med 38 när det tryckt på, men stancen känns konstig.

    Men jag har provat en JP freeride fena 42 cm en gång till mitt 8,2. Brädan kändes inte jobbig med den utan det funkade. Det var dock lite klent den dagen och det var heller inte en slalomfena så svårt att jämföra detta i praktiken. Men träffar man bara rätt borde kanske rätt 42 cm slalom funka, om man bara hittar en sådan..

    Men det kan va så, att det inte är fenan som är fel, utan jag som förväntar mig för mycket av denna brädas lättvindsregister. Men hittar jag en relativt vinklad/prisvärd 42 cm så hade det ju vart kul att testa. Men med din input inser jag att det troligen inte är klokt att överinvestera i en dyr 42 cm just till denna lite för smala bräda 🙂

    9,0 som du säger är nog på denna “lilla” bräda förunnat de med vikt/styrka att hålla i det i gott tryck!
    //Robin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fenstorlek: 8.x m segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.