Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenval hjälp

  • fenval hjälp

    Publicerad av jr555se på 6 juni, 2011 vid 18:03

    Ber om ursäkt om liknande fråga postats tidigare men kunde inte hitta =/

    Sitter och klurar på att skuva bort centerbordet helt och hållet och sätta igen hålet/hålen (med tunn plexi plast). Spara vikt och planare yta undertill..

    Men.. min fena är 32cm och brädan är specad från 6 till 8 kvm segel. (rrd 360 evo L)
    Är inte det lite litet?

    45cm verkar ju vara vanligt..

    Behöver jag byta till större för att få lite bättre stabilitet och att fenan ska orka hålla emot 8.0kvm ?
    eller kommer 45cm göra att den lyfter alldeles för mkt?

    -Johan

    jr555se svarade 12 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rillestark

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 19:20

    Sätt inte igen centerbordet. Det behöver du för att komma hem när vinden mojnar.

    Jag har ett Simmer Zeroseven 8,3 som jag har använder till en 70 cm bred bräda (Kona one).
    Jag har prövat ett gäng olika fenor & detta funkar bäst för mig just nu:
    En FreeRace på 48 cm i lättvind när det är byigt och jag inte planar hela tiden samt en Slalom/Race fena på 42 när det är fullt ös och det kan bli överriggat.

    /Richard

  • wallin

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 20:59

    Hej!
    Jag tror att du kommer få ut mer av utrustningen med en större fena (i planing, utan planing kommer du märka marginell skillnad så länge du kör med centerbordet i (vilket jag för övrigt inte tycker att du ska plocka bort. Det är som sagt bra att ha när det inte går att plana och det väger inte så himla mycket extra.)). Ca. 45 cm kommer inte ge för mycket lyft. Det du “tjänar” på en större fena är tidigare planing, lättare höjdtagning och minskad risk för spinout.

    Jag har också erfarenhet av kona och orginalfenan till den är 46 cm och det går bra att köra till 15 m/s (7,4 kvm-rigg) utan att man skulle vilja byta till mindre. Jag har också kört fanatic viper med 32 cm fena vilken mer liknar din bräda och jag föredrar en större i åtminstone 9 av 10 fall. Men skillnaden märks som sagt mest i planing och nästan planing.

    Mvh
    Jonathan

  • jr555se

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 07:50

    ok, bra. låter centerplankan vara kvar en liten stund till(sist jag var ute irriterade jag mig mest på knoppen som sticker upp och är stel och ivägen)

    Seglade i riktigt trött vind nu sist och lyckades tycker jag hålla höjd hyfsat, eller undvika att glida sidled, kändes på ngt vis lättare att sänka sidan på plankan när centern var uppe(vart stabilare på ngt konstigt vis utan center..) :/

    Därav tanken att plocka bort, men visst åkte man brehas ibland 😀 fast då gick jag väldigt kraftigt mot vinden
    (ville undvika att störa häckande svanar)

    45cm fena låter som en bra upgradering med andra ord.
    Plana hoppas jag kunna göra nån gång iår iaf 😀
    och om det går att plana tidigare för att fenan lyfter lite mer är ju bara ett plus 🙂

    Tack!

  • jps

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 08:06

    Många olika råd blir det.

    Jag tycker att du så snabbt som möjligt ska försöka sluta med centerbord. I alla fall om ditt mål är att komma igång med planande vsurf. I så fall finns inga genvägar.

    Kör med lite större fena 36-45. Det är inga större problem att tugga höjd utan centerbord även om du inte planar genom att kanta brädan. Sedan måste du lära dig det i alla fall. Lika bra att börja nu.

    När du börjar få till det med planing, sele och stroppar kommer du att ångra att du inte var mer envis med att köra utan centerbord tidigare.

    My two cents.

    Balansera mera 😉

  • jr555se

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 10:04

    vägde centerbordet och 1kg ca förmodligen lite mer kommer jag bli av med =)
    Kommer nog bara tejpa igen hålet nere och uppe till att börja med. Tror på ngt vis att med längre fena så blir den såpass stabil att jag kommer klara mig vid upphal.

    Ja med tanke på hur annorlunda brädan blev utan centerbord bara vid långsam framfart så vill jag verkligen inte ha det nere i onödan. Hade jag verkligen inte räknat med..

    Kanske hade det räckt med annan bräda och längre fena, vad vet jag.. vi får se.. I värsta fall får kompisen segla in till land och hämta det och tillbax igen 😉 😀
    jag tycker bara att det är ivägen och målet har varit sedan dag1 att plocka bort..
    -johan

  • erolwi

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 11:41

    Tips är väl att kontakta en åf, de har ju bra koll på sina grejer. RRD säljs ju av fler så du kan ju fråga båda:)

    Annars har ju fen-tillverkarna guider på sina sidor ibland, ex select:
    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/freeride/
    Den säger att du borde ha 44 cm för 7,2m^2 och 48 cm för 8,4m^2, sen går det väl att extrapolera nedåt om du kör mindre.

    Jag har en Starboard GO 155 liter (85 cm bredd) och kör med 44 cm till mitt 7,0 och 52 cm till mitt 8,5 segel och det funkar bra. Generellt kräver en mindre (smalare) bräda mindre fena för samma segelstorlek

  • sunkan_

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 21:39

    Kommer inte ihåg om det var powerbox på din bräda, men om det var det kan du få prova med min 44cm fena om du vill.

  • jr555se

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:01

    hepp! tja!
    taget!

    gud va smidigt allt blev.. kan jagfå köpa den med?

