• Publicerad av bjornen på 24 april, 2012 vid 07:15

    Jag har försökt fixa ytan på fenspetsen ett antal gånger utan att lyckas speciellt bra. Vad ska man ha för att det inte ska släppa efter ett tag. Det är en kolfiberfena och jag har provat glasfiberspackel, gelcoatfiller, sprutspackel Det är ingen skada utan mest grövre porer som kommmer fram. Finns det något lättflytande som man kan doppa fenan i och inte blir stenhårt men sitter som berget?

    p-malmkvist svarade 12 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • seve1000

    Medlem
    24 april, 2012 vid 07:33

    Hej,

    Jag använder epoxi av bra kvalitet.
    Vill du ha det tunnt så är det bara att blanda till och använda men tänk på att det är väldigt flyktigt och rinner efter hand.
    Vill du ha det som spackel bandar du in ett fiber tillsatsmedel och då blir det som ett spackel.
    Jag upplever att detta biter bra och slipar sedan ner det med våtslippaper.
    Ytan blir tätare och finare än G10.

    Jag har köpt mina grejer från Carbix.se men jag tror att även Svenne på Boardcorner har det hemma.

    Köp lite riktig epoxi och väv samt fiber filler så har du för att laga både brädor och fenor.

    Mvh

  • svenne

    Medlem
    24 april, 2012 vid 08:19

    Har massor med fina små förpackningar till den som vill laga själv.

  • kinetic

    Medlem
    24 april, 2012 vid 10:43

    Jag har använt mig av “båtpolyester” från Biltema. Penslar på flera tunna lager sedan är det bara att slipa till. Fördelen är att det torkare snabbare än epoxi, mycket snabbare till o med (överdoserar man härdaren så snackar vi typ 20 min, vilket kan vara en fördel då man kan laga favorit fenan snabbt om det skulle behövas). Fenan jag lagade var en 100% kol fena från Lessacher (en sån där ultratunn sak), så leading edge såg inte kul ut alls trots att den “bara” slipats mot sandbotten…Men efter 4-5 penselvarv med poly så gick det bra att få tillbaka ursprungsformen någorlunda.

    Edit: Saknas det större “bitar” dvs att det slipats bort 3-4mm av leading edge, så kan man bygga upp genom att sätta maskeringstejp på ena sidan o sedan pensla ut över så att säg. Funkar så länge det inte är mer än 3-4 mm, iaf på “ultratunna” fenor, kan kanske bli värre med fenor som har tjockare LE. Fenan jag gjorde detta på har en LE vass som en kniv så där var det inga problem, kan då kanske bli värre om LE är mer “normal”.

  • p-malmkvist

    Medlem
    24 april, 2012 vid 17:23

    Sprutspackel å slipa ner sedan billack på sprayburk(blir hårt och med låg friktion) inte hobbyfärg som är för mjuk. Vill du köpa tjackfenan förresten?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.