Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna onsdag!!

  • Fituna onsdag!!

    Publicerad av p-malmkvist på 22 april, 2008 vid 14:09

    15 grader samt sol och en sv grundvind på 4 m/s.. Det kan verkliget bli en klassisk fitunadag om allt går som det ska..

    Bjornen frisk nu?? Dala lama?? Jox?? Mården?? etc ni kommer väl??

    dr-masse svarade 16 år sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • hanlar

    Medlem
    22 april, 2008 vid 14:34

    Jag kommer iallafall, siktar på runt 15. /Hans

  • jeppe

    Medlem
    22 april, 2008 vid 15:36

    @hanlar 460114 wrote:

    Jag kommer iallafall, siktar på runt 15. /Hans

    Jag siktar på att vara på plats senast 16.00. Hoppas att brisen kommer igång nu.

  • bjornen

    Medlem
    22 april, 2008 vid 15:43

    @P Malmkvist 460104 wrote:

    15 grader samt sol och en sv grundvind på 4 m/s.. Det kan verkliget bli en klassisk fitunadag om allt går som det ska..

    Bjornen frisk nu?? Dala lama?? Jox?? Mården?? etc ni kommer väl??

    Jag känner mig riktigt risig fortfarande, ska nog vara glad om det är bra till helgen. Hoppas ni får en såndär typiskt härlig fitunadag 🙂

    //Björn

  • perrapops

    Medlem
    23 april, 2008 vid 20:13

    Var på väg till Fituna, men fastnade i trafiken i över en timme inne i stan!! Slöt med att jag tog mig till Dalarö,kom nog lite sent, gässade när jag kom och fick någon enstaka planing med 6.9 Lite småtrist men för övrigt var det en riktigt skön vårdag, känns som att man bätrrade på brännan lite, körde utan huva, men det var fan kallt när man doppade skallen..Brr:)

  • maca

    Medlem
    23 april, 2008 vid 20:43

    Visst är det underbart att bo i Sthlm och surfa!

    Kvällen innan det beger sig hittar man en i Stockholmsmått bra vindprognos på nätet – låt oss säga SV 6-10 m/s (det kanske blir bris oxo…). Man får myror i byxan och drömmer hela natten om allt man ska ge sig i kast med kommande dag på vattnet.
    Man kliver sedan upp snuskigt tidigt på morgonen för att packa bilen, stressar som f-n på jobbet för att komma loss i tid – precis lagom för att fastna mitt i värsta rusningstrafiken någon timme…
    Sen hinner man precis rigga, få på sig dräkten, låsa bilen och blöta ner alla grejjerna så mojnar det. Man hänger trots det kvar på spotet i några timmar och snurrar lite segel, tjabbar om “vart tog vinden vägen” med eventuella andra i samma sits och intalar sig att; -det är trots allt fint väder och bra övning för balansen.

    Man kommer hem och packar ur all utrustning som i detta läge känns lite extra tung att konka på. Surfsuget är omättat, komp-/flextimmarna sinar, men man är villig att upprepa samma visa om och om igen…nästa gång det blåser då j-vlar!

    Någon 08 som känner igen sig?

  • jps

    Medlem
    23 april, 2008 vid 20:47

    Nä så är det aldrig 😉

  • p-malmkvist

    Medlem
    23 april, 2008 vid 20:52

    Riktigt skön dag i fituna.. 8-9m/s mest hela tiden och bitvis över 10 m/s samt solsken.. Inte klaga här:grin:

  • dr-masse

    Medlem
    23 april, 2008 vid 20:57

    Skrev några rader till Skidsports katalog 2005 som väl var lite på det där ämnet…

    Tillhör DU en av Sveriges tuffaste Surfers?

    Efter tonvis av beröm, utmärkelser i modepress, journalistpriser, presskonferenser och erbjudande om att spela fyrhändigt med Robert Wälls på Victoriadagen inser jag värdet av en sak. Repriser.

    Efter förra årets braksuccé i denna katalog, the Surfalizer 2.0, måste en uppföljare komma. Har ju lärt mig av Hollywood. Om inte annat så för den enda komplimang jag faktiskt fick; när Staffan tyckte att ”det där var ju inte helt värdelöst i alla fall”…

    Så – ladda, stretcha och släpp fjärkontrollen. 2005 års Test är här!

