Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det bra surfspots på norra västkusten?

  • Finns det bra surfspots på norra västkusten?

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 april, 2005 vid 13:25

    Finns det några bra surfspots på västkusten (norr om Göteborg) ?
    Ska åka till Uddevalla/Smögen i juni.

    Tacksam om ni som vet har länkar/vägbeskrivning.

    anonym-anvandare svarade 19 år sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2005 vid 14:39

    Har hört att det ska finnas en del coola ställen runt Grebbestad, även Bohus Malmön

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2005 vid 15:15
  • ola_p

    Medlem
    29 april, 2005 vid 15:41

    Beror på om du vill segla vågor eller inte..

    Sunningen är ett kanonställe för freestyle på vsv och ono… Vinden accelereras i sundet och det är grundt på varje sida. På ost kan det bli grymt bra med vind jmfrt med andra ställen runt omkring, jag har seglat överriggat 4.7 när prognosen var 8-11 ONO… =)

    Sedan finns ett gäng andra spot, kolla bfc spotguide.

    Sedan finns fiskebäcksvik vid lysikil, ganska stökigt men helt ok. Öppet hav och scanraffbåtar.

    Vågsegling är det lite tunnare med, men malmön kanske kan vara bra, en del säger att haby är bra. Jag tror dock att man inte får nån sidvind i haby normalt sett, och malmön har jag aldrig testat.

  • tiki

    Medlem
    30 april, 2005 vid 08:54

    Kan rekommendera Haby strax norr om Kungshamn som ett riktigt kul utflyktsmål att testa. Först och främst för att det är så oerhört vacker natur men även kul segling. Bukten hanterar syd och sydväst.

    Längst in är vattnet väldigt platt även om det blåser 4.0-4.5. Ett par hundra meter ut bryter vågorna fint på en ca 10 m bred grynna som ligger fritt från land. Här spolar det aldrig rent och jag m.fl har fått våra spolningar utan några direkta konsekvenser (förutom en kortvarigt förhöjd puls). Det brukar vara mycket kul att rida någon sväng på den för att sedan gippa strax bortanför och hoppa på vägen tillbaka. Här bryter det först när vinden överstiger 8m/s. Förövrigt ute i bukten reser sig dyningen brant och det väldigt hoppvänliga förhållanden.

    Det går att sitta nära brytet och fota från land eller varför inte i vattnet precis vid brytet. Skulle vara hur grymt som helst. Får se vem som hinner först med det??

    Av någon anledning blåser det väldigt mycket på just den här delen av Bohuskusten och det är nästan alltid mer vind här än i t.ex Strömstad.

    Nackdelen är den obligatoriska promenaden från parkeringen till vattnet på ca 200-300m. Där emellan har det skett en och annan trött o sleten promenad.

    Bor du närmare Strömstad kan du köra på Västra Rossö men det är av något lägre “seglings-kaliber än Haby. Fast det är vackert också. Vinden är väldigt obehindrat här också men det finns inga spännande bryt att leka med. Klarar vindar från Syd till Nordväst.

    //Jonas

  • enskedetomas

    Medlem
    30 april, 2005 vid 09:53

    Jag häckar runt hamburgesund sommar & viss höst var åker man då ?
    Gärna vågor men platt i brist på annat shocked.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 maj, 2005 vid 20:48

    man har Långe kär ligger nära 1 mil från hamburgsund mot svenneby en bad strand och så finns det habby ligger mellan svenneby och smögen.
    där brukar vi runt hamburgsund vara.
    Långe kär är mer för platt vatten. habby kan bli stort om det blåser en del.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det bra surfspots på norra västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.