Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det några välutbildade vindurfare här…

  • lars_k

    Medlem
    6 april, 2004 vid 12:26

    Bra talat. Jag är Civ ing men inte fan har jag nåt vett i skallen för det.

  • s

    Medlem
    6 april, 2004 vid 14:19

    Hej du anonyme

    Potentialen till bra surf går kanske via utbildning, men det är inte säkert. Det beror på vilken sorts surf du efterfrågar, den dagliga eller den i paradiset långt borta.

    Har puggat vidare i massa år så har man ofta ambitioner i arbetslivet också. Och även om man inte har för stora ambitioner i arbetslivet så hamnar man ändå oftast på poster där din inpuggade kompetens behövs och man får därmed ansvar. Det är förrädiskt! Ansvar betyder att man faktiskt måste göra något på jobbet, och ofta måste man avrapportera och hålla tidplaner. Hmmm…. Detta kan sätta många käppar i hjulet för de tänkta Mauiresorna varje vinter… För även om du får mycket pengar då du får ett bra jobb så får du mindre fritid… I alla fall längre samanhängande sådan. Chefen blir liksom inte jätteglad om du sticker till Maui varje år.

    Men det finns en stor positiv sak med utbildning också. Är man välutbildad så får man ett bra jobb (inte automatiskt dock). Jag definierar ett bra jobb som ett jobb där du kan styra ditt arbete mycket själv, inte ett “välutbildat” jobb. Kanske kan man till och med välja mellan olika jobb. Då tar man ju naturligtvis det som är bäst för surfingen…. Eller…?
    På ett jobb där man är en behövd kompetens kan man oftast förhandla till sig tidbank och generösa flextider (förutom mer betalt som man naturligtvis skall begära – du som surfare har ju fler utgifter än någon annan ;-). Det ger en god grund för att kunna sticka ut direkt då det blåser (förutsatt att man just då inte behöver ta det ovan nämnda ansvaret och bli klar med ett projekt eller gå på ett viktigt möte).

    Det värsta som finns måste vara jobb där du har fasta kontorstider (8-17) utan flextider eller tidbank. Du är blockad varje vardag, året runt! Huuu…. Det är min mardröm som jag aldrig kommer försätta mig i!
    När jag bytte från att vara egenföretagare till att bli anställd (jag kunde bara inte säga nej till jobbet, det var för coolt, även om jag hade det otroligt bra som egen) var det första jag sa till min blivande chef: “Jag är vindsurfare och jag måste därför ha tidbank så jag kan sticka ut och surfa då det blåser!”. Han såg lätt förvånad ut, sedan skrattade han ganska gott och konstaterade att det var den underligaste förfrågan han fått då han velat anställa någon – att det viktigaste med jobbet var fritiden. Och sedan accepterade han det (då han egentligen känner samma sak – att fritiden är mest värdefull).
    Det gäller att vara rak och säga som det är från början, mycket smidigare än att smita och “mörka” de gånger man varit ute och surfat. Nu kan jag komma till ett eftermiddagsmöte och lukta våtdräkt och det är helt OK. De flesta blir bara positivt överraskade då jag berättar vad jag gjort. Jag sköter ju trots allt mitt jobb OCH surfar.
    Jag bokar in alla möten så att jag skall kunna ta halvdagar ledigt. Om jag har ett morgonmöte ser jag till att bara boka förmiddagen och hålla eftermiddagen fri – eller tvärt om. Det skall alltid finnas några timmar under dagen då man kan sticka ut!

    Ett annat jobb som jag tror kan funka ganska bra med surf är schemalagda jobb. Tex som spårvagnschafför i Göteborg. Det innebär att du har fasta arbetstider men de skiftar från dag till dag eftersom du går på schema. Vissa dagar jobbar du, vissa nätter – och vise versa med ledighet. Detta kanske blockar vissa surfdagar, men å andra sidan kanske du är ledig andra vardagar då det blåser. Det gäller att ha lite tur alltså.

    Min flickvän är läkare – hon har mycket kompledighet eftersom hon jobbar jourer etc. Det är ju ultimat för surf. Men att vara läkare är ju för övrigt inte önskvärt… Lång och jobbig utbildning, massa ansvar över andra människors liv och annat man inte önskar sig… Nej, inte för mig.