    1. Att ta sig till lite vettigt surf kännetecknas av att:
    Z: Jag tar mina färdigriggade prylar och promenerar tre meter ner till strandkanten. Blir jättesur när jag upptäcker att jag glömt hängselen två meter bort på verandan. Jobbigt.
    Å: En tiominuters rundtur med bilen på vilken jag spanar in 11 av Sverige 7 bästa vågspots.
    Ä: Ovsett hur det blåser seglar jag i Viken.
    Ö: Planering helt i klass med OS. Mutad Morfar hämtar på dagis, packa bilen dagen innan, parkera långt bort från jobbet för att inte chefen skall se att den är full på surfstuff, oroa sig för inbrott, köra 18 mil enkel resa under skuggmöte bara för att få segla sjunoll. Är asnöjd ändå – fick segla!

    2. När jag surfat klart så:
    Z: Lägger jag grejorna lite nonchalant på den konstant golfgreensklippta gräsmattan vid stranden. Går fyra långa steg till den uppvärmda strandvillan och tar en öl. Lite sur för att chipsen är slut.
    Å: Sätter jag mig i bilen och kör tre långa och mödosamma minuter till nästa superspot. Varför surfa klart?
    Ä: Går jag en sväng runt Viken. Alltid är det party någonstans!
    Ö: Riggar ner i svensk urskog, får med mig en liten tall, olika svampar och en del lingon i segelbagen. Kör en lång bit på en vägstump som får vägarna i Akropolisrallyt att framstå som franska betalmotorvägar. Efter 2 timmar och 35 minuter i rusningstrafik hinner jag precis hem för att ta tvättstugan. Hur glad som helst – fick segla!

    3. För att planera in lite bra surf så:
    Z: Ställer jag larmet på klockan på 13.47. Då kommer brisen. Varje dag.
    Å: Mitt problem är att planera in ett liv vid sidan av surfet.
    Ä: Håller jag mig i Viken. Verkligen svåra frågor det här…
    Ö: Kollar alla prognoser som finns, läser SMS, ringer tretton fyrar, räknar Tornsvalor på låg höjd, stämmer av molnhöjd och isobarer med Luftfartsverket. Nämen oj! ser ut att kunna bli en fyra-fem sekundmeter en kvart på söndag kväll. Pulsen stiger!

    4. Det blåser 22 sekundmeter. Hav, vind, kyla och regn dånar in mot stenar och klippor.
    Z: Va, regn? Jag seglar inte i regn. Behöver förresten aldrig göra det heller. Inte kyla heller.
    Å: Kör tre minuter (oj, vad jag får köra mycket) till ett spot där det är klockren sideshore, sol och sandstrand. Enkelt.
    Ä: Ännu en dag på kontoret. Rätt najs, men kunde vara bättre. Lite dålig vinkel på vågorna, lite kallt men får väl segla med långärmad dräkt för en gångs skull.
    Ö: OJ, det är ju som den där dagen för elva år sedan! Trots obefintlig vana vid dessa förhållanden ger jag mig ut med femnoll, minsta segel, och siktar på överlevnad. Att kalla det för jag sysslar med för ”surfing” är tveksamt, men Lyckan är Total!

    5. Din surfbil kännetecknas av
    Z: Att den alltid står parkerad på vår egen parkering strax bakom strandvillan. Lite långt avstånd, tycker jag.
    Å: En sann lowrider som gliiiider fram. Inge bråttom här inte, kör ju ändå aldrig längre än någon mil till värstingsurf.
    Ä: Min bil är mitt hem. Mitt hem är en folkabuss.
    Ö: Surfbil? Dream on. Barnstolar, jobbutrustning, lågprofildäck, TV-spel, parkeringsbiljetter, radarvarnare, drive-thru rester, trafikrapporter, polisradio och fett med larm är det som gäller. Surfmässighet = noll. Men den tar mig dit!

