Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fituna lördag?

  • peppem

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 20:05

    Låter inte så dumt såg att det började dra rätt bra i träden här inne i stan, men vågade inte chansa när det var 5m/s på landsort!

    vad har hänt med surfnet????? använder ingen det?

    Ganska ny som stockholmssurfar och märkt att det ingår ganska många bomkörningar om man ska surf här i stan. Surfnet skulle väl kunna minska dessa…eller finns det andra sätt att få mer korrekta observationer (tänker framför allt på fituna och torö)?

    /peppe

  • svenne

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 20:29
    peppem wrote:
    Låter inte så dumt såg att det började dra rätt bra i träden här inne i stan, men vågade inte chansa när det var 5m/s på landsort!

    vad har hänt med surfnet????? använder ingen det?

    Ganska ny som stockholmssurfar och märkt att det ingår ganska många bomkörningar om man ska surf här i stan. Surfnet skulle väl kunna minska dessa…eller finns det andra sätt att få mer korrekta observationer (tänker framför allt på fituna och torö)?

    /peppe

    Surfnet funkar skitbra, men stockholmare är för lata för att använda det.

  • dude

    Medlem
    18 juni, 2006 vid 21:22

    Lördag gav ingen planing för mig med 5.9 Compstyle 110 liters och 23-fena. Söndag gav dock fin segling med 6.3, samma bräda och 30-fena. Det kom dock inte igång förrän kl fyra på eftermiddag men höll i sig tills sex. Efter vi grillat klart kl åtta blåste det fortfarande bra men det var mer SO så det skulle gällt att guppa ut hundra meter till vinden. Vi var dock för trötta för att sätta igång igen så klart! 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 juni, 2006 vid 06:31
    peppem wrote:
    Låter inte så dumt såg att det började dra rätt bra i träden här inne i stan, men vågade inte chansa när det var 5m/s på landsort!

    vad har hänt med surfnet????? använder ingen det?

    Ganska ny som stockholmssurfar och märkt att det ingår ganska många bomkörningar om man ska surf här i stan. Surfnet skulle väl kunna minska dessa…eller finns det andra sätt att få mer korrekta observationer (tänker framför allt på fituna och torö)?

    /peppe

    Tjena!
    surfnet.se är igång, men det är bara en teknisk plattform för att sprida information snabbt till medlemmarna. Det bygger liksom på att medlemmarna förser varandra med info.
    Jag försöker rapportera in så fort jag är vid en spot. Det är enkelt gjort via mobilen och man behöver inte vara medlem för att rapportera in. Skicka följande meddelande;

    gpg stm Fituna har lagt sig

    till 72401, kortnummer som funkar hos alla svenska operatörer.

    En stor anledning till att jag snickrade ihop surfnet.se var just de tråkiga bomkörningarna. Det går ju så mycket tid o soppa i onödan, och då kostade soppan 10 spänn.
    Ni kan se observationer här på konfen långt nere i den högra spalten.

    Mvh,
    Jan Gifvars
    http://www.surfnet.se

  • peppem

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 07:42

    låter kanon, bara att börja använda det förra söndagen stod väl ett tjugotal surfare på strande i fituna, många av dem skulle nog sluppit åka om tjänsten användes lite mer…;-)

    /peppe

  • dr-masse

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 07:49

    Ett tjugotal? Jag räknade till uppemot 60 bilar på plats… funderade lite över den sammanlagda bomkörningens “totalkostnad”, ah!

  • feg

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 21:19

    Stockholm, bomkörningar, rapporteringar… … … Det kan bli lite klurigt det där.
    Låt säga att någon dragit ett sms och klargjort att det inte blev nåt i fituna på söndagen. Sen får nån stackare, som stannade hemma i sista stund pga sms:et, reda på att det var bra 6.3 segling (gissar att 5.9 funka pga tryck i 7.1) och blir lite snopen och ledsen.

    Surfnet i all ära men när det gäller stockholm har många långt att åka så att sitta och vänta på sms när det är brisprognoser och sen åka ut kan nog leda till en herras massa missat surf.

    Brorsan och jag chansade i helgen och fick “lite så där” segling. Jag körde båda dagarna med 9.5 och fet F-Type 138 samt under söndagen funkade faktiskt freestylegrejerna bra. Hade vi stannat hemma och väntat på sms för att sedan åka hade det nog inte blivit nåt.

    /feg

  • svenne

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 21:40
    feg wrote:
    Stockholm, bomkörningar, rapporteringar… … … Det kan bli lite klurigt det där.
    Låt säga att någon dragit ett sms och klargjort att det inte blev nåt i fituna på söndagen. Sen får nån stackare, som stannade hemma i sista stund pga sms:et, reda på att det var bra 6.3 segling (gissar att 5.9 funka pga tryck i 7.1) och blir lite snopen och ledsen.

