Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna surfers!

  • n

    Medlem
    1 september, 2000 vid 11:15

    jag är med. har en sänkt bil just nu så kan väl inte hoppas på att komma dit som det är nu eller? Skulle vara bra om det gick i framtiden i all afall

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2000 vid 20:43

    har seglat fituna sen hedenhös tid och vägen har alltid varit i dåligt skick. Nu sämre än någonsin. Min skräck har aldrig varit att vägen skulle stängas av,
    min har alltid varit att bommen skulle låsas när man var där själv.

    I alla fall, en kille, vi skulle kunna kalla honom väder-kalle för att skydda hans riktiga namn, blev för ett tag sedan stoppad av en herre som tyckte han körde för snabbt på grusvägen. Han fick då berättat för sig att de som ansvarar för vägen tydligen funderar på att på något sätt stoppa allmänheten för att vägen slits för mycket. Han snackade inte då om att sätta upp en bom utan att i princip gräva av vägen tio meter så att ingen kan ta sig förbi utan traktor eller annat lämpligt fordon.

    Nåväl, låter väldigt drastiskt men i alla fall så handlade det enligt den här snubben om att inte köra i vattenpölarna, det som händer är att vattnet skvimpar över och tar med sig sediment (det är typ grus, väl?) och därmed fuckar upp vägen.

    Det var väl lärorikt. Kör inte i vattenpölarna…HA HA HA! ni kan ju försöka att undvika dem på det marmorgolv som Fitunavägen är.

    ja ja, situationen var i alla fall rätt kritisk och kontentan var att det tänkte göra nåt riktigt fel.

  • mango

    Medlem
    2 september, 2000 vid 18:54

    Halo!
    Det är kul att så många har hittat till Fituna. För om åren gladdes man rejält om man var fler en surfare. Nu börjar det bli trångt men ja sejer de’ funkar.

    Det största problemet som jag ser det är de tu dumpade bilarna och det sprängda kassaskåpet. Dessa objekt drar till sig onödig uppmärksamhet från alla möjliga. Får tjyvarna smak på stället som en bildumparhåla, då har vi snart en bom på plats igen. Vraken måste bort!

    Ägorna runt Fituna tillhör i de flesta fall Stockholms kommun. Detta bör även gälla för surfstranden och i grustäkten där folk “lånar” sand. Jag tror inte att de som tar sand har tillåtelse för denna handling. Därav bör det inte finnas någon yrkestrafik på den smått buliga grusvägen. Jag tror även att Fituna säteri arrenderar sin mark. Ska man prata med någon så föreslår jag mannen på udden. Han är tillsyningsman åt Stockholms kommun. Han bor alltså på udden, man svänger av höger vid Fituna säteri och fortsätter på grusvägen runt viken. Han har en hel fauna frigående djur på sin tomt (kaniner, får, änder, ja det märks om ni kommit rätt).

    På vintern är det havsöringsfiskarna som tar över bilfarandet och vägförstöringen. De är full fart även på vintern alltså.

    Sen har vi våra vänner bergsklättrarna som i mängd och parti besöker berget nedanför vårdkasen. Vissa av dessa parkerar vid surfstranden andra uppe vid vårdkasen.

    Vårdkasen är ett välbesökt turist mål och utsikten därifrån lockar en mängd besökare.

    Alla dessa bilar kör första delen på den grusväg som vi talar om. Detta innebär att det är inte bara surfarna som kör fort och förstör vägen.

    OK vi får se om det händer något med detta. Det är många som verkar vara intresserade av att behålla Fituna så det är nog inget problem bara vi sköter korten rätt.

  • kapten-haddock

    Medlem
    2 september, 2000 vid 18:57

    Tycker också att nåt borde göras åt stället, vägen är ju inte speciellt hälsosam för bilen, känns som om stötdämparna ska ge upp varje gång man åker dit, om inte hela bilen skakar sönder först? Ligger verkligen vägen på privat mark? Hur som helst, blir det nåt, så kan jag bidraga med några hundra förutsatt att pengarna används till nåt vettigt. Men först och främst måste man ju ta reda på vad som gäller för vägen, vem som äger den och ansvarar för underhållet?
    /Haddock

  • f-g-bengtson

    Medlem
    20 december, 2000 vid 13:31

    Är det någon som kommer ta tag i det här eller? Kan ingen fixa detta som ett exjobb eller nåt, vore kul som ett projekt på väg och vatten: Hur bygger man en 12 meter bred väg och asfalterar?

    Frans. G. Bengtson

  • dude

    Medlem
    21 december, 2000 vid 00:35

    Kul skämt Frans. G. Bengtson om det där som ex-jobb. Inte sant?

    Niklas

  • grinchen

    Medlem
    21 december, 2000 vid 06:43

    I GBG har vi bommar överallt men också A nycklar som undanröjer de hindrena.

  • f-g-bengtson

    Medlem
    21 december, 2000 vid 08:10

    Näe just vad det gällde vägen var jag gravallvarlig.

    Hursomhelst är detta nåt vi skall ta tag i eller ska vi göra som vanligt – strunta i det och hoppas inget händer? Vänd på steken och tänk vad du själv vkulle göra med stället om du vore tillsyningsman och hittade gamla kassaskåp och bilvrak på stället plus konstant felparkerade bilar av olika slag. Lägg till skräp på riggytorna osv, jag menar stället ser ju inte direkt ut som om det kommer bli listat på WWF´s lista över världsarv under den närmaste tiden.

    Kan ingen med lite energi kolla upp vad som gäller och vem som bestämmer på området och höra vad det finns för planer?

    Frans. G. Bengtson

  • dr-masse

    Medlem
    21 december, 2000 vid 14:52

    Frasse,

    lysande att du tar upp detta igen. Snart är vårbrisen här. Vart tror du att man kan ringa för att ta reda på vad som gäller för området och vägen?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2000 vid 19:20

    Lantmäteriverket vet säkert vem som är ägare.
    http://www.lantmateriet.se/

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2001 vid 07:45

    Nu har jag kollat med Lantmäteriet och det är Stockholms Stad som äger området (vilket jag tror är bra). Tar kontakt med de och kollar läget. Återkommer!

    Surfa På!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fituna surfers!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.