Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna surfers!

  • Fituna surfers!

    Publicerad av dr-masse på 30 augusti, 2000 vid 07:49

    Själv började jag segla Fituna förra året. Bara sedan dess har antalet som hittar dit ökat rätt rejält, verkar det som. Samtidigt märks det att stället inte “tål” mycket mer folk eftersom

    – Grusvägen ner blir mer och mer sliten, folk kör för fort (ehh, det har jag gjort, men nu är det färdigt med det) och kommunen lär vara på väg att surna till?
    – Folk parkerar lite hipp som happ och det börjar närma sig att det inte går att komma förbi om man har en lite större bil (vilket många surfare har)
    – Riggytorna är minst sagt udda och varje gång seglen rullas ihop slinker det lätt med några kubik jord, en tall och fyra ekorrar.

    Därför undrar jag nu om vi kanske inte måste ta tag i det här. Nej, jag vill inte bilda någon klubb, men kan lätt tänka mig att tillsammans med några till ta tag i saken och fixa vägen, sätta upp ett par skyltar med info om parkering och framfart samt kanske ordna bättre riggyta (om man får tillstånd). Finns det kanske rentutav en befintlig klubb som seglar mycket i Fituna som kan hjälpa till?

    Därför undrar jag nu – är DU beredd att bidra? Om inte med din tid, kanske med ett par hundra för att hålla stället öppet?

    Jo, helst hade jag velat att allting bara funkade i alla fall. Men det verkar inte så. Och Fituna är faktist ett riktigt bra Stockholms-ställe som jag tror att många skulle sakna. Kanske bättre att göra något nu?

    Jag är medveten om att detta är ett Stockholms-fenomen men hoppas att övriga Sverige-surfers tycker att det är OK att jag tar upp detta på vår välbesökta konf. Vill man inte läsa om vår brist på bra spots är det ju bara å hoppa över inlägget! 😉

    Surfa På!

    dr-masse svarade 23 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • spokdjur

    Medlem
    30 augusti, 2000 vid 08:26

    Jag kan tänka mig att hjäpa till, i brist på vind så är spotrenovering ett
    fullgott alternativ. Man borde göra ett pm och en situationsplan och rita
    in vad man vill ha gjort, gissningsvis;
    -Mörsa lite skog för parkering och riggya
    -Ett lass grus eller två till väg och parkering
    -Matjord och gräsfrö till riggyta
    -15 knops gräns på vägen
    -Div skyltar
    -?

    Åsså skickar man upp en vattenkammad kille med rent under till kommunen
    som under mycket skrap med foten lägger fram förslaget och erbjuder några
    dagsverken i utbyte mot att kommunen står för övriga fioler. Det kanske
    finns alufolk att sätta in? Problemet med sådana här saker brukar inte vara
    resurser utan engagemang och ansvar, kommunen har helt enkelt inte någon på
    vars bord surfspotsansvaret vilar, vilket gör att kommunen inte gör något
    förrän någon slags kris uppstår.
    Man kanske inte skulle behöva göra mer än plan, pm och besök för att få till
    det hela. Som extra lockvara skulle man kunna servera någon slags kontaktman
    som kommunen kunde ringa/maila vid vidare strul.

    Hmm, och jag som inte ens varit vid Fituna än. ;/

    S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2000 vid 10:50

    Bidrar gärna.
    Har inte så mycket tid, men ett par hundringar går väl att skaka fram….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2000 vid 11:00

    Nu är jag nog lite bakom flötet men var ligger fituna??