    Sedan finns en annan väg att gå också, att bli egenföretagare. Det har jag också testat, jag var miljökonsult inom bygg- och fastighetsbranchen.
    Att vara egenkonsult är lite liknande att ha ett bra jobb med tidbank. Du kan sticka och göra precis det du vill så länge som du inte har några möten uppbokade med uppdragsgivare. Fördelen är att du kan vara borta några dagar i sträck utan att någon frågar (förutsatt att du har mobilen med dig och gärna en dator).
    Men även egenföretagare har svårt att sticka till Maui varje år. Det funkar om det är två-tre veckor men längre perioder går inte. Du förlorar helt enkelt jobb på att vara borta länge och därmed kan du förlora uppdragsgivare och därmed ditt underlag för att kunna vara egenföretagare. Det finns två sorters uppdragsgivare – de som behöver komplettera med din kompetens i något projekt samt de som saknar tid och behöver avlastning. Det gäller alltså att vara tillgänglig så att de tar den enkla utvägen och ger uppdraget till dig (som alltid gjort den sortens uppdrag för dem). Om du inte är tillgänglig så måste de hitta någon annan som kan göra ditt jobb (och är du inte helt unik i Sverige så lär de göra det) och då kan den uppdragsgivaren vara förlorad för evigt om du har lite missflyt.

    Så vad kan jag dra för slutsatser av detta?

    Vill du kunna surfa då det blåser i Sverige? Skaffa ett jobb med tidbank eller bli egenföretagare.

    Vill du vara utomlands långa tider? Skaffa tillfälliga jobb där du jobbar häcken av dig under en begränsad period för att tjäna pengar. Dra till Maui då du har tillräckligt med kosing.

    Vill du kunna göra bägge? Skaffa dig extremt bra förutsättningar så att din chef inte kan vara utan dig utan tycker att du är så värdefull att det är värt att du är borta tre månader om året…

    Vill du leva på hoppet? Skaffa ett jobb med schemalagd arbetstid – du kan ha tur att det blåser de stunder du är ledig under dagen.

    Kompromissen? Skaffa utbildning, jobb med tidbank och bra betalt. Sedan får du acceptera att det blir lite kortare stunder i paradiset, två-tre veckors perioder. Du hinner ju i alla fall med minst totalt sex veckor om året!

    Skaffa aldrig ett jobb med fasta arbetstider under dagtid, så kallade 7-16 eller 8-17 jobb. Värdelöst!

    Det är min slutsats. Jag har satsat på kompromissen.

    /Staffan

  • minken

    Medlem
    6 april, 2004 vid 17:46

    kör långtradare 4 dar i veckan och ledig 3 funkar jäkigt bra om man har tur med vädret.

  • imported_borje

    Medlem
    6 april, 2004 vid 18:11

    Bli gymnasielärare som jag håller på att bli. De har dels bra tider, dels längre semester än något annat jobb!

    Häng löst!

  • watertouch

    Medlem
    6 april, 2004 vid 18:59

    Detta inlägget måste ju sparas i favorit-högen! Distribuera till landets alla syokonsulenter så att ingen leds in på fel spår! Det handlar ju egentligen inte bara om att få tid för surf, finns ju massor med fritidssysselsättningar som man vill kunna göra lite när man känner för det och då är en sån här “guide” ovärderlig.

  • jat

    Medlem
    6 april, 2004 vid 19:03

    Jag träffade några bygare som bland annat jobbade med tunneln i Gbg, när jag var i Lancelin för några år sedan. De var fem stycken. Varav en var chefen. Allihop jobbade som tusan hela vår, sommar och höst. Sedan tog del ledigt från oktober till April och stack ut i världen och surfade.Alltså hela företaget liksom stängde för chefen var ju med.
    Jag var lite avundsjuk på dem.
    Jaja. Tidbank, flex funkar det också.

  • tomasn

    Medlem
    6 april, 2004 vid 19:56

    Man har väl också möjlighet att ta tjänstledigt? Inte så svårt att spara undan om man tjänar normalt för att sen ta tjänstledigt en månad ellet två!

  • xavier

    Medlem
    6 april, 2004 vid 21:54

    Tjänstledighet i all ära men som Staffan påpekade så finns det tillfällen (när man har visst ansvar) då det inte går att ta tjänstledigt. Jag jobbar som konsult och kan mer eller mindre sticka och surfa när jag vill (med vissa begränsningar) när jag jobbar på hemmaplan. En stor del av månaden tillbringar jag på annan ort hos kund och då kan man dock inte surfa, hur mycket det än blåser. Nu satsar jag på att ta tjänstledigt när 2års-projektet tar slut i början av nästa år (när ansvaret tar slut), och då kanske man kan vara borta 2 månader i sträck, innan dess gäller max en veckas semester åt gången.

