Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filmtajm – highlights från en ok sommar

  • olle-2

    Medlem
    25 oktober, 2009 vid 13:48
    sourra;584991 wrote:
    Det lilla jag filmat med 5D har jag upplevt att IS är mer eller mindre ett måste om man ska filma med bra brännvidd. Är du av samma uppfattning eller har du nåt knep?

    Tror faktiskt inte det spelar ngn roll när man filmar. Faktum är att jag brukar stänga av IS pga att micen tar upp ljudet och om jag inte missminner mig har jag läst i post på cinema5D att man rekommenderar att ha den avstängd under filmning då den inte gör ngn skillnad, i.e. IS är till för stillbild endast, trodde jag…..

    Knepet för filmning på 200-400 mm är att ha ett riktigt bra stativ som står stabilt, helst i lä (ofta en utmaning för oss). Jag brukar lägga handen på objektivet för att få ner vibrationerna men resultatet blir sådär. Blir alltid lite skak, i synnerhet när man tvingas fokusera. Har inte gett mig på de mer extrema varianterna för efterredigering av skakningar.

    De riktiga essen kör med speciella fokusringar och en sladdliknande mojäng som frikopplar ens fumliga fingrar från kameran.

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2009 vid 14:33

    Jag tyckte det gjorde stor skillnad med och utan. Speciellt när man står lite utsatt och filmar, dvs. i olä. Jag har skaffat ett stadigt Manfrotto så nu återstår väl bara fokusringar då =) Borde det inte gå att bygga såna själv istället för att behöva slanta upp dyra och många dollar?

  • matsbohlinsson

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 16:32

    Hej,

    Skarpa bilder men jag tycker det rycker mycket i filmen, som om den vore editerad på 25p timeline eller dålig konvertering till 25? Rycker rå-filmerna direkt från kameran lika mycket?
    Vore intressant o höra om du gjort någon konvertering av något slag o ändrat bildhastigheten?

    Kan rekommendera deshaker om man har problem med skakningar. Blir fantastiskt bra om man filmar med snabb slutare. Fixar även en del rolling-shutter problem. Hjälper även om man kört med IS på.

    /Mats

  • sourra

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 22:55

    Vad krävs det för speed på minneskorten för att filmningen ska löpa på bra? Sandisk Extreme III, IV eller Pro?

  • olle-2

    Medlem
    27 oktober, 2009 vid 22:56
    matsbohlinsson;585543 wrote:
    Hej,

    Skarpa bilder men jag tycker det rycker mycket i filmen, som om den vore editerad på 25p timeline eller dålig konvertering till 25? Rycker rå-filmerna direkt från kameran lika mycket?
    Vore intressant o höra om du gjort någon konvertering av något slag o ändrat bildhastigheten?

    Kan rekommendera deshaker om man har problem med skakningar. Blir fantastiskt bra om man filmar med snabb slutare. Fixar även en del rolling-shutter problem. Hjälper även om man kört med IS på.

    /Mats

    Inga konverteringar gjorda annat än de som iMovie själv gör. Borde dessutom vara 29 fps då det är den enda frame rate 5Dn kör på.

    Skaket beror nog uteslutande på en kombination av vind och 400 mm brännvidd. Skall prova deshaker eller dylik vid tillfälle.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filmtajm – highlights från en ok sommar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.