• fetton…

    Publicerad av robin på 25 januari, 2000 vid 21:31

    Okej. Nu verkar det här med fetebrädor vara ett populärt ämne, så jag passar på att lägga lite frågor.
    Freeridesegel finns upp till ungefär nio kvadrat. Om man har ett sådant, märker man då någon skillnad i planingsförmåga om man har en bräda som är åttiofem (AAAAHHH!!!!!!!!!) cm bred eller “bara” sjuttio? Tappar man inte enormt mycket i livlighet, eller motverkas detta av att brädan bara väger sju kilo? Sju kilo förutsatte att man har en racebräda, men om man köper en freeride istället, vilket är troligast för de flesta av oss, kommer man att märka stor skillnad i när man kommer upp i planing? Om man istället köper tex en AHD freediamond eller vad de heter, som dr Masse uppenbarligen tänker göra, märker man stor skillnad i planingströskel och fart i lätt vind då?
    Och så en sista fråga… Känns brädorna som något mellanting mellan centerbordsracebrädor och slalombrädor, eller är de livliga och roliga?

    /Robin

    erra2 svarade 24 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • erra2

    Medlem
    26 januari, 2000 vid 08:19

    Angående det här med livlighet:
    De nya sk flapperbrädorna är mycket livligare och roligare att segla på än de gamla coursebrädorna. Jag har seglat själv mycket på Avantrace 280 och det känns som om den svävar över vattnet, det är så liten del av brädan som ligger i vattnet, man seglar ju mestadels på fenan…Jag har oxå testkört Mistral AVS, den kändes verkligen som en liten slalombräda, livlig som bara den, men tyvärr som vissa har erfarit var den lite för liten för de största seglen…
    RRD har en viss flummig känsla som inte går att beskriva, den är inte tråkig på nåt sätt att segla på! ( det beror iof vad man jämför med, jämför man med en liten vågbräda så..)
    Det här med planing i lättvind är mycket teknik och styrka, ska man komma igång så är det pumpa som ett svin som gäller, men har man väl kommit igång riktigt så brukar de hålla planingen mycket bra..

  • robin

    Medlem
    26 januari, 2000 vid 09:23

    Är racebrädorna svårseglade? Har du provat några mindre varianter eller har vet du något om dem? Om man tex jämför Avantrace 80 med 70, vad är skillnaden då?

    /Robin

  • robin

    Medlem
    26 januari, 2000 vid 09:43

    Om man köper begagnat kan längre brädor typ F2 305, AHD 310, Mistral 303/311 vara intressanta rent prismässigt. Hur är dessa att segla?

    /Robin

  • erra2

    Medlem
    26 januari, 2000 vid 10:24

    Jag tycker att de inte är svårseglade, de är mycket lättare än de gamla 290-brädorna…i jämförelse med 310:orna så är de kanske minimalt svårare, men mycket roligare! Jag har inte testkört den mindre varianten av Avantrace, jag vet inte ens om den finns i Sverige…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.