Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns färja Oskarshamn – Norra Öland? Det skall ju blåsa!

• Finns färja Oskarshamn – Norra Öland? Det skall ju blåsa!

Publicerad av s på 12 september, 2002 vid 18:45

Vi hoppas på vind i Östersjön i helgen!

Öland gäller, norra Öland verkar vara det bästa enligt tipsen. Finns det färja så att vi kommer från tex. Oskarshamn till norra Öland direkt? Annars måste vi ju åka ner och sedan typ tio mil upp igen!

Och hur blir vinden då???

SMHI: (har de glädjeprognos igen?)

Översikt:
    Ett mäktigt högtryck över Sydnorge förskjuts västerut. Ett lågtryck passerar i natt österut över Ishavet och fortsätter i morgon åt sydost över Finland.

Flerdygnsprognos:
    Lör: Nord, 7-10 m/s Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s.
    Sön: Nord, 12-15 m/s Dygnets högsta vindhastighet 19 m/s.
    Mån: Nord, 7-10 m/s Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s.
    Tis: Nordväst, 3-6 m/s Dygnets högsta vindhastighet 7 m/s.

WETTERONLINE: (som alltid visar lågt pga att de visar medelvinden)

Lördag: Nord 15knop ökande till kvällen 20knop
    Söndag: Nord 25 knop hela dagen!

DMI: (tror vi inte på!)

Østersøen
    Lørdag
    Omkring nord, 5 til 10 m/s, i løbet af dagen stedvis op til 13 m/s.

Søndag
    Omkring nord, 5 til 10 m/s, i østlige del 8 til 13 m/s.

Mandag og tirsdag
    Omkring nord, 5 til 10 m/s, i slutningen af perioden nordvest, tiltagende til mellem 8 og 13 m/s.

Staffan

anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2002 vid 18:58

Vet inget om färjor tyvärr…
    Vilka spots gäller på norra öland vid nordligt? Funderar på att korsa skogen från GBG.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2002 vid 19:29

Hittade ÖWC sidan. http://www.algonet.se/~kanonen/
    Ängjärnsudden eller bödabukten blir nog bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2002 vid 21:47

Nej ingen Färja finns
    Den sidan är fel. Kolla på http://www.owc.nu och övrigt
    då står detta
    Inskickat av: Hemlis om detta kommer ut är jag sl
    Bästa vindriktningar: Nord, Nordost och ost
    Vågförhållanden: Långa feta härliga med fin spesigto
    Allmän beskrivning: En farvorit blan alla vågsurfare i södra Sverige och en hemlis
    Vägbeskrivning: Ligger lite ovanför trollskogen. Man får åka in på en liten skogväg med en grind kolla kartan. Det står domänverket på kartan. Lyft grinden kör och segla och njut
    Bild: Finns ingen bild
    Info om spot Ängjärnsudden, (Östra Götaland )
    Inskickat av: Hemligt blir hängd annars
    Bästa vindriktningar: Nord, nordost ost
    Vågförhållanden: 3-4meters långa ibland tubade vågor
    Allmän beskrivning: Enligt Varbergsexperttisen ett av landets bästa ställen
    Vägbeskrivning: Ligger lite ovanför Bödabukten. Kolla på kartan. Så du får svänga ner på en liten väg genom trollskogen

Info om spot Nedre Ålebäck (östra sidan Öland, (Östra Götaland )
    Inskickat av: Kenneth
    Bästa vindriktningar: nord,nordost,ost sydost
    Vågförhållanden: feta bra, sideshore
    Allmän beskrivning: mycket bra ställe, sideshore vid alla riktningar utom ost
    Vägbeskrivning: mittemot Färjestaden på kartan. Kör mot Gårdby, mitt i Gårdby står det en skylt Nedre Ålebäck, kör vägen och mot badplatsen. Stenpir i mitten segla inte i närheten av den. Gå i vid bryggan. Undvik att segla för nära land. Annars stenfritt. Djupt och bra. Ingen toalett finns i närheten eller Kiosk.

om spot Bjärbybadet Östra sidan Öland, (Östra Götaland )
    Inskickat av: Kenneth
    Bästa vindriktningar: nord,nordost,ost sydost
    Vågförhållanden: feta bra, sideshore
    Allmän beskrivning: Mycket bra vågor. höga och täta så man får fajtas för att komma ut. Liten favorit. Massor av badgäster under Juli
    Vägbeskrivning: Kör mot runsten. Genom Bjärby. Sväng ner mot havet vid den raka grusvägen. Ett hus mittemot.Sandstrand sten inne vid land gå ut till höger vis staketet och gå ut till sandrevet där bryten börjar håll dig utanför revet inga problem. Några stora bumlingar runt bryggan. Kan bli strömt så inte bra för nybörjare. Välskött utomhustoalett. Inga butiker eller kiosker i närheten.

Detta står om Öland på deras officiella hemsida.
    Så det finns lite att bita i
    lycka tiil .
    Jag drar på Fredag

• adde

Medlem
    13 september, 2002 vid 05:07

Tidigare fanns färja Oskarshamn-Byxselkrok (hur fan stavas det?) och Mönsterås-Borgholm, men båda dessa upphörde för flera år sedan och det ska nog till ett mirakel för att de ska öppnas igen. Bäst är väl att köra (GBG)-Vberg-Hstad-Växjö-Kalmar-Öland.

Önskar jag kunde följa med… kanske som tolk (småländska och ffa ölandsvarienten är hårt svår att förstå…)

/adde (som har bott i Ohamn i en herrans massa år…)

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2002 vid 09:08

Bra. Vi ses i trollskogen (som tagit ur en saga hehe).
    Jag kör tidigt på lördag, framme lagom till när vinden drar igång vid lunch. Kör rutten över hstd enl adde, shellgeostar rekade denna också. Hoppas det fortfarande finns rumsuthyrare. Tar med tält men det blir nog jävligt kallt… /Lasse K

• anonym-anvandare

Medlem
    13 september, 2002 vid 09:21

Der går färja Mönsterås till Borgholm kostar ca 300 för en bilfemma har jag för mig och tar 1 tim. OBS jag var där i juli så jag lovar inte att den går nu efter sommarsäsongen…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns färja Oskarshamn – Norra Öland? Det skall ju blåsa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.