  • bicless

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 22:21

    det finns tumregler du kan använda för att ta reda på hur lång fena du kan använda

    Det som avgör fenans maximala längd är bredden på tailen (baken) där man står med bakre foten samt om du kör med centerbordet nere eller inte. Du kan mäta din bräda ca 2,4 dm från rumpan. Hur bred är den där?

    Gissar ca 50cm

    Då är 50cm fena max den klarar
    När du kör utan centerbord beter den sig då bäst med fenor på 40-50
    Orginalfenan är främst till för att köra med centerbordet nere, den är för kort annars.

    Bicless

  • jr555se

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 15:13

    man tackar! inte bara att kolla den dära uträknaren på nätet och diverse sammanställningar m.a.o
    48cm ca bred därbak så en 44-45 cm fena kommer göra mig till ett proffs direkt tror jag 😀
    (även om sunkan planade runt med orginalfenan när han provade, men så är han rejält mkt bättre oxå)

    lånar först och provar

    -johan

  • bicless

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 22:25

    tror det blir bättre. Men det går utmärkt plana med pytteliten fena också, framförallt på slör.

    nackdelar med att ha för liten
    -svårare passivt plana (man måste ha mer teknik)
    -svårare ta höjd
    -man får släpp på fenan, brädan går inte rakt i vattnet eller får spinnout.

  • jr555se

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 19:33

    sitter och kollar på en nästa stegs bräda 😀 fastän jag inte kommit dit än så inbillar jag mej att en lättare skulle underlätta och vara lite roligare(typ tabou rocket t.ex.)

    Men.. i mitt sökande så har jag sett att t.e.x fanatic shark med omöjligt bredare bakdel än min har en 48cm fena.
    Nu är det ju bara 4cm större men den lär ju knappast vara 48cm bred där bak.

    Så.. jag undrar. Vad är det eg. som bestämmer max storlek på segel och fena på en bräda.
    Antingen skjuter fanatic lite över målet med 48cm och 9.5m rigg eller så skulle jag kanske kunna sätta större fena på min?
    (och därmed kunna haka på lite större rigg?)

    har läst spaltmeter på olika forum om vad folk Tror avgör men det är motstridiga uppgifter om brädors längd bakom segel etc…
    Och kan inte låta bli att undra om 50cm skulle kunna funka på min bräda trots allt(?)
    Vad är det värsta som kan hända med för stor fena?

    Börjar inse att 8.0 i max riggstorlek kanske inte var så strategiskt ändå om jag ska ha den kvar som lättvindare =/
    då med min vikt jag behöver 8m/s enl kalkylatorn för att garanterat komma iväg..

    -johan

  • bicless

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 09:25

    Jag skulle gissa att en shark 150 är 53-54cm bred 1 foot off. (alltså 1 fot från tailen/baken)
    Så det stämmer nog rätt bra även med den tumregeln

    Sen kan man ibland ifrågastätta tillverkarnas rekommendationer på maxstorlek på segel. Vissa tar i lite extra, vissa är konservativa.
    Men Fanatic är nog inte fel ute. Jag tror en shark 150 funkar bra upp till ca 8,5-9 kvm. 9,5 tillför nog inget direkt eftersom ökad vikt trycker ner brädan djupare i vattnet. Men det funkar säkert helt ok.

    Jag väger 78 och kommer garanterat alltid i planing med en 8:a i 8m/s hur jag en beter mig. Klarar mig med klart mindre segel i 8m/s. Man får pumpa 2 gånger och ta en minislör i början bara så kan man plana med 6,5. Så den kalkylatorn känns inte 100%.

  • jr555se

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 19:48

    hmm.. jag hoppas kalkylatorn är felvisande. men nog ändå inte ändå. jag väger trots allt 100 pannor plus blöt Våtdräkt. du lär ju vara torr förutom om fötterna 😉
    enligt den behöver jag 8m/s för 8.0 och då är jag ju maxad och i princip körd i svenska skärgårn förutom vår och höst som prognoserma ser ut =/
    edit. provade att räkna på din vikt och det gör 1m/s i skillnad. så vikten verkar inte ha så stor betydelse där iaf.
    får se.
    är i skärgårn igen nu och ska prova imorrn. hoppas på lite friska vindar..
    ska åka till en butik sen nån gång och provmäta shark:en bilder kan ju visa ganska fel..

    är defintivt bättre teknik jag behöver nu. börjar förstå varför så många åker formula här i sthlm…

  • bicless

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 22:57

    Med en stor freeride eller freerace kring 80 bred kommer du kunna plana nästan lika tidigt som en formula. Du kan garanterat plana i 7m/s utan en formula under fötterna.

    Formula och stora slalom typ 85 breda kräver lite mer teknik så det planar inte automatiskt tidigare bara för man har en sådan, freeride brädor har en rocker och längd som gör det enklare få passiv planing.

    Leta efter en stor, lätt freeride eller en stor free race, peta på ett segel mellan 8,5 och 9,5 kvadratmeter, gärna med cambers. Sen tror jag du är hemma i 7m/s och kan troligen pumpa upp i planig redan i 6m7s även om du väger 100.

    Jag har testat flera sådana planingsraketer

    Tabou rocket 150, 80 bred
    AHD free race 145, 82 bred
    Drops Kranz 130, 85 bred
    Exocet Sting 148, 85 bred

    Passiv planing planar även freeride typ AHD Fast forward 145, 77cm och F2 vantage 146 76cm bred lika tidigt men de ovan går att pumpa igång tidigare.

    Mvh

    Bicless

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenval hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.