Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fler surfställen i Göteborgs området

  • Fler surfställen i Göteborgs området

    Publicerad av jat på 18 januari, 2003 vid 18:45

    Är de någon som har bra koll på v-kusten.
    Försöker hitta launch ställen som går snabbt att ta sig till när man bor i Göteborg.
    Bor och jobbar i centrum och vill oftast efter jobbet dra ut snabbt som attan och hinna med en runda men ofta tar det tid och blåser fel håll och hinner bli mörkt och för sent och så vidare.
    Jag hittar ofta till nedan ställen:
    – Apelviken
    – Kärradal
    – Bua Bay
    – Åsa
    – Torkelstorp
    – Gottskär
    – Askim
    – Fiskebäck
    – Öckerö/hönö
    – Björlanda kil
    Till en del av dessa är det en bit att köra och en del andra ligger skyddat som attan.
    Men finns det inget som har öppet hav rakt ut som är närmare. Jag kan inte Billdal, Kullavik, Särö Och västra sidan av Onsala halvön. Har nån koll på launch ställen här?????
    //Jonas

    speedjanne svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • hellaker

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 08:53

    Jag tror inte du har närmare till öppet vatten från Kullavik, Billdal. Däremot rakt väster utanför dessa platser, dvs alldeles söder om Valö (och Tornö, Vrångö i nämnd ordning) så har du helt öppet vatten ända över till Danmark. Jag har alltid älskat att ‘svävhoppa’ (kan man kalla det det?!) i den typ av långa icke brytande vågor som finns därute.

    Det absolut snabbaste sättet att ta sig dit är från Fiskebäck. I västlig vind, så tar det bara 15-20 minuter dit ner, det är bara ca 6 sjömil.

    Jag har f.ö. mitt kanske allra finaste surfminne från denna spot för många år sen. Man är oftast total ensam där ute, men denna dag – det var nån månad innan starten av Whitbread-racet 1997 – så kom de två EF-båtarna ut för träning. Och den upplevelsen – att vara ensam windsurfare med två W60 båtar ute på ett öppet hav, och dessutom segla om dom på halvvind medan man hälsar lite förstrött på de tuffa killarna ombord i sina matchande overaller – den ska jag ta med mig i graven 😉

  • jat

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 12:33

    Ler när man läser sånt där. Har liknande historia från Bua i April 2002. Solnedgång, röd sådan, 12-14 m/s. Långt ut som tusan från land och ingen fler ute. Stora ej brytande vågor. Inspirerande. Dock kanske inte så kul och kolla inåt med Ringhals och Väröbruk som bakgrund.

    Tog bilen och kikaren i morse och drog ut och kollade lite i det inspirerande vädret wink.gif .
    Kullavik verkar fungera vid väst. Bra access från Kullavikshamn, men båtägarna där lär väl jaga en med bössa. Okej parkering och riggplats.
    Drog vidare ned till onsala. Ett ställe som heter Lerkil verkar okej och även ett ställe i närheten av Håsta kärr som hette Smar… någonting. Lite långgrunt bara.

    Vad mer kan man säga. Får vänta några månader och helt enkelt prova, för kallt nu för mig.
    Våren kommer!
    //Jonas

  • highway

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 12:40

    Jag har en fråga angående Öckerö/Hönö, förra året var jag där ute en gång och seglade och då i Hummerviken för det är det enda bra ställe som jag känner till där ute men skulle vad mycket tacksam för lite fler tips för det finns ju helt klart potential där ute.

  • speedjanne

    Medlem
    19 januari, 2003 vid 12:50

    Lapposand på Hönö.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fler surfställen i Göteborgs området

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.