    Surfnet i all ära men när det gäller stockholm har många långt att åka så att sitta och vänta på sms när det är brisprognoser och sen åka ut kan nog leda till en herras massa missat surf.

    Brorsan och jag chansade i helgen och fick “lite så där” segling. Jag körde båda dagarna med 9.5 och fet F-Type 138 samt under söndagen funkade faktiskt freestylegrejerna bra. Hade vi stannat hemma och väntat på sms för att sedan åka hade det nog inte blivit nåt.

    /feg

    Ja, och där missförstods visst konceptet helt.
    Tanken är inte att folk sak sitta hemma och glo och vänta på att alla andra ska göra jobbet, utan att den som kommer fram först faktiskt kan hinta de andra som är på gång ut!
    Får jag ett sms som säger att X är kass när jag packar bilen slipper jag bommen, men om jag däremot sitter på jobbet och får ett mess om att det är fetepung så kan du ge dig på att jag flexar ut på sekunden.

  • getwet

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 06:38
    Svenne wrote:
    feg wrote:
    Stockholm, bomkörningar, rapporteringar… … … Det kan bli lite klurigt det där.
    Låt säga att någon dragit ett sms och klargjort att det inte blev nåt i fituna på söndagen. Sen får nån stackare, som stannade hemma i sista stund pga sms:et, reda på att det var bra 6.3 segling (gissar att 5.9 funka pga tryck i 7.1) och blir lite snopen och ledsen.

    Surfnet i all ära men när det gäller stockholm har många långt att åka så att sitta och vänta på sms när det är brisprognoser och sen åka ut kan nog leda till en herras massa missat surf.

    Brorsan och jag chansade i helgen och fick “lite så där” segling. Jag körde båda dagarna med 9.5 och fet F-Type 138 samt under söndagen funkade faktiskt freestylegrejerna bra. Hade vi stannat hemma och väntat på sms för att sedan åka hade det nog inte blivit nåt.

    /feg

    Ja, och där missförstods visst konceptet helt.
    Tanken är inte att folk sak sitta hemma och glo och vänta på att alla andra ska göra jobbet, utan att den som kommer fram först faktiskt kan hinta de andra som är på gång ut!
    Får jag ett sms som säger att X är kass när jag packar bilen slipper jag bommen, men om jag däremot sitter på jobbet och får ett mess om att det är fetepung så kan du ge dig på att jag flexar ut på sekunden.

    Men feg har en poäng där, och jag tror inte att han missförstått surfnet.
    När det gäller bris finns det bara ett sätt, vänta och vänta……att packa grejerna i stan för att ta sig ut till surfet när det kommer ett mess så har man troligen missat det bästa. För vem….inte jag iaf, vill messa in en medioker vind med knapp planing med texten “kanske blir segling”. Blir det bättre eller sämre..? Med brisen vet man aldrig, den kan komma, och vara över lika snabbt. Synd att då lura ut folk, ta ledigt osv för att väl komma till stranden och höra: Det var kanon för en halvtimme sedan…….
    Lågtrycksvindar är en helt annan sak, den tenderar att stanna mer än 1-2 timmar…..Men har man inte koll på lågtrycksvindar så letar man info på fel ställen. Så därför använder inte jag mig av surfnet, har mina egna infokällor som är tillgängliga för alla samt att man får räkna med en hel del bomkörningar. Har man koll på vädret, ser tendenserna, så kan man nästan “lukta” till sig vind.
    En sak till med surfnet är att vinduppgifterna kan skilja sig radikalt, “kör 6.5” kan betyda vad som helst ibland……..för mig kanske 9.0…..Om jag skriver 8.4så betyder det kanske 5.7 för en del osv.
    Men som sagt var, lågtrycksvindar är annorlunda, men när dom trycker på räcker det med att titta ut genom fönstret.

    Och egentligen vad spelar en o annan bomkörning för roll egentligen, man har fått en stund på stranden tillsammans med feg o fjant och alla andra trevliga surfare:smile:

  • gifvars

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 06:39

    Tjena,

    Det är sant att man inte ska sitta hemma o vänta på sms. Och surfnet.se kommer inte att stoppa 60 surfare att köra bom, men kanske 6 stycken.
    Men framförallt finns det några scenarios som där surfnet.se det kan vara behjälpligt.
    Om det kommer inrapporter från två olika spots med varierande vindstyrkor kan de som är på väg ut åka rätt, det scenario som Svenne beskriver.
    Jag drog slutsatsen i Söndags att det inte skulle gå att köra eftersom Lördagen inte varit så livad och att SMHI rapporterade sämre grundvind, vill jag minnas i alla fall.
    Men jag hade gladeligen lämnat familjen vind för våg, poetisk beskrivning va :-), för o lufsa runt med freestylegrejer i Söndags.

