Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenvetenskap

  • fenvetenskap

    Publicerad av beachboy på 15 juni, 2002 vid 11:08

    Om jag har fattat saken rätt så ligger det till ungefär såhär:

    Liten fena används med små segel i stark vind för att ge mer kontroll.
    Stor fena används med stora segel i svag vind för att ge tidigare planing och bättre höjdtagning.

    Men vad händer om man använder en stor fena med små segel i stark vind? Innebär det några stora nackdelar?

    Knatte svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • joeithafish

    Medlem
    15 juni, 2002 vid 11:10

    du kan få spinout av att ha för stor fena. en stor fena bromsar ju lite mer, det kan alltså gå långsammare.

  • calle_b

    Medlem
    15 juni, 2002 vid 14:29

    Hej!

    Sån´t där beror juh lite på… Hur stor brädan är, vikt o grejor…

    Men köra stor fena i starka vindar är inte bra(för mej iaf) När man seglar så fort de bara e möjligt, vilket många gör, får iaf jag ett problem med min 32 fena till Saxon (80liter). De verkar som om fenan ger för mycket lyft, o pang så står man där o kör bara på fenan…. Inte så där jätte-kul precis.
    Alltså:
    Liten fena=mindre lyft=mer kontroll=snabbare.(kanske mer risk för spinout)

    Stor fena=bättre höjdtagning….Sen som sagt på slör så går lyfter den för mycket i mycket vind…=långsammare= mindre kontroll. Det är mina erfarenheter men det måste variera mycket från seglare till seglare…

    Ha d gott

  • beachboy

    Medlem
    15 juni, 2002 vid 21:19

    Tack för svar, men det där med spinout är ju tvärtemot vad Joeithafish säger… Är det inte mer logiskt att man lättare far spinout med en för stor fena?

  • calle_b

    Medlem
    15 juni, 2002 vid 21:43

    Jo… Men som sagt…

    Det beror juh på seglingstil och vikt o typ av utrustning…
    Men gör som så. Juh mer det blåser desto mindre fena kör du. El nåt.

    Lycka till o ha det så fröjdefullt!

    Calle_B

  • joeithafish

    Medlem
    16 juni, 2002 vid 07:28

    det kan bli spinouut både med för stor och för liten fena!
    Om den är för liten pallar den helt enkelt inte för trycket och om den är för stor så blir det för mycket lyft och okontrollerbart. För mycket vikt på bakfoten ger också spinout.
    Min uppfattning är att det händer oftare med för liten fena än för stor.
    Spana in http://www.sevenius.com/windsurf/

  • watertouch

    Medlem
    16 juni, 2002 vid 14:13

    Nu är ju inte jag nåt proffs, men jag får bara spinout om jag råkar ha för mycket tryck på bakfoten när jag studsar över chop. Lösningen är mjuka ben. Jag kör 38-cm fena till alla segel, från 5.7 till 7.6

  • Knatte

    Gäst
    16 juni, 2002 vid 15:50

    så som de andra har svarat, så finns det en gräns, när fenan blir så stor i förhållandet till seglet, att lyftkrafterna i fenan vrider upp brädan på högkant.
    Då blir det lätt ett kastfall, då du inte kan hålla nere/hålla kontroll på aktern.
    Det kan avhjälpas med god teknik, mycket mod mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fenvetenskap

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.