• Publicerad av oscar på 23 april, 2007 vid 12:28

    Tjo speedsters, vill förbättra mina 33.6 (2 sec) i år och tänkte “kitta” lite nya fenor. Finns ju lite Select på rea.

    Kör isonic 115 och 6.6 och 8.3, väger 90kg. Kör idag standardfenorna Sr6b 42 och slalom pro 34 men upplever dem inte som några höjdare.

    Funderar själv på ca 37-39 och 32-33 cm. Vet inte riktigt hur liten fena jag kan köra på en 68 bred bräda utan spinout. Viper slam eller lightning evo? Tips och funderingar??

    culing svarade 16 år, 12 månader sedan 16 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • kinetic

    Medlem
    23 april, 2007 vid 13:42

    Lessacher B+F kanske? Fick hem några sådana, 25cm samt 30cm, samt B+F rake 30grader 26 samt 28cm…SER bra ut med tunn profil o en i mina ögon ovanligt “vass” framkant…Fenorna ser/är små till ytan…
    30cm hoppas jag kunna köra till 7.6, 25cm är tänkt till dagar när det blåser apa o man kan köra 5.7 eller mindre…Finishen är i mina ögon inte 100% men med lite våtslip så…

  • jester

    Medlem
    23 april, 2007 vid 13:58

    Finishen är i mina ögon inte 100% men med lite våtslip så…

    Det är väl årets underdrift hittills…

    Hur som haver, så borde just runt 34 cm vara lagom för en såpass bred bräda, och med segel runt 7.2-7.8 kvadrat. Kör själv med en Viper Slam 35 cm, och det har fungerat bra.

    33.6 är dessutom en högst respektabel hastighet för en såpass stor bräda, men antagligen kan du nog gå ner till 32-33 cm.

    Intressant dock att du tycker standardfenorna inte är ok. sr6b är en av dom skönast fenor jag kört, och jag kommer antagligen köpa på mig ett par dylika under säsongen.

    Selects nya fenor ser trevliga ut, men har inte testat dom ännu. Funderar du på Viper slam resp Lightning så har Lightning lite mer lyft jämfört med jämförbar storlek på Viper Slam.

  • Knatte

    Gäst
    23 april, 2007 vid 14:00

    @Oscar 378515 wrote:

    Tjo speedsters, vill förbättra mina 33.6 (2 sec) i år och tänkte “kitta” lite nya fenor. Finns ju lite Select på rea.

    Kör isonic 115 och 6.6 och 8.3, väger 90kg. Kör idag standardfenorna Sr6b 42 och slalom pro 34 men upplever dem inte som några höjdare.

    Funderar själv på ca 37-39 och 32-33 cm. Vet inte riktigt hur liten fena jag kan köra på en 68 bred bräda utan spinout. Viper slam eller lightning evo? Tips och funderingar??

    Har du ställt frågan på eller kollat http://www.star-board.com/main.php där bör du kunna få reda på allt om vilka fenor som är bra. I annat fall ställ en fråga till Kevin eller någon annan teamseglare om detta..

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:11

    @Jester 378532 wrote:

    Intressant dock att du tycker standardfenorna inte är ok. sr6b är en av dom skönast fenor jag kört,

    Håller med Jester. Håller sr6b högre än t.ex. Select Slam.

  • bjarke

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:16

    @fredrik.ygge 378535 wrote:

    Håller sr6b högre än t.ex. Select Slam.

    Menar du då Gsport SR6b eller SB-replika? Det lär ju väre lite skillnad på dom på samma sätt som SB ochså gör kopia av FW-fenorna från Deboichet, fast som inte seglar helt likt.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:22

    @Bjarke 378536 wrote:

    Menar du då Gsport SR6b eller SB-replika? Det lär ju väre lite skillnad på dom på samma sätt som SB ochså gör kopia av FW-fenorna från Deboichet, fast som inte seglar helt likt.

    Ok. Hade tydligen inte god detaljkoll här. Tänker på den jag köpte av Jester. Den var finfin. Antar att det inte var en replika, eller hur Jester?

  • kinetic

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:30

    Jester: Man kan ju inte bara gå på utseendet det vet du väl*haha*…
    Jag tycker iaf att fenorna verkar lovande, i vart fall ser de snabba ut. Nån holländare skall tydligen ha seglat en bra bit över 40knop med en sådan fena, enligt Lessacher iaf…

  • oscar

    Medlem
    23 april, 2007 vid 16:40

    Ja…fenorna är väl ok, egentligen kanske bara fel storlekar när man ska segla fort. Har en Curtis SR6b i 38 tyvärr powerbox men den tycker jag var skönare än starboards replika. Drake slalom pro tycker jag inte riktigt släpper

    Lightning kanske kan vara nåt då jag just saknar lite lyft i iSonicen, den går så jäkla lugnt, känns nästan lite trist ibland. Kevin vet jag vad han rekommenderar…Deboichet…

