Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det något freestyle 5.8-6.0 som riggas på 400-mast?

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 17:14
    S19;472258 wrote:
    Om du tänker så blir det ju det jag skrev… lite svårt att kommerntera olika riggar och olika master att jämföra… det med måtten är inte alltid det stämmer dessutom… du skriver ingen styvhet på masterna heller ju dessutom..,.
    Men om tänker att en styvare mast ger mer buk… så ja måste du förmodligen dra mer nedhal för att seglet genererar mer kraft med mer buk… medan om du har en mjukare mast så blir seglet plattare snabbare och du beöver troligen inte dra lika mycket då den mjuka masten dödar seglet snabbare så att säga… sen är det olika från märke till märke hur de reagrerar på master som inte seglet är tillverkat efter…

    aha… Rätt logiskt när du säger det faktiskt.

  • dude

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 15:02

    Jag blir inte klok på teorin överlag kring vare sig en styvare eller mjukare mast ger tidigare eller senare planing… (fortsättning kanske följer)

  • s19

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 18:01

    Ett bukigare segel planar tidigare än ett plattare segel…
    Alltså om då en styvare mast ger mer buk så gör det att det planar tidigare än det med en mjukare mast… (Om vi förutsätter att det rör sig om samma bräda och segel och person… förutsättningarna i övrigt måste ju så att säga vara samma… du kan ju inte jämföra med olika stora brädor etc… för då ändrar vi ju planingsegenskaperna)
    Så det finns ju egentligen andra saker som p´åverkar planingsegenskaperna mer än masten… som tex olika bredd/volym på brädan eller tekniken på seglaren eller kanske ett större segel, eller typ av segel (tex camberlöst vs ett cambersegel)…

  • dude

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 18:09

    Tack för analysen S19! Då återstår frågan; -Ger en styvare mast nödvändigtvis mer buk?

  • ola-h

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 18:15

    Fast varför skulle en styvare mast ge ett bukigare segel? Förutsatt att mastkurvorna är identiska så borde väl en styvare mast enbart medföra att det krävs mer kraft för att spänna upp seglet. Dvs, drar man seglet “lika många centimetrar” i nedhal och uthal med bägga masterna kommer de se identiska ut.

    Däremot finns två andra effekter att ta hänsyn till.
    1. Seglet med den styvare masten kommer vara snärtigare och reagera snabbare vid pumpning
    2. När seglet fylls med vind så böjer sig masten i sidled. Detta sker på lite olika sätt beroende på hur mycket tryck seglets överdel genererar relativt hur styv masten är. En mjukare mast kommer böja sig mer i sidled. Lite förenklat kan man säga att denna böjning minskar den effektiva nedhalsspänningen och seglet fylls ut med lite mer buk i sin mittendel. En mjukare mast ger därmed seglet lite mer buk när det fylls med vind.

    I praktiken har väldigt sällan två olika styva master exakt samma böjkurva, så diskussionen är lite akademisk. Och vill man ha mer buk i sitt segel kan man leta på en mast med lite mjukare topp alternativt lite styvare mittdel. I båda fallen kommer masten _relativt sett_ att böja mindre på mitten och mer i toppen. Så vid en “rimlig riggning” (som ger ett lagom släpp i toppen) så kommer seglets mittdel (där huvuddelen av draget finns) bli bukigare.

  • dude

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 19:59

    Bra analys där Ola H. Jag tycker att vi kommer till “pudelns kärna” av skillnaden mellan en mjuk och hård mast här vad gäller att få tidig planing.

    Av vad jag ser så kan man både ha en för mjuk och för styv mast för att få tidig planing. Här emellan finns en ultimat styvhet som beror på tycke och smak.

    Jag bygger vidare på Ola Hs senaste argument 1 och 2. 1; en för mjuk mast ger ingen snärt tillbaka, känns “svampig” 😀 när det fylls med vind. 2; en för styv mast flexar inte tillräckligt och ger en död känsla i riggen.

    Okay, jag tillåter mig att sväva ut i en annan dimension :):
    Med den sista av Ola Hs argument, om man nu bara pratar om att få så tidig planing som möjligt så ger en mast med “flex-top” (skönt gammalt begrepp) en djupare buk i seglets nederdel och samtidigt en flexande snärtig topp. Alltså så tidig planing som möjligt.

    De e ju det här man vill ha ut från ett segel i relativt lite vind, eftersom det är sällan som vinden kommer överrumpla en med acceleration. Sen har jag inte tänkt efter vad för negativa effekter detta ger.
    Och i mer vind så överrumplas man faktiskt med för mycket acceleration och skulle då vilja ha mer “constant flex” av en mast, inte för styv vilket ger för mycket buk och en stum/död känsla och inte för mjuk vilket ger noll buk och svampig känsla…
Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det något freestyle 5.8-6.0 som riggas på 400-mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.