Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fick prova Star Kites idag. Liten review

  • Fick prova Star Kites idag. Liten review

    Publicerad av topy på 9 oktober, 2011 vid 19:40

    Fick chansen att prova två stycken Star Kites idag i Lundåkra och jag blev helt klart possitivt överaskad. Det var körbart från ca: kl.13 och sedan ökade vinden gradvis enligt prognosen, en najs dag blev det.

    Det var modellen Taina och det är en allround/ wave kite med 3 struttar. Trots det känns/ ser kiten styv och stabil ut och tyget fint och sträckt alltid förutom när man lopar kiten men så är det på de flesta.

    Fick prova 9 kvm först och den kändes riktigt nice. Snabbare och med lägre bomtryck en på mina och tidigare tästade kites. Inte bara lättare och snabbare att svänga men det behövs mindre kraft för att skota in / dra in bommen vilket gör det behagligare mer “effortless” att köra. Dock brukar lätt bomtryck ofta förknippas med sladdriga baklinor/dålig kontakt med kiten men något sådant kändes inte alls av. Känns balanserad och man har bra koll på var kiten är samt drar man lite hårdare så svänger kiten runt riktigt snabbt och man kan nästan flyga den hur som helst. Annars fungerade den bra till det mästa.

    Provade sedan 12kvm och där blev jag helt klart överraskad. Att en ny 9kvm kite är snabb och käns lätt att flyga förväntar man sig nästan men 12:an kändes som en 10:a. Det var inte mycket skillnad mot 9:an. Bomtrycket var nästan samma och kiten svängde och flög helt klart snabbare än jag hade tänkt mig, men vid en så pass stor storlek som tolv så är det bara possitivt. Tyckte att 11kvm var gränsfall som största kite (om man inte snackar lättvindskiting som går i vågor)
    Men denna vill jag ha! som sagt, känns som en mindre kite = roligare att köra, dock ska bottendraget vara helt ok också vad jag har läst och hört.

    Bommen är klean och lättarbetad och man kan spinna upp den precis ovanför chickenloopen. Gillar denna lösningen.

    Kort sagt – grym känsla trots det lätta bomtrycket. En kite som förmodligen alla kan köra och det kändes som att man lärt sig /anpasades till den direkt trots att den var ny/ kvickare.

    MVH Tomas / Helsingborg

    Kitat sedan 2002 och några av nyare kitsen jag kört: Alla EH. Gastra. Naish Cult, Bolt. BEST Waroo /Waroo Pro, HP. Griffin. Caution.

    Till och med min sambo som har haft mycket svårt att hitta en ersättare till sin älskade EH Beast 2007 gillade Taina12:an skarpt.

    Hade varit väldigt spännande att prova Starkites andra modeller också.

    topy svarade 12 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • roland

    Medlem
    9 oktober, 2011 vid 20:03

    gött att höra varit så sugen….Har alltid velat ha en kite utan några nackdelar alls!!

  • topy

    Medlem
    10 oktober, 2011 vid 19:37

    Det finns säkert små för och nackdelar på de flesta kites men jag hann inte köra de mer än ca en halvtimme var och upplevelsen där var som sagt överraskande possitiv. Utväcklingen går ju sakta men säkert framåt. Troligtvis går det inte göra en kite som är bäst på allt och därför finnsdet ju olika modeller. Men det är riktigt. Jag kan inte veta om den är bättre i t.ex vågor än andra vågkites då jag inte testade den i vågor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fick prova Star Kites idag. Liten review

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.