    Så även jag jagar kompromissen; regelbundet sverige surf med ett intellektuellt utvecklande jobb vid sidan om, utan att spola hoppet om en lång surfsemester.

    /P

  • silversurfarn

    Medlem
    7 april, 2004 vid 08:09

    Surferdude:

    “Jag är själv jävligt utbildad med mycket hög position och ansvar, men inte
    förmer än andra för det.”

    Låter ungefär som “jag är visserligen bäst, men väldigt ödmjuk också”.
    Det känns som att du inte känner dig OK i din position som välutbildad riktigt. Vad jag kan se har ingen sagt ett ord om att välutbildade på något sätt är bättre människor, utan det har du på något sätt tolkat in.

    Sedan måste jag säga att är det något jag hatar så är det Jante-lagen. Att säga att man är bra på något eller tex har en hög utbildning är INTE samma sak som att säga att man är förmer än andra vilket en del (du bla) verkar tro.

  • aerial-arnie

    Medlem
    7 april, 2004 vid 08:49

    Känner att jag behöver blanda in mig… Jag är en färdig doktorerat inom ecotoxikologi (disputerade i oktober förra året) nybliven pappa (min underbara son föddes september förra året) arbetslös och pappaledigt (50/50 sedan 1 april i år) vindsurfare. Så mer akademikst kan man inte vara!

    Att doktorera är perfekt för att få max. vindsurfing timmar. (det kanske kan beror på min dåvarende handledare med: han älksar att fixa lax och skulle helst inte göra något annat och förstår därför min windsurfpassion!). Man plannerar sin arbetstid till omkring 90% själv (10% är möte och dyl som inte går att undvika). Man kan jobba in sig i förväg (typ imorgon ska det blåsa så idag jobbar jag mer) etc. PERFEKT! Sedan sitter man mycket framför en dator med internet så man har järnkoll på alla vindprognoser etc. PERFEKT!

    Nu är jag då delvis arbetslös och pappaledigt, vilket ge mig även nu mycket fritid. Tyvärr blåser det inte för ofta ännu…, men de dagar de ha blåst i år kunde jag segla! Ändå perfekt mao.

    Att akademiker inte skulle jobba för sina pengar kan jag inte hålla med om. Det är många som jobbar t.ex. helger, kvällar, jul/påsk etc dagar, för väldigt lite pengar (övertid o dyl betalas inte ut nämligen). Sedan finns det andra arbetsskador om man jobbar mycket sittande fram för datorn (rygg och nack besvär, musarm etc etc) jämmfört med byggare etc. Sedan är stressbelastningen väldigt hög, pga många nedskärningar, under akademiker (som säkert finns på många andra jobb med!). Alla jobb ha därför sina för och nakdelar, vilket som är värst ha inte så mycket med saken att göra.

    Hur som helst, att vara högutbildat och vindsurfa går jättebra ihopp.

    ALOHA
    PS: GLÖMM INTE ATT BESÖKA DEN NYA ABBEKÅS ALOHA CLASSIC ’04 HEMSIDA : http://www.bodydrag.com/mx2705/index.php?page=15 (klicka på bilden för att komma vidare) OCH ATT HÄLSA PÅ OSS I SKÅNE FÖR ATT ANTINGEN DELTAR ELLER VARA PUBLIK FÖR KANSKE ÅRETS BÄSTA SBF WAVE(FREESTYLE) TÄVLINGEN!

  • s

    Medlem
    7 april, 2004 vid 09:04

    Lysande tillfälle att sticka då ett stort projekt är slut! Då kan man sticka för en en längre tid!

