Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fentjut inte rödtjut

  • Fentjut inte rödtjut

    Publicerad av oaxen på 28 september, 2009 vid 10:59

    Så fort jag börjat komma upp i ca 27-28 knop har det börjat tjuta. Först trodde jag att det var bommen. Men nu tror jag snarare att det är fenan som viner/tjuter.

    Varför låter en fena?
    Finns det någon quick fix?

    tbsurf svarade 14 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • c-g

    Medlem
    28 september, 2009 vid 11:09
  • 40knots

    Medlem
    28 september, 2009 vid 15:34

    Intressant link C-G men inga konkreta svar. Jag har två fenor som tjuter men de har ingenting gemensamt. En är en 34cm JP slalom och den andra är en lite äldre fena som kallar sig Free32. Den sistnämda är tillbakalutad freeride och är tjock baktill. JPn är rakbladsvass och spetsig.

  • mattias112

    Medlem
    28 september, 2009 vid 18:58

    Tjutet beror troligen på att det kaviterar vid fenan, dvs att undertrycket blir för stort. Kan oxå bero på att fenan twistar för mycket och turbulens uppstår. Detta beror oftast på att fenan är lite mjuk för speedsegling, men det finns oxå flera andra orsaker. Tex skada i ytan på fenan, en fenprofil som ej är anpassad för högre farter mm.
    Jag tror inte någon av de fenor du nämner är någon superkvalitet… Jag har inte kört med många fenor som inte tjuter,en av de få är prototypen till den kommande RAD fenan men även andra slalomfenor av mkt hög kvalitet klarar av höga farter utan att börja tjuta o grina 😀

  • kinetic

    Medlem
    28 september, 2009 vid 19:20

    Hm…Jag tror tjutet beror på rundad trailing edge som leder till turbulens…”Klotsa” trailing-edge kan hjälpa, eller så är bakkanten något för tjock…Just Select var (är???) “kända” för att ha fenor som “sjunger”, har haft 2-3 Select fenor o alla har “sjungit”, dock så kunde man få tyst på de om man “klotsade trailing edge”. Idag kör jag på ganska ordinära “låg budget” fenor (Lessacher / Performance fins) o ingen av dessa fenor “sjunger”

  • marden

    Medlem
    28 september, 2009 vid 19:27

    alla mina fenor har tystnat efter våt slipning med 400-600 papper

  • 40knots

    Medlem
    28 september, 2009 vid 19:46

    Massor av gissningar här om jag får säga….. Man kan ju börja med att vattenslipa fenan och sedan med att försiktigt slipa bak kanten rak. Om inte dessa hjälper är det antingen fel på designen eller så på materialet. Eller för vad man använder fenan till. 27 knop är jävligt fort och kanske fenan inte är designad för just detta utan för att ta höjd, klara chop eller gippa bra.

    De båda fenorna jag nämde är nog inte custom made top of the line men JP slalom fenan borde ju vara en helt ok och klara 27 knop galant. BTW, jag är skepsbyggnadsingenjör så jag borde ju veta…. skall titta i mina skolböcker om jag finner något.

  • oaxen

    Medlem
    29 september, 2009 vid 05:38

    Nu kommer det lite användbar info. Jag ska våtslipa och “klotsa”.

    Fenan i mitt fall är väl snarast en slalomfena egentligen. F2:s orginalfena till F2 SX S ’06 32 cm.

    Har aldrig varit med om det tidigare bara.

  • mats_o

    Medlem
    29 september, 2009 vid 07:06

    Tror att HOT kan ge en fullständigt korrket förklaring och lösning på problemet.

  • getwet

    Medlem
    30 september, 2009 vid 06:38

    Gör som Mården, våtslipa! Har tystat många fenor för gott.

    Tips: Spraya fenan med grundlack och våtslipa sedan.

  • mahi

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:55

    Kan leva med lite fentjut om jag får lite rödtjut oxå..

  • johanc

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 21:03

    Jag är väl lite bisarr men jag gillar fentjutet. Efter ett tag kan man höra hur fort det går (ungefär).

    JohanC

  • tbsurf

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 06:03
    JohanC;581005 wrote:
    Jag är väl lite bisarr men jag gillar fentjutet. Efter ett tag kan man höra hur fort det går (ungefär).

    JohanC

    Haha ja nu är det gps’en som piper och tjuter istället. Det är som vanligt, när det är tyst på den ena så börjar nästa..

    Har en helt ny gt31 och direkt ur lådan är det en ”jättesmart och genomtänkt” ny pip och larm funktion som gör mej galen. Den piper och tjuter i olika kombinationer beroende på hur fort man kör….

    Fundera ett tag på att köra sprutspackel och grovslip på den men jag hitta till slut hur man fick tyst på den..

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fentjut inte rödtjut

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.