• jester

    Medlem
    24 april, 2007 vid 05:42
    SWE 496;378661 wrote:
    Eller så gör man som Jimmy “Trimmy” Hellberg.

    Våtslipar med 800 eller 1000papper – sprutspacklar – våtslipar med 1000 eller 1200papper – polerar med autosol.
    Mycket jobb, men grym finish.

    Surfan har gjort samma med sina Lessacher… Daniel “Trimmy Jr”, kanske?? 😀

  • getwet

    Medlem
    24 april, 2007 vid 05:55

    Tips!

    På biltema finns det en primer på sprayburk som är till för att grunda och fylla ut mindre repor och porer innan man lackar en bil eller dyl.
    Den duger utmärkt till att spruta på fenorna för att sedan våtslipa med 800-1000 papper. Selectfenorna tystnar efter en sådan behandling iaf. Tyvärr kvarstår det urusla tuttlehuvudet att arbeta med……

    Och med tanke på att en selectfena tystnar efter en sådan behandling så borde väl frågan polerad eller matt vara löst, för min del är den det iaf.

  • swe170

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:37

    Har sen Optimistjolletiden alltid trott på matt yta och är fortfarande anhängare. Om man tar en fena eller skrov som är slipat med 1000-1200 papper och lägger vatten på och känner med handen så bör man bli övertygad om att det är rätt.

    Jag vet inte om man dra några paralleller med skidvallning men i vinter har jag börjat lägga lite tid på att preppa mina skidor och läst en del om detta och inte någonstans har sett att det finns några fördelar med ett helt blankt belag utan det olika strukturer som gäller men det kanske är helt olika teorier bakom detta.

    En helt annan fenfråga som jag är nyfiken på är G10 fenor vs kolfenor. För och nackdelar ? Har haft en bra G10 fena (Tectonics) förutom att det var en go fena att segla med så tycker jag det är en stor fördel med G10 när man som jag fortfarande hittar nya stenar i Fiskebäck att skrapa fenor på. Bara att ta fram våtpappret och fixa till, inga flisor och mycket mindre skador.
    För och nackdelar med G10 vs kol ?

  • kinetic

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:43

    Nja…att “prime:a” fenen med slipgrund/filler blir ju inget snyggt, man vill ju att kol-väven skall synas:-). Borde gå lika bra att lägga på klarlack rätt “tjockt” o sen våtslipa, fast man bör nog använda sig av “riktig” klarlack sån som billackerare använer o inte Biltema-varianten

  • getwet

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:58

    Jag syftade på att man kan primea en select eller en lessacherfena, dom är väl knappast vackra från början…..En Gsport eller annan kvalitetsfena behöver inte primeas, och får på så sätt behålla sitt vackra utseende:wink:

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 13:42

    Fördelen med sprutspackel kontra att lacka är att du fyller precis ut det du behöver med sprutspackel. M a o förändrar du inte profilen på samma sätt som du skulle göra med en klarlack. Överflödet av sprutspackel som blir slipas lätt bort med 800-papper först och sen finputsen med 1000 eller 1200-papper.
    Klarlack blir trots allt ett tjockare lager än vad du behöver.

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 13:45

    @SWE170 378682 wrote:

    Har sen Optimistjolletiden alltid trott på matt yta och är fortfarande anhängare. Om man tar en fena eller skrov som är slipat med 1000-1200 papper och lägger vatten på och känner med handen så bör man bli övertygad om att det är rätt.

    Rätta mig nu om jag har helt fel, men det är väl ändå lite skillnad på ett planande skrov jämfört med ett skrov som går i deplacementfart?

    Men jag är som du anhängare av ett våtslipat skrov.

  • swe170

    Medlem
    24 april, 2007 vid 14:10

    @SWE 496 378783 wrote:

    Rätta mig nu om jag har helt fel, men det är väl ändå lite skillnad på ett planande skrov jämfört med ett skrov som går i deplacementfart?

    Men jag är som du anhängare av ett våtslipat skrov.

    Efter att ha våtslipat min Optimistjolle så gick det inte i deplacementfart….;-)

  • the_novice

    Medlem
    24 april, 2007 vid 17:28

    @Jester 378618 wrote:

    Ygge: Du har en “orginal”. Starboard har ju replika-varianter av G-sport, Deboichet o några till. Kan ju vara så att dom fungerar sämre pga annorlunda tillverkningsteknik/material.

    Enligt Oriana (Deboichet) så har Drake fått rättigheter till att använda outlinen på Deboichet SL2 men den har ju alltså inte samma uppbyggnad i materialet som Deb. fenan. Det är en SL2 “kopia” som följer med isonicen. Materialet är alltså annorlunda och vad man kan se så verkar kopian vara lite tjockare än originalet, möjligen för att behålla liknande styvhet med ett mjukar material (gäller framförallt Deb. “kopian”, på tidigare Sr6b som följde med tex HS -04 så var det tvärtom dvs kopian var tunnare än originalet). Har inte testat Deb. på isonicen själv men det verkar som att SL2 skall ge lagom lyft för att få bra fart på isonicen, och det är den fenan som använts under testning. Tyvärr så verka ju Deb. har väldigt mycket att göra, leveranstiden för formula fenorna ligger väl på ca 6 månader nu…

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:43

    P g a Deb´s levtid så testar jag en österrikisk fena. Diamond Fins.
    Får hem de om 1-2v.
    Ska bli intressant att testa.
    Funkar det så funkar det;)

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:45

    En annan fråga, om det är någon som vet.
    Hur behandlar t ex de som seglar 49er sina skrov?
    eller för den delen 14 fotare också t e x…

  • swe223

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:52

    @The_Novice 378851 wrote:

    Enligt Oriana (Deboichet) så har Drake fått rättigheter till att använda outlinen på Deboichet SL2 men den har ju alltså inte samma uppbyggnad i materialet som Deb. fenan. Det är en SL2 “kopia” som följer med isonicen. Materialet är alltså annorlunda och vad man kan se så verkar kopian vara lite tjockare än originalet, möjligen för att behålla liknande styvhet med ett mjukar material (gäller framförallt Deb. “kopian”, på tidigare Sr6b som följde med tex HS -04 så var det tvärtom dvs kopian var tunnare än originalet). Har inte testat Deb. på isonicen själv men det verkar som att SL2 skall ge lagom lyft för att få bra fart på isonicen, och det är den fenan som använts under testning. Tyvärr så verka ju Deb. har väldigt mycket att göra, leveranstiden för formula fenorna ligger väl på ca 6 månader nu…

    Jag beställde två deb fenor i början av februari och fick dom i mitten på mars så just nu verkar det inte vara några större leverans problem hos deb iaf.
    Men jag kanske hade extremt flyt jag har oxså hört tidigare att dom har långa leveranstider.
    //Nicke

  • nlc

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 18:01

    Fortsätter på tråden lite eftersom även jag har börjat känna suget från speedträsket.

    Kör just nu på en Naish Vector 116L, 66cm bred med ett NP Saber 6.7 och funderar på att uppgradera till en bättre speedfena. Har spanat in på Gsport SR-6b (powerbox), men vilken storlek tror ni skulle passa ? Väger ca 75 kg torr och kör med stropparna längst ut på kanten. Kommer nog att skaffa ett lite större segel oxå (7.5-8), men till å börja med så ska fenan passa 6.7:an.

  • tobhed

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 18:14

    Bra fena, mycket lyft i den – sikta på 32 cm

  • surfan

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 18:23

    En 32 a är fin fin till den storleken av segel!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.