    Något som man också MÅSTE passa på att göra är att dra då man byter jobb! Då skall man alltid se till att man har en månad eller två mellan anställningarna. Att direkt gå från det ena till det andra och bara ha en ledig helg mellan är betungande. Ta ledigt och dra till Hawaii!
    Säg det direkt till chefen som anställer er, då ni skall göra upp tider och lön och annat. Alltså efter att han har bestämt att ni är den bäste (för då har de ju redan fastnat för er och vill inte ha någon annan än er).
    Då har du tillfället att säga: “Det skall bli jättekul att börja jobba här! Men jag har en fråga om jag kunde få göra en sak innan för att stilla min själ. Jag vill åka till Hawaii, det är liksom pilgrimsresan för en vindsurfare. Skulle jag kunna börja jobba en månad senare? Då kan jag slå mig till ro med detta toppenjobb!”
    Det sista att ni slår er till ro är ju bara rent ljug, men det fungerar säkert på de flesta chefer (de som inte surfar själva för de genomskådar er! Å andra sidan är de nog än mer villiga att ge er ledigt!)

    Tjänstledighet är något som måste beviljas. Tyvärr. Annars vore det för enkelt… Då skulle vi inte diskutera detta, för då skulle man ju sticka så fort man har pengar 😉
    Men det fungerar att ta tjänstledigt utan att det stör företaget inom många yrken. Välj ett sådant.

    Vi har diskuterat detta på jobbet en del. Jag är vindsurfare och jag har två skidentusiaster på min avdelning. Vi är totalt fem projektledare inom ett stort fastighetsföretag.
    Vi tror ju naturligvis att vi är oumbärliga som projektledare. Och speciellt unika av något slag. Men så är det ju inte alls… Om någon blir sjuk, eller någon måste ta ledigt av andra skäl (familj etc) så löper arbetet vidare som vanligt – med vissa små störningar. Så vår tro att vi är unika och inte kan ta tjänstledigt är helt fel. Nu gäller det bara att övertala chefen om det så han släpper iväg oss ett par månader om året (ja, förutom semestern alltså 😉

    Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger typ att du är inte mer oumbärlig än att du saknas ungefär så länge som det tar för ringarna på vattnet att dö ut efter att du slängt i en sten. Ja typ så är ordspråket… Det är inte länge alltså. Och ju mer det blåser desto snabbare dör de ut – tänk på det wink.gif hahaha

    /Staffan

  • de_gothia

    Medlem
    7 april, 2004 vid 18:18

    bonasurf !

    Har du några tips om man vill plugga i Kapstaden. (Du skev tydligen din c-uppsats där?)
    Jag går på KTH nu.

    /Pontus

  • bonasurf

    Medlem
    7 april, 2004 vid 23:26

    Vad jag vet finns det två stora universitet.

    UCT (university of cape town) samt Stellenbosh univercity.

    UCT är troligen ett av de vackrast belägna universiteten ivärlden. Det ligger på slänten upp mot taffelberget medu tsikt över hela kapstaden. Sjukt fint.

    Stellenbosh ligger 45 min upp i vindistrikten och är kapstadens “Afrikaans” boer universitet.
    Det ska finnas något till i stan men jag har för mig att det var privat och då fölrmodligen dyrare.

    UCT ligger ju perfekt om du vill kunna bo i tableview eller nära havet men då går du på ett storstadsuniversitet och missar säkert den mesta studentkänslan. Stellenbosh ligger som sagt en bit därifrån men är en mysig liten stad med ett stort universitetsområde och jag tror det är mycket lättare att komma in i studentliv och lära känna folk där. Jag träffade en tysk som blev uppplockad ifrån flygplatsen och fick allt ordnat för sig när han pluggade på Stellenbosh. Han var toknöjd.

    Dvs fick intrycket att det var lite som stockholm/lund förhållande. Om man bortser ifrån att stockholm kanske inte har blivit klassat som världens vackraste stad av National Geographic.

    När vi läste där var det utifrån vår institution i sverige och även om vi tog hjälp av UCT var vi inte knutna till dom alls men fick en ordentlig titt på skolan. När vi var där i vintras var vi uppe i stellenbosh med några studentskor som vi lärt känna på La med(glöm aldrig det) och de visade oss runt campus och berättade hur det var att plugga där. Afrikaans folket(boer) är lite uberklass fortfarande och lite fina i kanten (ragga på de engelska flickorna om ni vill få napp) och det är mycket uppbygt kring dem. De talar ju afrikaans med varandra också vilket kan vara lite svårt att förstå.

    maila mig om du vill att jag ska babbla vidare.

    Så ja ur akademisk synvinkel är det oerhört bra att studera i kapstaden. Surfen är sjukt tillgänglig och studiemedlet räcker väldigt långt i baren. Tänk på att säsong är mellan oktober till april. Sedan blir det regnigt och doktorn slutar fungera.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det några välutbildade vindurfare här…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.