    /Stockholmssurfare

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2000 vid 14:10

    Fituna är ett spot i Södertälje kanals inlopp. Du kör mot Sorunda/Nynäshamn från Vårsta eller södertälje. När du kommer upp på en höjd så finns det en skylt som det står FITUNA på. Där tar du höger och kör ner för en lång backe, kör igenom en bondgård. 1-1,5 km efter hästhagarna på båda sidor av vägen tar du höger ner på en grusväg som inte är i det bästa skicket. Du får krypköra ner för den här grusvägen. När du har kört den i ca 1000m så kommer du till ett y-kors. Där tar du till höger och fortsätter nerför den ännu sämre grusvägen. När du kommer fram så parkera på höger sida av vägen. Längst in på den här vägen är det ett grustag. Parkering på höger sida är för att det ska gå att komma fram för övriga bilister som på nåt konstigt sätt hittar ner till detta ställe.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2000 vid 17:22

    Hur är det? Kan man dra dit utan tjafs med lokalbefolkningen? Eller blir det jobbiga snack på stranden etc etc. Mvh Stefan V

  • krille

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 05:25

    Lokalbefolkningen består av div djur, tex Älg och en och annan rovfågel. Dock passerar man tex fituna gård om man kommer från stan eller div hus på den asfalterade vägen en bra bit innan man svänger av på grusvägen. Dom diggar säkert inte “120 blås” förbi postlådan………det är nog det enda man behöver tänka på, och att inte parkera in någon stackare inkl oss själva……men det gör vi ju inte.

    /Krille

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 07:55

    Jag rekomenderar er att ta den andra vägen in så man slipper ta vägen förbi Fituna gård.
    Den är bättre om man kommer från Ösmo-hållet, man sparar ca 5-6 km.

    /R

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 10:24

    Jag bidrar gärna (självklart?!)med arbete o en liten slant(student)!
    Vågar inte ens tänka tanken på att de skulle stänga bommen…skulle vara j-igt trist!!
    Pelle

  • gob

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 10:53

    Låter som ett gott initiativ.
    Eftersom det ligger ett sandtag där så är det kankse inte bara surfarna som
    är intresserade av att vägen blir mer lik en väg än en motorcross bana.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 12:19

    Klart man ställer upp, det borde väl alla som har intresse av att surfa i Fituna, inte sant?
    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 13:26

    Aloha!

    Rätta mig om jag har fel, men är det inte Fitunabonden som arrenderar hela alltihopa….grustag och allt? Dvs man borde väl prata med honom också?

    Att “mörsa ner” några träd är heller inte att rekommendera då det inte finns något bättre sätt att få kommunen illasinnad (trust me..jag har varit med om ett sådant här projekt förut där vi höll på att bli av med platsen bara för att vi “mörsade” lite för mycket.)

    Jag har också funderat på att organisera något för att få lite bättre omkringförhållanden och är mycket intresserad av att vara med i framtida diskussioner.

    jag kan nås på e-mjäll: svanberg_per@hotmail.com
    mvh

    Per

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 14:45

    Det känns ju som om vi är några som kan tänka oss att ta tag i detta. Blir vi bara en fyra-fem man som “kärntrupp” med support från övriga så kan vi komma långt…Kanske ordna ett litet möte? Per, håller med dig helt å hållet om att vi nog inte skall gå loss på träd å grönska. Vad säger ni?

    Surfa På!

    (enda nackdelen med ett möte är att mitt välskyddade alter ego “Dr Masse” blir avslöjat, men va f-n… 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 16:12

    För alla glada GPS-surfare så är kordinaten
    N 59°02.670′
    E 17°44.700′
    (WGS84)
    /RB

  • johan

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 19:12

    Bra initiativ, jag är på.

    Johan

  • spokdjur

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 19:55

    Jo alltså, vad jag skrev var att vi skulle framföra en önskan om att få
    tillstånd att genomföra en plan som gick ut på att få olika träd mörsade, alternativt mörsa själva. Dvs med målsmans godkännande.
    Och vad gäller doktorns identitet så har jag ett litet förslag; jag såg
    Stinas interview med Subcommandante Marcos häromdan. Så, varför inte
    mörsa maskerad? Väldigt spännande, särskilt för kvinnor tydligen, synd
    bara att det finns så få av den sorten i wsurfkretsar. 🙁

    S med feber och rödvin i systemet

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna surfers!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.