    6. Ett riktigt bra lokal spot kan man beskriva såhär:
    Z: Vind. Alltid. Sol. Alltid. Parkering. Alltid. Köer. Aldrig. Fullutrustat välfyllt kök tre meter från beachen. Alltid. Frysa. Aldrig. Perfekta riggytor. Som fan.
    Å: Vågor, sidvind, stränder, parkering, matställen, det mesta. Ibland måste man köra 30 sekunder ifall något saknas, arbetsamt värre.
    Ä: Vi pratar Viken här. Finns det andra spots säger du? Varför då?
    Ö: Med stor tur, rätt vinkel, fördelaktig vindvridning, inga stopp i trafiken, parkering utan att få bot väl på plats, bara 45 minuters bärande av prylarna, ombyte under en gran, så kan det faktiskt ibland bli vågor utanför stenudden, oftast i november. DET är minnesvärda dagar!

    7. För att utmärka dig seglingsmässigt lokalt så krävs det:
    Z: Att du är världsmästare i freestyle. En plattvattens dubbelloop utanför strandvillan med landning på altanen skulle möjligtvis få ett par höjda ögonbryn. Kanske.
    Å: Förstår inte varför den där världscupen åker hela jorden runt för att få lite motstånd och vettiga förhållanden. Kom hit istället.
    Ä: Förstår inte frågan. Utmärka sig i Viken? Lycka till.
    Ö: Alla som tar sig ut utmärker sig. Glädjen över att få segla är så stor att förvåningen att någon överhuvudtaget kan göra något sevärt på vattnet överskuggar allt annat. Vi får surfa!

    08. För att få ut maximal segling så har du följande prylar:
    Z: En hundraliters freestyle och femsju. Möjligtvis åkafortsomfanraket och sjunoll om man tillhör det stelopererade lokala speedgubbgardet. Finns det andra prylar, menar du?
    Å: Två vågbrädor, en för lite side-offshore och 1.8 knops ström, en för mer side-on och 2.3 knops ström. Några vågsegel.
    Ä: Vågis och två segel. En femnolla för lättvind, en femnolla för hårdvind. Det är lite olika känsla i de, fattar du väla?
    Ö: För realistisk segling – elvanoll och brett! Som den sanna optimist (och, det medges, flashfaktorgillare) du är – sexhalv och stoooor freestyle.

    Spänning! – vänd upp och ner på dig själv och KOLLA FAKTA – är du en av Sveriges Tuffaste Surfers?

    Flest Z: Du seglar på Haga Park. Grymt spot, grymt folk, men tuffa… lite då kanske. Mycket gräsmatta att klippa i alla fall.
    Flest Å: Du bor på Gotland. Eller i Skåne. Grattis, där vill jag också bo.
    Flest Ä: Hej på dig Apelvikare/Halmstadsbo! Kul att få läsare från legendställen!
    Flest Ö: Du tillhör Sveriges utan tvekan tuffaste surfers – Stockholmarna! Inga får slita för sin segling som vi, inga får slita när de väl seglar som vi, inga får slita för att ta sig hem från sin segling som vi. Kan man älska sporten mer än oss? Icke.

  • g_l

    Medlem
    24 april, 2008 vid 09:54

    @dr Masse 460485 wrote:

    Skrev några rader till Skidsports katalog 2005 som väl var lite på det där ämnet…

    dr Masse! Surfsportkatalogen har tappat lite av sin charm när det inte finns någon “massespalt” med! Hur blir det i år? Har inte sett någon katalog ännu.

  • mexi_

    Medlem
    24 april, 2008 vid 10:22

    Kan inte sluta att le, fan man känner igen sig ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!

  • dr-masse

    Medlem
    24 april, 2008 vid 10:31

    @G_L 460565 wrote:

    @dr Masse 460485 wrote:

    Skrev några rader till Skidsports katalog 2005 som väl var lite på det där ämnet…

    dr Masse! Surfsportkatalogen har tappat lite av sin charm när det inte finns någon “massespalt” med! Hur blir det i år? Har inte sett någon katalog ännu.

    Ha, ha, en läsare i alla fall!

    Boysen på Skidsport får avgöra om det blir någe mer text i deras katalog… 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna onsdag!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.