Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. fixa brädan

  • fixa brädan

    Publicerad av styret på 26 september, 2005 vid 15:34

    fipplar lite med jokern efter att ha fipplat lite för mycket ute på vattnet. slog sönder nosen. inte särskillt stort men såpass att lamintatet och kärnan sprack på höjden en 4-5 centimeter.

    har slipat upp och förbveret men får fan inte väven att fästa i epoxin. var lägne sen jag gjorde det här. nån som ahr nått tips. är ordentligt uppruggad yta så det borde itne vara några problem men lik förbannat så släpper väven över den gamla skadan och bildar en luftbubbla.

    funderade ett tag på att sätta dit en sån solarpatch som jag fick till några quiksilverbadshorts nån gång men nu när det är uppslipat så vet jag itne om jag vågar lägga den dikt an mot skumkärnan. är ju konstruerad för surfbrädor från början, dvs polyester. nån som har erfarenhet av det här?

    styret svarade 18 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • adde

    Medlem
    26 september, 2005 vid 15:40

    Har du för varmt eller för mkt härdare? det kan göra att det “lyfter” från materialet.

    Testa annars följande.

    Maskera kring lagningen med packtejp, så nära som du vill ha väv/expoxi. tvätta området med aceton. Pensla på tunt med epoxi på brädan där du skall göra lagningen. Lägg på väven och se till att den blir genomvätt. upprepa om du skall ha flera lager. Men ta inte för mkt expoxi!. Dra packtejpp ÖVER väven! det kommer göra att väven trycksihop och den trycks mot brädan, överskotts epoxi trycks ut och lagningen blir bättre. När hela väven är täckt med packtejp kah du fortsätta med gaffa så det blir ordentligt tryck (mostvarar en vacumpåse).

    /Adde

  • surfen

    Medlem
    26 september, 2005 vid 15:54

    Ett vanligt misstag är att man har luftskruven åtdragen?! Lossa den så ska du se att bubblan försvinner… Låter enkelt, men prova så ska du se att bubblan lägger sig.
    Kan också betyda att det finns lite vatten kvar i brädan, blir epoxyn vit när den härdar så är det vatten kvar som vill komma bort och så bildas bubblan.

  • styret

    Medlem
    26 september, 2005 vid 16:12

    har lufskruven urskruvad men inte bortplockad. får testa den.

    funderade på packtejp men var inte säker på hur det var man gjorde. får ta hem en rulle från jobbet imorrn då.

    satan! ska ju blåsa imorrn!

  • surfen

    Medlem
    26 september, 2005 vid 16:16

    Du behöver inte skruva bort den helt, det räcker med att du har lossat den så den kan ta in luft.

  • styret

    Medlem
    26 september, 2005 vid 16:16

    då är det redan gjort

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. fixa brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.