  • jester

    Medlem
    23 april, 2007 vid 19:36

    Oscar: då skall du definitivt välja en lightning, eller dess efterföljare SL7 som oxå bör fungera. Enligt Surfan är det mer lyft i den än Deboichet iaf. Skall vid tillfälle sno (fårlåt, låna) Surfans Lightning 33 o testa på min WS 67. Bör fungera bra (fick med en Lightning 37 till brädan som inte fått känna på vatten ännu…)

    Kinetic: I mitt tycke så är det faktiskt så att det som ser bra ut väldigt ofta oxå fungerar bra. Förutom den där j*vla Liberty-längaren som ser hur porrig ut som helst, men som äggar upp sig o spricker till höger o vänster.

    Ygge: Du har en “orginal”. Starboard har ju replika-varianter av G-sport, Deboichet o några till. Kan ju vara så att dom fungerar sämre pga annorlunda tillverkningsteknik/material.

  • culing

    Medlem
    23 april, 2007 vid 19:38

    @Oscar 378571 wrote:

    Ja…fenorna är väl ok, egentligen kanske bara fel storlekar när man ska segla fort. Har en Curtis SR6b i 38 tyvärr powerbox men den tycker jag var skönare än starboards replika. Drake slalom pro tycker jag inte riktigt släpper

    Lightning kanske kan vara nåt då jag just saknar lite lyft i iSonicen, den går så jäkla lugnt, känns nästan lite trist ibland. Kevin vet jag vad han rekommenderar…Deboichet…

    Jag seglar endast på G-sport SR-6b och är super nöjd.
    38:an funkar skitbra på Falcon 105 67 bred, känns som det släpper på bra utan att tappa kontroll, minsta jag kör är 36, kanske 34 till 6,7:an.
    Känslan i fenan är kanske inte så snabb, kanske pga kontroll?
    Johan G körde 34,5 (2 sec) med en 38 och Falcon 120 på Haga, en holländare på GPS-sidan körde 42,9 (2 sec) på en 28:a och falcon 80, så visst är det en snabb fena.

  • getwet

    Medlem
    23 april, 2007 vid 21:14

    Skillnaden mellan en select och en Gsport SR-6b är framförallt att den ena är färdigtillverkad, den andra halvfabrikat. Många av oss känner väl till fenomenet tjutande select, verkar inte vara någontiing som försvunnit till årets modell. Stod på stranden i söndags och lyssnade på Stefans tjutande nya select, tror att jag ska skaffa hörselskydd om han fortsätter köra med den fenan.

    Det är STOR skillnad mellan en select och en gsport, men prisskillnaden är liten.
    I min bedömning så är select fenorna riktigt dåliga i finishen, näst intill urusla men däremot verkar shapen på dom vara bra. Lessacher fenorna som jag sett är rena katastrofen i finish. Boogie har nu ett koncept på väg som kan bli riktigt intressant,även för oss som normalt inte kommer åt hans fenor.

  • kinetic

    Medlem
    23 april, 2007 vid 22:14

    Getwet: Håller med om att man kunde önska en betydligt bättre finish på Lessacher fenorna…Men frågan är oxå om en “slätare” finish gör fenorna så mycket bättre egentligen? Mina Lessacher fenor verkar alla ha nåt slags “färgdamm” på sig, ungefär som det blir när en bil-lackerare maskerar dåligt o färgdamm hamnar där det inte skall, ytan blir lite “sträv”. Sen finns det en del “porer” oxå men jag tror att det beror på att han laminerar i rätt hög andel kolfiber (100% enligt honom själv) samt att han inte verkar ha någon som helst slags efterbehandling på fenorna, de tas direkt ur formen, snyggas möjligtvis till lite o klart! Vill man så kan man ju faktiskt klarlacka fenan o på så visa höja finishen ett antal steg. Jag har på en av mina fenor “roat” mig med att våtslippa den lite lätt, ca 10min på varje sida är vad som behövs för att få en i mina ögon helt OK finish, om än långt ifrån i klass med tex min gamla G10 fenor, men jag är rätt övertygad om att fenorna i säg är snabba o i klass med G-Spot,Select o allt vad det nu heter, de behöver bara lite mer kärlek:-)

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 01:03

    Eller så gör man som Jimmy “Trimmy” Hellberg.

    Våtslipar med 800 eller 1000papper – sprutspacklar – våtslipar med 1000 eller 1200papper – polerar med autosol.
    Mycket jobb, men grym finish.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 02:58

    Vill man verkligen ha en blankpolerad yta på en fena? Jag trodde man ville slipa den matt.

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 04:24

    Och därom tvista de lärda….;)
    En del tror på blankpolerat och en del tror på en våtslipad yta och en del tror inte på nånting….;)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.