    Med den låga inrapportering som är nu så “funkar” surfnet.se inte,
    den blir aldrig bätrre än vad kommunen/medlemmarna gör den till.
    Det var bra fart 2004 när Surfen, Steffo, Gurra, mexi, hoffman, Chrille och Boman
    (ursäkta att jag glömmer er övriga) gick loss på mobilens tangentbord.

    Jag har försökt att få industrin (läs surfshoparna) att hjälpa till med ett pris, bräda eller segel tyyyp, till den som skickar in flest rapporter under en säsong
    men det har inte varit ett så lyckosamt göromål, allt för att stimulera antal rapporter in.

    Men surfnet.se står bara o puttrar o väntar på att bli använd, vem vet en vacker dag kanske vi får in fem rapporter varje osäker helgdag.
    Med bilder, lajv, direkt liksom, va kul det vore!

    Med vänlig hälsning,

    Jan Gifvars, http://www.surfnet.se

    PS. Ibland önskar jag att jag hade en helikopter att scanna av stockholmområdet med och rapportera in själv, vart tog allt riskkapital vägen? 🙂

  • feg

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 17:44
    Svenne wrote:
    Ja, och där missförstods visst konceptet helt.
    Tanken är inte att folk sak sitta hemma och glo och vänta på att alla andra ska göra jobbet, utan att den som kommer fram först faktiskt kan hinta de andra som är på gång ut!
    Får jag ett sms som säger att X är kass när jag packar bilen slipper jag bommen, men om jag däremot sitter på jobbet och får ett mess om att det är fetepung så kan du ge dig på att jag flexar ut på sekunden.

    Men Svenne du beskriver ju själv hur du missuppfattat konceptet, bara byta ut “…hemma och glo…” till “…sitter på jobbet…”. 🙂

    Vad jag försökte förmedla är att vädret här i stockholm oftast är opålitligt och att när det väl blåser så är det sent att åka eftersom det andra som kännetecknar stockholm som vindsurfingort är att det är lååångt till surfet.

    Om den som anländer först, på brisprognos, rapporterar kommer övriga alldrig att åka. Ett exempel på svårigheten i att rapportera är helgen som var. Lördagen var väldigt varierande och jag lurades att rigga 5.9 för att jag tyckte att det verkade öka. Om jag rapporterat då hade jag lurat ut folk som bara seglar smågrejer till Fituna i onödan.
    Om jag istället rapporterat till surfnet innan 16.15 på söndagen och sagt att det var +8 kvm som gällde hade folk stannat hemma och missat vinden som gott och väl räckte till 7.1 för mig och troligen även för 5.9 segling på freestyle.

    Nästa sak som försvårar användandet av tjänster som Surfnet är subjektiviteten i hur vi upplever förhållanden. I lördags var det en kille ute och körde 6.4 och jag körde mina lättvindsgrejer eftersom jag inte kunde plana med 7.1 och freestyle. Snacka om skillnad på indata till rapporten. Visst kan man hävda att “genomsnittet” borde rapporteras men verkligheten är ju ofta så att man inte har koll på vad andra kör.

    Vill inte såga Surfnet med det jag säger även om det låter så. Iden är bra och att Gifvars tagit fram det är ju bra. Själv har jag dock aldrig varesig rapporterat eller använt en rapport som beslutsunderlag för hurvida jag ska åka eller ej, mest beror det nog på att jag har längre än de flesta till kusten.

    Skönt att Micke fatta vad jag sa iallafall… /Jocke

  • svenne

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 20:27

    Jo, men om du släpper konceptet att rapportera på bris-Fituna och byter ut just Fituna mot tex Björkvik eller Torö så blir det än mer skillnad. Sen om jag sitter och tvekar hemma ELLER på jobbet och får signaler om att X är kass så underlättar det valet. Kommer det dessutom in en rapport från en annan spot som fungerar är det inte så svårt för min del om jag ska sticka eller inte.

    Märkligt, men förra året var det ganska många som använde sms:andet och det fungerade alldeles utmärkt. 🙂

  • getwet

    Medlem
    22 juni, 2006 vid 16:53
    Svenne wrote:
    peppem wrote:
    Låter inte så dumt såg att det började dra rätt bra i träden här inne i stan, men vågade inte chansa när det var 5m/s på landsort!

    vad har hänt med surfnet????? använder ingen det?

    Ganska ny som stockholmssurfar och märkt att det ingår ganska många bomkörningar om man ska surf här i stan. Surfnet skulle väl kunna minska dessa…eller finns det andra sätt att få mer korrekta observationer (tänker framför allt på fituna och torö)?

    /peppe

    Surfnet funkar skitbra, men stockholmare är för lata för att använda det.

    Latast är väl den som sitter hemma och väntar på SMS. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing fituna lördag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.