Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fet man vågis/freestyle bräda

  • Fet man vågis/freestyle bräda

    Publicerad av ubaten på 3 juni, 2012 vid 05:44

    Vad rekommenderar massorna för bräda till oss 100+are . Det ända som fattas för mig nu då jag köpt mig en formula iåår är en bräda som jag kan ta ut i lite vågor . Bor i stockholm så den bör funka i våra förhållandeen . jag väger in på 115 nu men ska ned till 100 under sommaren .

    doc svarade 11 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svennebanan

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 08:44

    Du får nog bjuda på lite mer info om segelstorlekar och mer exakta användningsförhållanden för att få några bra tips. Kort och brett är iaf det som gäller och RRD verkar ha tagit det ledande initiativen. Vågis för 100kg Albeau har de tänkt ska se ut nånting såhär:

    http://translate.google.com/translate?sl=fr&tl=en&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.windmag.com%2Factu-quelle-planche-vagues-albeau

    Själv väger jag 96-100 och har en FSW på 118l, 243×69 och det känns perfekt för östkust/insjö. 105l 250×63 vågis har jag släpat runt på med mindre lycka, men det kan iofs bero på bristande vind och talang samt felvänd kustlinje.

  • ubaten

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 11:24

    de segel jag har är simmer x-type från 06 i storlekar 6,2 6,8 7,4 samt ett boxer 5,8 och ett np search 4,7 de två sista är frugans hård vind segel har aldrig kört mindre än 6,2 i sverige. Användnings områden skulle vara kul att prova lite vågor när man nu bor i stockholm .

  • bicless

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 18:57

    AHD Freewave 113 lär funkar kanon på tunga. Det är en FSW men den är utmärkt för vågridning i svenska förhållanden, har flera tunga polare som använder den som vågis.

    Tidigare hette den Rebound. I stort sätt samma bräda. Den lär du kunna hitta beggad.

    Om du bor i sth har jag en du kan testa om du vill.

  • thomme

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 20:51

    Är i samma viktklass har en Fanatic freewave 104( köpte innan de större kom) som jag är mkt nöjd med, har hyrt 115 freewave för 2 år sedan och i år tabou s3 116 i år och de känns lika svängiga, den stora fördelen med de större är att man inte sjunker igen så lätt om man kör där det är byigt.
    Har precis köpte en Exocet cross 114 pro men inte kört den än:(
    Segel kör jag Np expression/search tidigare i år blir de firefly.

  • doc

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 21:36

    Här: en 102 liters trailerfin och en 110 liters twin, 64,5 breda. Grymmmmma brädor som verkligen funkar för tungviktare. Jon på Moo bygger massor av såna här och det är garanterat starkare är produktionsbrädor.
    http://www.moocustom.co.uk/dairy/used-kit/

  • dark

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 07:26
    ubåten;690158 wrote:
    Vad rekommenderar massorna för bräda till oss 100+are . Det ända som fattas för mig nu då jag köpt mig en formula iåår är en bräda som jag kan ta ut i lite vågor . Bor i stockholm så den bör funka i våra förhållandeen . jag väger in på 115 nu men ska ned till 100 under sommaren .

    Jag har en AHD Rebound 113. Den är riktigt skön att köra på, snabb, lättgippad, planar tidigt och passar bra till blandade småhopp och vågridning ala Stockholm. Jag väger in på ca 98 kg.
    PS. Brädan är till salu för 6 tkr inkl påse, brädan är i absolut nyskick DS.
    /Dark

  • pgvirtual

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 12:36

    Från en tungviktare till en annan… Jag skulle rekommendera +5 liter ovanpå koppsvikten (105 liter på 100 kg gubbe). Då sjunker inte brädan genast när det stannar, man missar litet i en jipp, väntar på en våg eller vinden lättar.

    Om du väger 110 kg så skulle en 115 liters FSW säkert sitta bra!

    Själv kör jag en Exocet Cross 106 som till min stora överraskning kan seglas till och med med en 4.7:a.

  • culing

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 18:33
    PGVirtual;690264 wrote:
    Från en tungviktare till en annan… Jag skulle rekommendera +5 liter ovanpå koppsvikten (105 liter på 100 kg gubbe). Då sjunker inte brädan genast när det stannar, man missar litet i en jipp, väntar på en våg eller vinden lättar.

    Om du väger 110 kg så skulle en 115 liters FSW säkert sitta bra!

    Själv kör jag en Exocet Cross 106 som till min stora överraskning kan seglas till och med med en 4.7:a.

    Skidsport har en fanatic freewave 115 för 7999:-
    Bättre än så är nog svårt att hitta för de pengarna.

  • doc

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 19:32

    Jag hade valt en beggad Moo framför en ny freewave om det är vågor vi snackar om. Om det gäller bump’n jump är det en annan femma.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fet man vågis/freestyle bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.